Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej på er!

Har läst igenom många trådar här på forumet men blir inte riktigt klok.

Jag tycker mitt ljus är väldigt lågt/kort emot våran Dacia sandero -15 med halogen. Tyckte samma sak förra vintern men då gick den igenom besiktningt men det var tjejen som besiktade bilen och hon kollade inte så noga hur ljuset stog vid strecken.

Min gamla v50 T5 -05 jag hade med bi xenon tyckte jag lyse bättre/längre och den stog exakt på strecket på besikningen.

När jag står i garaget så har jag en pungt som jag jämför med kanske 30-40m bort och där ser man markant skillnad på höjden på ljuset på v70in och sanderon till sanderons fördel. Dock är sanderon normalhög och v70in har h&r fjädrar, vet inte om detta gör skillnaden?

Verkar dock som höj och sänkfunktionen fungerar för när man startar bilen så går den ner i botten och sen höjer sig.

Är det så att halogen skall lysa längre eller beror det på hur hög bilen är?

Vågar inte skruva på nivåskruvarna heller då jag inte vet vad man skall gå efter när man mäter hur högt ljuset skall stå.

Bilen är en v70ii -08 2,4d med Bi-xenon

Tack på förhand!

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom Xenon bländar ilsket om det står för högt, är det nog vanligt att det heller ställs lite lågt på bilarna, så ljuset i alla fall inte står för högt.

Du kan rätt lätt mäta detta själv, om du vill.
  • Ställ bilen några meter från en vägg.
  • Klistra en bit tejp där du har övre kanten på ljusbilden.
  • Backa tio meter.
  • Mät avståndet mellan tejpen och var övre kanten på ljuset är nu.
Under förutsättning att marken är plan och ljuset är rätt inställt ska kanten nu ligga tio cm under tejpremsan.
För dimstrålkastare kan man göra likadant, fast där ska det sjunka 20 cm.
av euroman
apersson850 skrev:Eftersom Xenon bländar ilsket om det står för högt, är det nog vanligt att det heller ställs lite lågt på bilarna, så ljuset i alla fall inte står för högt.

Du kan rätt lätt mäta detta själv, om du vill.
  • Ställ bilen några meter från en vägg.
  • Klistra en bit tejp där du har övre kanten på ljusbilden.
  • Backa tio meter.
  • Mät avståndet mellan tejpen och var övre kanten på ljuset är nu.
Under förutsättning att marken är plan och ljuset är rätt inställt ska kanten nu ligga tio cm under tejpremsan.
För dimstrålkastare kan man göra likadant, fast där ska det sjunka 20 cm.
Grymt! det är något jag skall kolla :)

höjer man i mjukvaran eller bågar man röra skjusteringen mekaniskt? :)

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har skruvat upp mina. Du ser ju om du lyser upp vägskyltar och mötande bilar :lol:
Fick mina uppjusterade när bilen var ny. Efter första service justerades dom ned.... Då justerade jag upp dom igen. Ingen har blinkat på snart två år.
Efter att ja frontade med ett rådjur med gamla S60n vill jag gärna se mer än några meter framåt med halvljus.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tvärtom för mig, bilar blinkar då och då, trots att det är helt ok på besiktningen >_> Funderar på att ta en vända till Mekonomen/liknande och göra en ordentlig inställning dock, bara för att ha mitt på det torra ;p
av euroman
jo var samma på min gamla v50 med bi-xenon, var alldeles för lågt pga trasig sensor.

bytte den och skjusterade med dator. På besikningen var den exakt på strecket som den skull men folk bländade ändå fast man körde lagligt :roll: :lol:
av Jäverhammar
Runt 2015 var det lite tal om att Volvos xenon bländade mötande - vår XC70 var bland annat en av de bilar som mötande gärna blinkade på trots korrekt inställt halvljus.
Vid första servicen Oktober -15 ställdes halvljusen ned (utan att informera mig) och det verkar som att de ville ha både hängslen och livrem då siktsträckan minskade med 30% (upplevt).
Nu i efterhand har jag själv justerat upp ljusen efter samma princip som ovan och har nu god siktsträcka samt slipper blinkningar från mötande.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av euroman
Kollade lite i helgen och dem är sjukt nedställda.

Räckte jag backade 5 meter så såg man att det var väldigt långt under tejp biten. Nivåregleringen fungerar som den skall, så skall skjustera upp dem när jag har saker med mig att skruva med.

Men om man tänker så, om man sätter en tejp bit och sen backar bak 5 meter så borde den ligga 5cm under tejpen om den står rätt? Hittade nämligen ett bra ställe att ställa in som är rakt och fint men kan inte backa bak mer än kanske 5m innan man hamnar mitt i vägen :)
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]