- ons 01 aug 2007, 16:54
Hej alla. Jag har under en längre tid haft problem med att lock-up inte vill gå i vid lägre hastigheter typ mellan 80-120 km/h och och jämn fart/belastning. Även växlingar 1-4 känndes inte ok. Min första tanke var "typiskt, byta låda nu, inget man vill kosta på sig". Oljan är nyligen bytt o sköljd. Man har ju hört o läst att lådan är lite klen. Då kommer vi till det inte talar för att det är fel i lådan. När man kör med cruisen i, då fungerar det bra. Så efter lite teorimekande, kommer jag fram till att jag vill byta gaspedalsgivaren, eftersom att den är ju ej i bruk då cruisen är på. Jag avråddes dock av min volvomek. "den kan inta ha något med det att göra" sa han. Jag tyckte ändå att det var värt ett försök. Sagt och gjort. Nu är den bytt. Jag säger bara, VILKEN JÄVLA SKILLNAD (sorry). Nu fungerar växlingen prickfritt. den är så exakt i sina växlingspunkter och lock-upen går i varje gång. Jag är så lycklig att inte behöva lägga ut en massa pengar på en annan växellåda. Ta det för vad det är . För mig fungerade det. Jag tog isär pedalen och kollade på kretskortet. Man kan se att det är slitet där släpskorna har glidit.
Det man inte vet har man ingen aning om.