Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petke
Hej.

Jag har en XC70 2015 som precis har blivit 3 år gammal. Jag förlängde On Call abonnemanget i god tid så att det skulle fortsätta fungera felfritt. Det är förlängt till 2019-10-20. Men sedan en vecka tillbaka 2017-10-17 så har det inte gått att få kontakt med bilen, det står att den är i viloläge. Den har hamnat i viloläge en gång tidigare, men då var den parkerad i 10 dagar. Nu används den dagligen och har varit i viloläge i en vecka. Det är väldigt märkligt att detta fel uppkommer samma vecka som det "gamla" On Call abonnemanget skulle löpt ut, men det kanske bara är en slump.

Jag ringde återförsäljaren där jag köpt bilen och de frågade om jag hade start stop och sa att det kunde bero på batteriet. Jag har inte start stop och bilen körs 13mil/dag så jag tror inte det är batteriet. Dom ville ha 1500-3000:- för en felsökning.
Jag har betalat för att förlänga On Call och nu vill de ha flera tusen för att ta reda på varför det inte fungerar :-(O)
Så alla tips om vad detta kan bero på och om det går att göra något själv för att sparka igång On Call skulle vara mycket tacksamma.

Hälsningar
Peter
När abonnemanget har löpt ut får du ett separat meddelande om det. Så det är inte det som är fel.
Jag har för mig att någon annan här råkade ut för samma sak. Tror också att det krävdes något slags återställning, men minns inte om det räckte att ta bort anslutningen till batteriet en stund. Sök lite så kanske du kan hitta något om det.

Har du verkligen en XC70 2015 som inte har start/stopp? Min 2012:a har det inte, för då fanns det bara på manuella, men året efter tror jag det kom på alla modeller.
av Petke
superpin skrev:Prova att ringa Volvosupporten på 020-948080.
Jag ringde supporten, de sa att jag skulle gå på bilens internetinställningar och välja anslutning "bil modem" vänta två min och sedan "inget", det skulle göra att modemet försökte ansluta igen. Men det fungerade inte. (undrar om SOS knappen fungerar, vågar inte testa :D ).

Verkar inte bättre än att jag får betala Bilia för att återaktivera modemet.
av Petke
apersson850 skrev:När abonnemanget har löpt ut får du ett separat meddelande om det. Så det är inte det som är fel.
Jag har för mig att någon annan här råkade ut för samma sak. Tror också att det krävdes något slags återställning, men minns inte om det räckte att ta bort anslutningen till batteriet en stund. Sök lite så kanske du kan hitta något om det.

Har du verkligen en XC70 2015 som inte har start/stopp? Min 2012:a har det inte, för då fanns det bara på manuella, men året efter tror jag det kom på alla modeller.
Jag har en D5 AWD (5-cyl 2.4L) 2015, har för mig att den motorn fick start stop först 2016 då den fick Euro6 klass. Min har Euro5 och kommer tyvärr drabbas av framtida diesel förbud mm... Så jag har funderat på att byta ut den, tyvärr är en V90CC med samma utrustning så fruktansvärt dyr så jag måste nog behålla XC70 ett tag till :cry:
Jag kollade lite mer. Jag hade rätt om årtalet, men hade missat att det bara var D3 i 2-litersutförande som fick start/stopp tillsammans med automatlåda till att börja med. Så du kan mycket väl sakna funktionen.
av andersuw
Petke skrev:(undrar om SOS knappen fungerar, vågar inte testa :D ).
Jag skulle som ett första försök att väcka VoC ur sin dvala prova att använda inte den röda SOS-knappen men däremot den bredvid som är märkt "On Call". Du borde då bli kopplad till VoC service center där du förstås bara kan säga som det är: Att du försöker få liv i ditt insomnade VoC-system. Kanske kan de också, om du når fram, hjälpa dig till rätta med ditt problem om nu inte bara själva uppringningsförsöket räcker.

Funkar inte det skulle jag även prova den röda knappen. Men då måste man vara beredd att allra först förklara, om/när man når fram, att det inte är något skarpt larm eftersom den på andra sidan normalt bara väntar sig sådana.

Båda knapparna skall mig veterligen fungera även utan abonnemang och borde också rimligen väcka VoC ur sin dvala.

Jag har ett par andra alternativ i bakfickan också om nu inte detta skulle funka. Men börja med det här och berätta hur det gick först. Kolla också om du inte redan är säker på det att ditt VoC-abonnemang faktiskt är registrerat och aktivt enligt de uppgifter som Volvo har. Kundtjänst (det nummer du fick tidigare i tråden) borde rimligen kunna kolla detta åt dig.
av Petke
andersuw skrev:
Petke skrev:(undrar om SOS knappen fungerar, vågar inte testa :D ).
Jag skulle som ett första försök att väcka VoC ur sin dvala prova att använda inte den röda SOS-knappen men däremot den bredvid som är märkt "On Call". Du borde då bli kopplad till VoC service center där du förstås bara kan säga som det är: Att du försöker få liv i ditt insomnade VoC-system. Kanske kan de också, om du når fram, hjälpa dig till rätta med ditt problem om nu inte bara själva uppringningsförsöket räcker.

Funkar inte det skulle jag även prova den röda knappen. Men då måste man vara beredd att allra först förklara, om/när man når fram, att det inte är något skarpt larm eftersom den på andra sidan normalt bara väntar sig sådana.

Båda knapparna skall mig veterligen fungera även utan abonnemang och borde också rimligen väcka VoC ur sin dvala.

Jag har ett par andra alternativ i bakfickan också om nu inte detta skulle funka. Men börja med det här och berätta hur det gick först. Kolla också om du inte redan är säker på det att ditt VoC-abonnemang faktiskt är registrerat och aktivt enligt de uppgifter som Volvo har. Kundtjänst (det nummer du fick tidigare i tråden) borde rimligen kunna kolla detta åt dig.
Jag har testat både VOC och SOS knappen nu, inget funkar. Har pratat med supporten och mitt abonnemang är ok, förlängdes i god tid.
Men jag har läst att om man väntar tills abonnemanget löpt ut och sedan vill förlänga så måste man till verkstan för att aktivera modemet igen så det är nog det som har hänt trots att jag förlängde månader i tid. Vilket känns extra surt, att behöva betala för något när jag gjort som man ska för att undvika det. Jag har i alla fall bokat tid på verkstan nu, återstår att se vad kostnaden blir och hur gärna dom vill att jag köper min fjärde volvo hos dem eller hos en konkurent :D
Men det här är något fel, inte bara en fråga om när abonnemanget förlängdes. SOS-knappen ska aldrig sluta fungera, även om du inte betalar alls.
av andersuw
Precis! Om inte SOS-knappen funkar är det något annat än abonnemanget som strular. Även OnCall-knappen bör enligt min erfarenhet fungera oberoende av abonnemang i så måtto att man kommer fram till VoC-centralen. Men man kan kanske inte påräkna särskilt mycket hjälp därifrån om det inte är en direkt nödsituation.

Jag misstänker hårdvarufel eller att VoC-systemet i bilen av någon anledning "hängt sig" totalt. Som nästa steg skulle jag prova att koppla bort batteriet, vänta 5-10 minuter och sedan koppla in det igen. Urkopplingen bör göras först sedan man låtit bilen "vila" fem minuter med nyckel ur (tändning/radioläge av). Vill man vara petig skall man också stå utanför bilen och sticka in handen mellan ratt och vindruta första gången man slår på tändningen efter inkoppling. Detta är en säkerhetsåtgärd i den händelse krockkudden i ratten skulle utlösas.

Hjälper inte det heller skulle jag göra "reset" på bilen via den option för detta som finns i menysystemet. Men då bör man förstås först förvissa sig om att man har koll på alla inställningar och får räkna med att återställa allt som man vill ha det efteråt.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]