Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Troligen hade den vanlig styrservo ja. Den progressiva varianten (som jag själv har på min -15) verkar vara väldigt ovanlig. Men ingen av dem borde ge något ryckvis motstånd. Om du är osäker på om det du kände var "feature" eller "bugg" är väl det enklaste att bara provköra ytterligare någon bil även om du kanske inte är intresserad av just den bara för att kolla om den beter sig likadant.
Jaså du har progressiv du också! Då är vi i alla fall två. :D

I mitt fall stod inte den här finessen, i motsats till många andra, på min "måste ha"-lista när jag köpte bilen utan jag fick den mer eller mindre på köpet. Och visst är det trevligt att styrningen går så väldigt lätt i sakta fart utan att för den skull bli för lättgående i högre. Men någon direkt "killer-feature" tycker jag ändå inte det är. Har i motsats till dig inte experimenterat så mycket med de tre inställningar man kan välja på utan låtit min stå kvar på medium, vilket jag tycker känns rätt bra överlag.
Jadå. Det stämmer. Kostade ca 3.000 extra om jag minns rätt. Fast jag tror ändå detta tillhör de relativt få tillval jag hade hoppat över om jag köpt bilen helt ny snarare än bara nästan (ett år och 367 mil). Dock är det ju på intet sätt i vägen så jag gråter knappast över det faktum att det finns där. ;-)
Om man som jag kört en 240 utan styrservo blir det svårt att ens för en sekund inbilla sig att något annat förtjänar att kallas trögstyrt. ;-) På de bilarna fick man hänga i ratten med båda armarna och ta i ordentligt vid varje manöver där bilen var stillastående eller rörde sig i krypfart. Jag är inget muskelberg direkt men för än lättare och armsvagare personer måste det ha varit ett litet h-e att handskas med dessa bilar. När styrservo blev standard på 740 var det inte en dag för sent. Progressiv styrservo är förvisso grädde på moset men moset är det viktiga. ;-)
När jag växte upp hade min mor problem med armarna, så far min köpte 244 med servostyrning som tillbehörsutrustning. Kom bra till pass när vi började åka omkring med husvagn.
Vill man ha tag i någonting som verkligen är trögstyrt rekommenderas Volvo L3314, den bil som i försvarets tjänst hette personlastterrängbil 903, populärt kallad Valpen. Snacka om svettdroppar när den ska snos runt på litet utrymme... :shock:
Klokt av din far! Din mor var definitivt inte den enda som önskade sig styrservo på 240! :D

Jag har kört valp också. Tog förarbevis på den när jag gjorde lumpen. Men det var nog en alltför kort bekantskap för att minnet av just styrningen skulle sätta sig i minnet för evigt. Att det inte var någon komfortupplevelse att fara omkring med den på terrängbanan minns jag dock. ;-)

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]