Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Hej,

Har ett litet småstörande problem med min V70 2,4D my10. När jag står stilla fladdrar xenonljuset väldigt mycket på grund av motorvibrationer troligen. Vilka motorkuddar brukar bli dåliga med tiden? Kan det hjälpa att byta övre motorfästet? Noterat att den stora bussningen i det har börjat spricka lite lätt men den är långt ifrån lös.

Mitt andra problem är bältesvarningen, den är sjukt irriterande och startar i väldigt låga farter. Det är absolut inte så att jag kör runt utan bälte hela tiden men det händer ju att man flyttar bilen utan att ha bältet på. Det jag undrar är om man kan via mjukvara få in den ”nyare” varningen som jag tror kom i my12-13(?).
av Schmoyoho
Hur långt har bilen gått? I min (iofs begränsade) erfarenhet brukar inte det vara det övre momentstaget som ger stora symptom om det fallerar. Det som oftare blir dåligt är det nedre, på vänster sida i sidledes nivå där växellådan möter motorn. Men eftersom det är vibrationer på tomgång så skulle jag nog tänka mer på det på stefanns bilder under kylarvätskebehållaren, eftersom den bär motorns vikt. Har bytt alla tre på min bil lite pö om pö och den sistnämnda gjorde nog mest skillnad för vibrationer på tomgång. Bytte nedre momentstaget för några dagar sedan och det gjorde skillnad för glapp i drivlinan men inget för vibrationer.

Vad händer om man byter mjukvara för bältesvarningen förresten?
av Schmoyoho
Är det USA-mjukvaran eller finns det fler alternativ? USA-mjukvaran har jag för mig tar bort bältesplingandet men tillför andra plinganden, typ om man lämnar nyckeln och öppnar dörren.
av daekol
Min bil har rullat ca 17000 mil. Tänkte beställa motorkudden och övre momentstaget i veckan. I VIDA kunde jag stänga av bältesvarningen trodde jag, men det enda jag stängde av var att ljudnivån ökar över 40kmh. Men blir gött sen när jag bytt mjukvaran, bara hoppas att Mechanum kan lösa det åt mig.
av Schmoyoho
Motorkudden heter 30671245 manuell låda eller 30793318 automat. Kostar 1300-1400 kr ny men finns lågmilade på skroten också: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/3 ... year&asc=0
https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... y=30793318

Övre momentstaget heter 30793322. Verkar vara billigare till din bil än vad det var till min men skulle ändå kika på bildelsbasen. Jag betalade 1300 kr på Volvo för mitt och det kändes ganska bortkastat, märktes i princip ingenting.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]