Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roger67
Måste man byta partikelfilter på en XC 60 D4 D5 årsmodell 2014-2015?
Har ingen erfarenhet av dieselbilar men jag läste nått om att det sker någon regeneringsprocess som gör att partikelfiltret renas
av sig själv när bilen kört i 20 minuter i arbetstemperatur. Stämmer detta?
av Lövet
Extremt ovanligt att de behöver bytas. Tror inte jag läst ett enda fall här på 5-cyl bilar eller VEA.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ja den regenererar men inte varje gång du kört 20 min utan när den känner av att det behövs och när processen börjar så håller den på i ca 20 min.
Dock har jag aldrig märkt det på min V70 D3 förutom 1 gång när det luktade lite underligt när jag parkerat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
intruder1400 skrev:Ja o de märks tydligt på soppaförbrukningen när den jobbar ! :D
Normalt blir det mellan 2-300mil.

Jag körde så gott som jämt med förbrukningsstaplarna uppe i min V70 D3 och kunde då tydligt se när den regenererade. Förbrukning gick upp markant under kanske 4 mil.. Sista året jag hade den regenererade den ibland 6-7 mil. Började fundera om filtret blev sämre o sämre på att kunna regenerera.. Den hade då gått runt 8000mil och var knappt 3 år.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Sista året jag hade den regenererade den ibland 6-7 mil. Började fundera om filtret blev sämre o sämre på att kunna regenerera.. Den hade då gått runt 8000mil och var knappt 3 år.
Skräms inte, Joel. Jag har ju lika dan motor i min bil ju. Den är också 3 år. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Du har inte märkt att den regenererar lite längre nu än när den var ny?

om det är 4 mil eller 6-7 mil på 2-300 gör ju egentligen inte så mkt.. bara det inte blir värre och värre sen. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Du har inte märkt att den regenererar lite längre nu än när den var ny?
Har bara ägt den en månad ännu. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Aah.. :)

Du får återkomma om några hundra mil.. ;)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det är väl beroende på hur ni kör.
Jag kör 6 mil enkel till jobb och den har gått 17000 nu och jag har bara märkt av 1 gång att den regenererat.
Sen ska man även kunna se det på nuvarande förbrukning då det inte står 0 där om man släpper gasen i tex en nerförsbacke.
Det är säkert inte helt omöjligt att det inte går att regenerera i all oändlighet utan byte kommer ändå förr eller senare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]