Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev:
Volvobruden84 skrev:
Lindfalas skrev:Viss effekt kan det ha, men har du en bra vaxad eller lackskydd har det ingen effekt..

Greetz
Inte lägger man aqua wav på en nyvaxad/lackskyddad bil, men likväl har det fortfarande effekt trots det.
Sant, men den är negativ.
Visst kan den ibland bli blankare, nackdelen är att man förstör det vax/lackskydd som ligger i grunden. Då får något "vax" på den som ofta binder skiten mera än orginal skyddet..
Så varför bidra till att lacken tar emot mera skit???

Greetz
Detta gäller då inte autoglyms aqua wax, vet inte hur andra fungerar, kan bara tala om hur detta är.
av Lindfalas
Tja det är ju ett vax. Som du dessutom blandar med vatten. Finns ingen chans att det kan bli bra. Börjar du använda det lär du få fortsätta.
Har sett så många sånna medel och alla har bieffekten.

Greetz
av Addict
Lindfalas skrev:Tja det är ju ett vax. Som du dessutom blandar med vatten. Finns ingen chans att det kan bli bra. Börjar du använda det lär du få fortsätta.

Greetz
Hur menar du?
Jag har använt wax it wet ända sedan min bil rekondades på en firma i maj och den ser fortfarande ut som den gjorde när jag hämtade den därifrån?
av Lindfalas
Addict skrev:
Lindfalas skrev:Tja det är ju ett vax. Som du dessutom blandar med vatten. Finns ingen chans att det kan bli bra. Börjar du använda det lär du få fortsätta.

Greetz
Hur menar du?
Jag har använt wax it wet ända sedan min bil rekondades på en firma i maj och den ser fortfarande ut som den gjorde när jag hämtade den därifrån?
Problemet är att du inte får den alltid helt ren i porer etc.. Så du kapslar in skiten i det vax du lägger på.
Vaxet som du har från början mister all effekt som det har från början.
Detta är inte någon nyhet som många tycks tro.
Det har funnits länge dessa typer av vaxer.
HAr men dessutom gjort enm ordentlig rekond och lackt på vax så är det ganska lustigt att man vill lägga på sämre saker och förstöra det skydd man nyss lagt på.
Bättre att använda ett glansschampo som inte lägger en massa vax på det skyddet du har på.
Det blir klart bättre och sen är det bättre när du skall lägga på nytt vax.
Har du dessutom ett lackskydd har du i princip pajat det.

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev:
Addict skrev:

Greetz
Hur menar du?
Problemet är att du inte får den alltid helt ren i porer etc.. Så du kapslar in skiten i det vax du lägger på.
Vaxet som du har från början mister all effekt som det har från början.
Detta är inte någon nyhet som många tycks tro.
Det har funnits länge dessa typer av vaxer.
HAr men dessutom gjort enm ordentlig rekond och lackt på vax så är det ganska lustigt att man vill lägga på sämre saker och förstöra det skydd man nyss lagt på.
Bättre att använda ett glansschampo som inte lägger en massa vax på det skyddet du har på.
Det blir klart bättre och sen är det bättre när du skall lägga på nytt vax.
Har du dessutom ett lackskydd har du i princip pajat det.

Greetz
Inte får den helt ren? Det fixar man väl innan man lägger vax eller hur? Tex. kör clay off om det behövs, avfettning om de behövs osv. För inte svampar man en bil om den inte är helt ren heller? Så nej ditt resonemang håller jag inte med om. Bilarna ja sköter om och har lagt aqua wax på har då inte varit nå problem med att kombinera med tex. super resin polish osv. Bättre o lägga aqua wax nån gång när man tvättar o behålla den fina ytan. Har du provat autoglyms aqua wax??
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev: Inte får den helt ren? Det fixar man väl innan man lägger vax eller hur?
Visst tvättar man den, men hlet ren i porerna blir det ej. Det måste man polera bort. Speciellt om det är vax som kan valit lite så och så med hållbarheten.
Tex. kör clay off om det behövs, avfettning om de behövs osv.
Clay??? tja endast om jag skall polera den efter. Blir annars repor.
För inte svampar man en bil om den inte är helt ren heller?
Helt ren är den aldrig när du skall svampa. Just därför svampar man ju!!!!
Så nej ditt resonemang håller jag inte med om. Bilarna ja sköter om och har lagt aqua wax på har då inte varit nå problem med att kombinera med tex. super resin polish osv.
Visst håller det om man bryr sig om bilen.
Men att lägga på något extra wax är meningslöst.. bättre att använda bättre vax från början eller vaxa bilen.
Bättre o lägga aqua wax nån gång när man tvättar o behålla den fina ytan. Har du provat autoglyms aqua wax??
Problemet är att du får en helt annan yta än det grund skydd du har.
Har du ett riktigt lackskydd gör snabbvax mer onytta än nytta.

Bätte att använda att glansschampoo.
Snabbvax är ingen nyhet, men det är poppis nu. På en sliten bil med obefintligt skydd kan man använda det, annars är det bara korkat.
Förr var det Turtle superwash som var poppis.. lika korkat som dagen snabbvax.

Etfersom jag jobbar som rekondare kan jag inte rekomendera ett dåligt snabbvax oavsett märke. Det kan aldrig ersätta ett bra vax/lackskydd och skall heller inte användas på dem.
Jag vill verkligen hålla högre kvalite än att sjunka till ett snabbvax.

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev: Clay??? tja endast om jag skall polera den efter. Blir annars repor.
Repor? Ja då har du då inte en ren bil innan och inte heller en ren clay off lera... Jag har ALDRIG repat en endaste bil med clay off kan jag säga, och då kör jag det på alla bilar jag rekondar och även såna ja tvättar som behöver extra vård...
Helt ren är den aldrig när du skall svampa. Just därför svampar man ju!!!!
Jopp, svampar gör man för att få ett skydd på bilen när bilen är helt ren.
Visst håller det om man bryr sig om bilen.
Men att lägga på något extra wax är meningslöst.. bättre att använda bättre vax från början eller vaxa bilen.
Nej det är fortfarande inte meningslöst att lägga detta...
Problemet är att du får en helt annan yta än det grund skydd du har.
Har du ett riktigt lackskydd gör snabbvax mer onytta än nytta.

Bätte att använda att glansschampoo.
Snabbvax är ingen nyhet, men det är poppis nu. På en sliten bil med obefintligt skydd kan man använda det, annars är det bara korkat.
Förr var det Turtle superwash som var poppis.. lika korkat som dagen snabbvax.

Etfersom jag jobbar som rekondare kan jag inte rekomendera ett dåligt snabbvax oavsett märke. Det kan aldrig ersätta ett bra vax/lackskydd och skall heller inte användas på dem.
Jag vill verkligen hålla högre kvalite än att sjunka till ett snabbvax.

Greetz
Jag jobbar också som rekondare, så jag vet faktiskt en del jag med även om du nu inte verkar tro det. ja det är bra att använda glansshampo, dock inte turtle supertvätt tex. de förstör mer än det gör nytta... men att ha aqua wax skadar då inte bilen på något vis...
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Volvobruden84 skrev: Har du provat autoglyms aqua wax??
av Addict
Konstigt att en rekondare säger att det är dåligt?
Det är ju som att reservdelschefen på volvo säger att piratdelar är dåligt.
Saknar helt relevans eftersom det finns pengar att tjäna.

Kom tillbaka när någon opartisk gjort ett vetenskapligt test.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Addict skrev:Konstigt att en rekondare säger att det är dåligt?
Det är ju som att reservdelschefen på volvo säger att piratdelar är dåligt.
Saknar helt relevans eftersom det finns pengar att tjäna.

Kom tillbaka när någon opartisk gjort ett vetenskapligt test.

Vetenskapligt test finns inte i den branschen. :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]