Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1207414
Smörjmedel och annat viktigt

940 ltt , turbo 97års

Motorolja
Helsyntet 10-30 eller 5-40 A2 eller A3 klassning
ca 3.85liter
Intervall 7500km - 15000km beroende körning och last

Automatlåda
ATF typ Dextron ll D eller Dextron ll E
7.5 liter
Intervall 6-10 k mil

Växellåda M90
Volvos syntetiska oljor. 97308 eller API 4an
1.75 liter
Intervall 8-12k mil

Bakaxel
API GL 5
SAE90 eller 80W/90
1.6 - 1.75 liter
8-12k mil

Servostyrning
ATF-OLJA
0.5liter
Var 5e år

Bromsvätska
DOT4+
0.6liter
Var 5e år

Kylsystem
Grön eller blå Klykol, blandat med vatten till -35 tålighet / ca 50% Klycol blantat i vatten, alt färdigblandat
ca 8.5liter
Bilar som brukas åretom:
Var 5e år eller 10k -12k mil
Termostat 87-89 graders
TILLÄGG_: entusistarer
Sommartid/ bilar som endast brukas sommartid ha ett 82graders termostat då gärna och 25% glycol endast.
Spikar mindre garanterat, specielt vid trimmat


Dessa uppgifter är till dom senare årsmodellerna av 940 ltt / Turbo

Skriv gärna in fler
7ser och övriga årsmodeller
Senast redigerad av 2 tuuurbo, redigerad totalt 0 gång.
#1207450
Lite korrektur m.m: "Motorolja Intervall 7,5 - 15k mil beroende på körning och last".
Du vet väl att k betyder tusen? Nu har du alltså skrivit 15 tusen mil! Jag antar och hoppas att du menar km? Alltså 15 tusen kilometer som är detsamma som 1500 mil.

Längst ner skriver du om glykol. (Stavas med k, glykol på Svenska) Du skriver Grön eller Blå glykol. Jag rekommenderar dig att läsa denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=138196

Du skall alltså bortse från glykolens färg. Den har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Det kan vara vilken färg som helst. Det viktiga är vilken sorts glykol man köper och häller i, etylenglykol eller propylenglykol. Läs på förpackningen. I det här fallet gäller så gott som uteslutande etylenglykol om man inte med säkerhet vet att det eventuellt, högst otroligt, skulle vara propylenglykol i det aktuella kylsystemet. Alla etylenglykoler med valfria färger är blandbara! Det finns många och långa trådar om detta på det här forumet.

I en så modern bil som du beskriver finns det en knacksensor. Den ser till (om den fungerar?) att motorn aldrig spikar.
#1207685
hEJ, Tack för att ni hjälpte rätta till allt.

Det ska vara syntetolja står det i min instruktionsbok till motorn.
Tänk på att dessa har turbo även som kräver extra bra olja därför.
Och ett tips är att byta oljan med täta intervaller om Turbon brukas mkt/ lastas mycket.

Vet att dessa turbos kan spika när man höjt ladd och annat.
Original lär dom aldrig spika däremot :)

Angående Klygol
Ska läsa tråden en annan dag.

Till stålmotorer rekommenderas den blå/gröna.
Alumotorer och longfile den röda.
Vad jag lärt förr.
Ska kika på tråden sen,
tackar alla.

Kul att ni gillade smörjmedelsguiden. Skönt ha allt i en tråd ;)

Spännande.

Jag har oxå en V70D3 2011, ca 27k med eeprom[…]

Det är iaf den remmen till generatorn på[…]

Lite elfrågor, 945 -91a, B230 fb: Se ena bil[…]