Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Tänkte göra en ordentlig rengöring/rekond invändigt på bilen. Fick tips av någon att köra med en ångtvätt och våtdammsugare. Jag har klädsel med halvskinn. Hur funkar det att köra på vattenånga på lädret? Någon som har erfarenhet av denna metod?

Tar gärna emot andra tips när det gäller rengöring invändigt.
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Vi har en sk. "mattvätt" på jobbet, som trycker ut vatten o blåser in . Så vi lägger på interiör tvätt på tyget sen låter vi det ligga ett bra tag innan vi fyller maskinen me varmt vatten o börjar tvätta.

Fungerar kanon och ger jättebra resultat. Man kommer verkligen ner på djupet i klädseln. Och medeln jag arbetat med gör ingen skada på lädret. Hur andra är kan kanske någon annan berätta, likaså har jag inte jobbat med ånga.
av Lindfalas
Stupid-Flanders skrev:Tänkte göra en ordentlig rengöring/rekond invändigt på bilen. Fick tips av någon att köra med en ångtvätt och våtdammsugare. Jag har klädsel med halvskinn. Hur funkar det att köra på vattenånga på lädret? Någon som har erfarenhet av denna metod?

Tar gärna emot andra tips när det gäller rengöring invändigt.
Vad man använder beror egentligen hur skitigt det är.
Är skiten bara på ytan så funkar en ångtvätt mcyket bra, men den kommer ej ner på djupet.

Så är skiten djupare ner måste man använda vatten och ett medel för att lösa upp skiten och sen suga ut det.
En våtdammsugare funkar, men är lite bökigare än en riktig maskin för textil.
Om du är händig kan du dock bygga dej en själv. Det du behöver är ett sprutmunstycke som du har vatten i som sprutar lite mot tygen och sen sätta den i ett munstycke som du sätter på våtdammsugaren. Bör vara en liten skiljevägg, men inte helt slutet från varandra.
Annars är det bara att använda en spruta och lägga på medel först och dammsuga ut och sen med bara vatten och upprepa det tills det är rent och att vattnet inte innehåller något medel.
Tänk på att INTE överdosera medel. Då kommer det att löddra mycket länge.
Du kan i princip använda vilket milt medel som helst..

Greetz

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]