Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Funderar på en V alt. XC70 från 2014-16.

När jag surfar runt och letar bilar som inte har gått så långt och har dom större motorerna är det svårt att förstå vilka bilar som har t.ex. adaptiv farthållare, autobroms (och hur den fungerar) samt t.ex. stannar och kör iväg själv i bilköer då informationen ganska ofta är ofullständig på bilfirmornas sidor.

Finns det något speciellt man kan göra för att förstå hur bilen är utrustad? Jag vet inte hur bilarna kunde specas då och har inte koll på hur dom olika autobromssystemen fungerar på olika årsmodeller med kameror och radar etc.
AndreasThn skrev:Alla Classic skall ha adaptiv farthållare, annars är det lättast på V/XC70 att kolla efter radarn i grillen.
Har sett det och sorterat bort bilar där det inte sitter radar. Men om det sitter en radar i grillen kan man utgå från att det finns autobroms och adaptiv farthållare då eller var det tillval som krävde andra saker också? Typ att man kan ha radar men saknar någon kamera.

För kökörning antar jag man måste ha automat, men hade alla med radar och automat kökörningfunktionalitet?

Det fanns inga Radcam (eller vad det heter) på V/xc70 serien ens i slutet?
V70_2005 skrev: Har sett det och sorterat bort bilar där det inte sitter radar. Men om det sitter en radar i grillen kan man utgå från att det finns autobroms och adaptiv farthållare då eller var det tillval som krävde andra saker också? Typ att man kan ha radar men saknar någon kamera.
Yes som jag uppfattar det så är det så.
V70_2005 skrev: För kökörning antar jag man måste ha automat, men hade alla med radar och automat kökörningfunktionalitet?
Ja så har jag uppfattat det.
V70_2005 skrev:Det fanns inga Radcam (eller vad det heter) på V/xc70 serien ens i slutet?
Nej det kom inte till V/XC70.
V70_2005 skrev:Tillvalet "utgår vid val av barnkudde" står ofta i listan. Ska jag tolka det som att man tagit barnkudde och något i listan inte är med (t.ex. uppvärmt baksäte) eller ifall man nu hade valt barnkudde hade något inte följt med?

Dvs finns kudde eller inte?
Nej snarare att om man valt kuddar så finns det inte.
Kan bekräfta vad Andreas redan sagt på de två första punkterna nedan.
V70_2005 skrev:Har sett det och sorterat bort bilar där det inte sitter radar. Men om det sitter en radar i grillen kan man utgå från att det finns autobroms och adaptiv farthållare då eller var det tillval som krävde andra saker också? Typ att man kan ha radar men saknar någon kamera.
Ja sitter det en radar i grillen har bilen adaptiv farthållare och autobroms.
V70_2005 skrev:För kökörning antar jag man måste ha automat, men hade alla med radar och automat kökörningfunktionalitet?
Ja kökörningsautomatiken finns bara på bilar med automat. Men på automater i de årsmodeller du tittar på finns den där om bilen har radar.
V70_2005 skrev:Det fanns inga Radcam (eller vad det heter) på V/xc70 serien ens i slutet?
Vad menar du närmare bestämt med "Radcam"? Adaptiv farthållare och autobroms fungerar med en kombination av radar (i grillen) och kamera (i vindrutan centralt upptill).
När jag köpte min 2012:a var det logistiskt möjligt att beställa adaptiv farthållare utan att få autobroms. City Safety ingick alltid då, men autobroms var tillval.
Dock köpte ingen vettig människa bara farthållaren, för den var dyrare ensam än i paketet med alla förarstödsfunktionerna.
Vad menar du närmare bestämt med "Radcam"? Adaptiv farthållare och autobroms fungerar med en kombination av radar (i grillen) och kamera (i vindrutan centralt upptill).[/quote]

Tack för svaret. Radcam är att radarn sitter tillsammans med kameran uppe i vindrutan. Men det kanske är den nya generationen Volvos som har det.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]