Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Anledningen till lägre effekt är att T5 får partikelfilter.
Ja gäller väl alla bensinmotorer? Hade väl varit enkelt och smidigt om man med hjälp av "enkel" Polestar trimning höjt upp effekttappet till den tidigare effekten? Ingen förlust, ingen lite pinsam effektförlust som det nu blir, känns som plåster, ståltråd och bandage från Biltema, dvs en massa "omoderna" extralösningar redan efter 1 år...

Känns lite som när katalysator kom och min 760 Turbo sjönk från 182 hk till 155 hk...
Krollspell skrev:
Ja gäller väl alla bensinmotorer? Hade väl varit enkelt och smidigt om man med hjälp av "enkel" Polestar trimning höjt upp effekttappet till den tidigare effekten? Ingen förlust, ingen lite pinsam effektförlust som det nu blir, känns som plåster, ståltråd och bandage från Biltema, dvs en massa "omoderna" extralösningar redan efter 1 år...

Känns lite som när katalysator kom och min 760 Turbo sjönk från 182 hk till 155 hk...
Var det inte 156 hk?
Sen MY90 165 hk och 190 hk med "Turbo Plus".... fast då som 740 turbo... med samma motor
perhall skrev:
Krollspell skrev:

Var det inte 156 hk?
Sen MY90 165 hk och 190 hk med "Turbo Plus".... fast då som 740 turbo... med samma motor
OK, jo så kan det ha varit, är några år sedan nu, hade även en 760GLE som just tidigare hade 156 hk men sjönk till 147 hk, den motorn kom väl redan i sena my87b och sen från my88 t o m my90 för övrigt hade "nya" mjukare karossen och inredningen samt delad bakaxel. Hade en guldmetallic men tyvärr var det bara bränsleförbrukningen som imponerade, dock negativt med en enorm törst men för övrigt en bekväm bil med dåtidens mått mätt.

Motorn gjordes väl för övrigt om under my87 (B280, tidigare B28) som fick en liten annan vinkel samt bättre oljekanaler. Hade även en my83 (och my85) som jag naturligtvis fick de då kända kamaxelproblemet, vä framifrån samt sjunkande foder.. Motorgarantin hade då gått ut med drygt 600 mil... Jag servade precis efter serviceboken från den var ny men hjälpte inte.. 32 papp kostade kalaset i ett fint "paket" som Volvo tagit fram :shock:

Ursäkta om det vart lite nostalgisnack off topic... :oops:
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?