Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaco
Hej, någon som har bytt eller vet hur det går till att byta själva luckan för tanklocket? Är det svårt/omständigt? Har ytterligare en fråga, vad är denna Vadis som alla skriver om på detta forum (är ganska nybliven Volvoägare, så ha överseende med mina frågor)?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

VADIS står för "Volvo Aftermarket dignostic Information System" och är en elektronisk rephandbok med bilder och även artikelnummer på reservdelar, mm.

Har själv inte lyckats installera den på min dator, men har sett den finns att köpa på blocket.se för 700:-(orginal).

/Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

VADIS står för "Volvo Aftermarket dignostic Information System" och är en elektronisk rephandbok med bilder och även artikelnummer på reservdelar, mm.

Har själv inte lyckats installera den på min dator, men har sett den finns att köpa på blocket.se för 700:-(orginal).

/Henrik
av Teemu
tanklocket är inte så bökigt att byta - iaf inte på en V70 -01. Antar att det är mer eller mindre samma på dom andra modellerna. Bara att försiktigt knacka in de små plastmnitarna med ett slagdorn. OBS att det bara är den innersta niten som skall kanckas in. Sedan lossar du allt lite försiktigt för hand utåt. Man får vara försiktig vid monteringen så man inte knackar in nitarna för långt. Vet inte om man måste köpa hela plastdelen för att få nya nitar eller om det går att köpa dessa löst.
av Jaco
Teemu skrev:tanklocket är inte så bökigt att byta - iaf inte på en V70 -01. Antar att det är mer eller mindre samma på dom andra modellerna. Bara att försiktigt knacka in de små plastmnitarna med ett slagdorn. OBS att det bara är den innersta niten som skall kanckas in. Sedan lossar du allt lite försiktigt för hand utåt. Man får vara försiktig vid monteringen så man inte knackar in nitarna för långt. Vet inte om man måste köpa hela plastdelen för att få nya nitar eller om det går att köpa dessa löst.
Tack för svaret Teemu, hur menar du med "den innersta niten"? Är det övre eller nedre?
av Teemu
sitter i plastgångjärnet som små plaststavar, eller hur man skall beskriva dom, som skall slås in vid demontering. funkar som en expander typ... Plaststaven gör att en del utav plasten bakom plåten utvidgar sig och håller den på plats. Alltså måste staven slås igenom för att "expandern" skall kunna sjunka ihop så att du får bort gångjärnet. Man ser väldigt tydligt om man skaffar sig en ny. Tror den gamla blir bökig att återandvända pga att man ju slår in piggarna i karossen.

Nytt gångjärna kostade strax under 100kr har jag för mig.
av Jaco
Man får tacka och buga Teemu!
av Teemu
varsågod! Bara kul om man kan hjälpa till. Förr eller senare står man ju där själv och behöver hjälp.
av KH
Ett tips är att montera själva luckan på gångjärnet innan man fäster gångjärnet i chassit, det kräver nämligen ganska mycket kraft att "knäppa" dit det och det är lättare att göra när båda delarna är fria.

/Kristofer
av Ivoo
KH skrev:Ett tips är att montera själva luckan på gångjärnet innan man fäster gångjärnet i chassit, det kräver nämligen ganska mycket kraft att "knäppa" dit det och det är lättare att göra när båda delarna är fria.

/Kristofer
Det är nog inte bara ett tips utan ett måste för att tankluckan inte går att montera om man inte sätter ihop den med plasten först!

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]