Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Helt ny här och har en fråga som är viktig för mig.

Vill gärna ta bort mitt gassystem och registrera om bilen. Trots ny regulator funkar systemet inte som det ska och idag blev den underkänd då bilen totalvägrar att ens kännas vid det systemet. Är som om bensindrift och gasdrift inte ens kommunicerar.
Förut har den iaf blivit lite sur när gasen inte kunnat slås på !

Talat med mannen som gör registreringsbesiktning och fått förklarat vilka tillvägagångssätt jag har.
Antar att bäst är att låta firma ta ur gas och sätta plugg för att göra systemet obrukbart.
Har tyckt illa om detta krångel med gasen sedan jag köpte bilen.

Bor i Ljungskile, här runtom har vi bara Brandt, Stendahls bil ( omöjlig firma pga ex sambo ) och Bilia att välja på ?!

Är det någon som har några tips ? :)
Vem är den personen som skall göra registreringsbesiktningen? Du har väl klart för dig att det är kopplat till ganska mycket byråkrati? Konverteringsjobbet skall göras av en krediterad och godkänd verkstad som skriver nödvändiga intyg etc. etc. Troligen är det inte heller speciellt billigt?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
Jag skulle satsat en slant på att felsöka gassystemet istället, det kan inte vara så trasigt att det inte går att felsöka det. Bilen blir ju i det närmaste obrukbar med den lilla bensintanken och antagligen ganska svårsåld. :shock: Dessutom blir skatten mycket dyrare.
Vem har gjort jobbet med att byta regulatorn? Om de har sagt att det är den som felar så bör de väl få titta på bilen igen utan någon ekonomisk insats från dig. En verkstad byter väl sällan delar på chans? Garanti på arbetet finns ju att läsa om på konsumentverkets eller MRF:s hemsida.
En MRF-verkstad lämnar 12 månaders garanti på delar och utfört arbete, kortare på begagnade delar. Är det problem ska man alltid återvända till samma verkstad. Vill man inte att de gör om jobbet så måste man inte men då får man nog vara beredd att betala igen.
Tack, men hur brukbar eller ej bilen är med enbart liten bensintank bör ju vara upp till mig att avgöra :)

Den som sköter registreringsbesiktning är en man från Bilprovningen. Har tillit till det han säger.

Regulatorn bytt av ex som är servicetekniker - har inte papper på ett skit.

Jag bad om råd gällande bra ställen att göra detta på - inte om en massa negativa kommentarer från folk som inte läser det jag skriver.
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]