Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en S60 -01 som idag vägrade starta trotts att vi redan kört en del med den under dagen. Vi kom fram för att pumpa däcken och när vi skulle starta den så hackade den bara och pep, det lät inte ens som att startmotorn försökte. Så fram med den andra bilen(V70N) och efter lite starthjälp(batteri) så hoppade S60 igång mer eller mindre direkt.

Givetvis köpte vi ett nytt batteri direkt, ett Bosch 77 Ah för 1700 kr men nu börjar man fundera. Kan det vara så att något annat draget slut på batteriet? Bör man kanske investera i en batteriladdare och se om man kan få liv i det befintliga batteriet? Jag har ju inte inspekterar det än efter som man kopplar startkablarna under huven men batteriet satt i bilen när vi köpte den för 5 år sen. Risken finns ju annars att det är något som drar batteri i bilen och då lär inte ett nytt batteri bli något annat än en kortsiktig lösning.

Bilen har haft lite svårt att starta men då har iallafall startmotorn försök.
av andersuw
Det låter som om det gamla batteriet dog en plötslig död eftersom det fungerat fint fram till dess, även tidigare under döden. Sådant kan hända därför att det blir kortslutning mellan ett par celler på grund av sprickbildning inne i batteriet. När bilen tjuvdrar ström innebär det vanligen att man får startproblem först efter att bilen fått stå stilla ett antal dagar/veckor. Jag skulle avvakta och se hur bilen beter sig med det nya batteriet. Om det också trilskas kan det vara värt att titta närmare på saken, annars inte. Ni har ju en annan bil till hands som kan ge starthjälp om det skulle behövas på nytt.
av Rådlös
En batteriladdare är bra att ha! Speciellt om man har en bil som inte används regelbundet. Batterier som sällan eller aldrig är fulladdade tar skada och "dör" i förtid. Det går alltså tämligen lätt att ha ihjäl ett fabriksnytt batteri på kort tid med lite överdriven vanvård.
Användarvisningsbild
av SvenB
Rådlös skrev:En batteriladdare är bra att ha! Speciellt om man har en bil som inte används regelbundet. Batterier som sällan eller aldrig är fulladdade tar skada och "dör" i förtid. Det går alltså tämligen lätt att ha ihjäl ett fabriksnytt batteri på kort tid med lite överdriven vanvård.
Det står till och med i instruktionsboken för min V40, att om man inte kör bilen minst varje vecka bör man underhållsladda.
av snowman
Har nu varit ute o tittat på batteriet. Det sitter ett Volvo original 520 A där man kommer åt att fylla på.

Provade starta bilen och den hoppar igån direkt. Det borde betyda att batteriet inte är helkasst. Efter att vi startat bilen igår eftrr stoppet så gick bilen ca 30 min så den bör ju inte hunnit ladda sig så mycket?

Kannske bättre att köpa en laddare och ladda det fullt? Kan man ladda batteriet på plats eller ska det ur bilen?
av snowman
Kan se att man ritat röda sträck på polerna som sträcker sig ut på ledarna så man kan ju tro att batteriet suttet där sen bilen tillverkades men det är ju högst orimligt med tanke på att den är från 2001.
av snowman
SBergdahl skrev:Du kan ladda på plats från polerna i motorrummet så slipper du plocka loss skyddet över batteriet.
Aha, nu har jag redan plockat av skyddet och kopplat det där bak men man kan ju inte stänga bagaget med en sladd som sticker ut. Kanske lättare i motorrummet? Hade varit skönt om jag slapp mecka där imorgon när jag ska iväg.

Jag har kopplat in en CTEK MXS 5.0 som startade på 2 men hoppade upp till 3 så batteriet behöver helt klart laddas.
av andersuw
Det är helt klart lättare att ladda via den pluspol med grov direktledning till batteriet som sitter invid säkringsboxen i motorrummet. Behövs ingen demontering alls. Bara att fälla upp locket över polen. Men jag brukar lämna huven öppen, i vart fall på glänt, när jag laddar. Inte så bra om något hoppar loss eller hamnar i kläm om man försöker stänga.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]