Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Har köpt nya fjädrar till min Volvo 240 -88, av märket Lesjöfors.
Ställde frågan i ett tidigare inlägg (hängade bakvagn) och fick rek. att byta fjädrar.
Fick med Haynes rep.bok vid bilköpet och,... där står det att "man ska hissa upp, med domkraft, bakaxeln så mycket att den avlastas".
Hur vet man det, när den är avlastad??
När jag tittar under bilen så får jag för mej att om jag hissar upp bakaxeln så spänns fjädrarna, vilket de inte bör göra (tror jag). Denna fråga pga att jag inte vill ha fjädrarna sprättandes i ansiktet.
Mvh/Stig
Användarvisningsbild
av Amapola
Hissa upp bilen med en garagedomkraft under diffhuset. Ställ pallbockar vid domkraftsfästena och släpp ner bilen på dessa. Lossa stötdämparna och brickorna till fjädrarna. Släpp ner ytterligare på domkraften under bakaxeln så ramlar fjädrarna nästan av sig själva. Montera de nya fjädrarna och sätt ihop resten i omvänd ordning mot demonteringen.
av anp
Innan du gör något, kontrollera skicket på nedre och även övre fjäderfäste.
Är de mycket rostiga, är det lätt att de faller sönder då du arbetar med att byta fjädrar. Och då riskerar du att bli utan bil tills du fått fatt på nya delar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag hade också tänkt byta fjädrar på min 240. Är det något mer än det som "anp" tipsar man skall tänka på, det är alltså de bakre fjädrarna som det gäller.

Jag kollade upp lite priser på fjädrar Mekonomen skulle ha 410 kr/st Meca 412:- och Biltema 198:- Det blir nog Biltemas även att jag får köra några mil längre. Eller är det någon som har dåliga erfarenheter av deras fjädrar?

/Tomas
av anp
Biltemas fjädrar fungerar rätt bra tycker jag, med tanke på priset. Oljestötdämpare undviker jag från Biltema efter att ha provat ett par oljedämpare.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo då får de nog bli deras då. Oljestötdämpare från Biltema sitter redan på bilen. Stötdämpare bytte jag förra året och snål som man var så bytte jag aldrig fjädrarna.

Anledningen till att fjädrarna skall bytas är att bilen lutar, det syns när man tittar på bilen bakifrån så jag antar att det är fjädrarna, eller skulle det kunna vara någon annan orsak?

/Tomas
av Nordda
Skulle varit bättre att du bytt bara fjädrar istället för bara dämpare. Annars går dämparna ganska varma då du inte har nya fjädrar.
av anp
Om inget annat fel än att bilen "lutar" finns, kan det ju vara en billig, enkel och funktionell lösning att montera gummimellanlägg i fjädern på den sida som är lägst.
Förarsidan gissar jag att det är som lutar ner.
av volvovaldres
jeg kjøpte fjærer til min bil på biltema.

sånne campingvognfjærer.. de fungere aldeles utmerket!!

men jeg veier 120 kilo og det samme gjør min samboer så det er kanskje rett å ha litt "stivere" fjærer?? ;)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har jag i alla fall varit i Halmstad och köpt fjädrar, jag köpte även bromsskivor fram för att varje gång man bromsar så "slår det i ratten" och hörs ett svagt dunkande ljud. Det märks om man drar med fingret runt på skivorna att de inte är jämna, så jag skulle bli mycket förvånad om det inte är skivorna som är felet. Visserligen har de inte sagt något på besigtningen men det är ganska störande i alla fall.

/Tomas

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]