Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SSSS
Jag har problem men bromsarna på min V70 -08 2.0d
När jag startar bilen är bromspedalen hård, ungefär som att bromsservon inte fungerar.
Oftast blir pedalen normal när motor kommer igång men ibland tar det ett tag (30 sekunder kanske). Detta känns såklart olustigt/farligt.
Det går att bromsa ändå men man får ta i som f*n. Stänger jag av motor och sedan startar den igen brukar bromsarna fungera som vanligt.

Det verkar som att detta fenomen uppstår nu när det har blivit lite kallare ute, hade samma problem förra vintern ibland. Och jag påpekade det då på senaste servicen men volvokillen hittade inga fel (dvs felet uppstod inte då och inga uppenbara läckage syntes). Har inte haft detta fel under sommaren och hade därför glömt bort det...

Så vad kan vara fel, bromsservon som ska bytas eller kan det vara något annat?
SSSS skrev:Jag har problem men bromsarna på min V70 -08 2.0d
När jag startar bilen är bromspedalen hård, ungefär som att bromsservon inte fungerar.
Oftast blir pedalen normal när motor kommer igång men ibland tar det ett tag (30 sekunder kanske). Detta känns såklart olustigt/farligt.
Det går att bromsa ändå men man får ta i som f*n. Stänger jag av motor och sedan startar den igen brukar bromsarna fungera som vanligt.

Det verkar som att detta fenomen uppstår nu när det har blivit lite kallare ute, hade samma problem förra vintern ibland. Och jag påpekade det då på senaste servicen men volvokillen hittade inga fel (dvs felet uppstod inte då och inga uppenbara läckage syntes). Har inte haft detta fel under sommaren och hade därför glömt bort det...

Så vad kan vara fel, bromsservon som ska bytas eller kan det vara något annat?
Så är det på min bil också förutom att det släpper när motorn startat. Har hört att det är normalt men för din del så låter det skumt att du får ta i för att bromsa, det kan inte var normalt. Kolla upp det igen.
Har det fenomenet på min V70-11 också och bara när det blir kallt. Det släpper helt när jag startar motorn. Fenomenet kommer tillbaka när jag kanske inte rört bilen på några dagar. Elektriska handbromsen är på då bilen lutar en aning på parkeringsplatsen. Hade inte det problemet när jag hade en annan parkeringsplats som var plan-mark; samt använde inte handbromsen heller
Det är ju ett typiskt fenomen när vakuumet läck ut (eller om det läcker in, snarare) i bromsservon. Då måste motorn igång och vakuumpumpen gå en stund innan du har full bromsservo igen. Händer på min också ibland, men försvinner så snart motorn startat. Händer på alla bilar om man trampar på bromsen några gånger med motorn avstängd.
av SSSS
Okej så inte helt ovanligt alltså, men för mig ligger ju felet kvar en stund(i kanske 10% av starterna) även efter att motorn har startat. dvs jag kan köra iväg med begränsad bromsverkan.

Om det nu är ett vakumproblem, är det då själva bromsservon som är trasig eller kan det vara nån släng eller dylikt?
Min V60 får stum broms ibland när den står parkerad, ska in för felsökning i mitten på november... Det händer i snitt 1 ggr/månad.
Men det kan ju räcka att du trampat till på pedalen efter att du stängt av motorn. Det händer mig också ibland.
Däremot är det ju tokigt om inte servoverkan återvänder några sekunder efter det att motorn, och därmed vakuumpumpen, startat.
Sugmotorer för bensin använder insugsvakuumet för att skapa undertryck i bromsservon, men dieslar och överladdade motorer behöver en separat pump.
Jag har exakt samma problem på min bil med samma motor (2.0d). Oftast kommer servon igång direkt men ibland är det som du skriver att det kan ta kanske en 30 sekunder innan det funkar.

Jag har inte orkat rota i det än, men antar att jag har en läcka någonstans eftersom vakuumpumpen uppenbarligen fungerar.
Lyfter en gammal tråd som påvisar exakt det problem jag haft tidigare. Nu har det dock utvecklat sig så att detta hänt två ggr under färd. Jag körde nyligen en längre resa motorväg och under denna så blev jag tvungen att bromsa lite hårdare på motorvägen pga trafik och då var bromspedalen stum i någon sekund... Det enda jag kan tänka på är bromsservot ändå? Jag har en 2.4D -10.
Om du hör ett pysande ljud under ratten vid bromspedalen så kan det vara bromsservo som läcker. Om inte så tror jag att du har en dålig vakuumpump på din motor, det är inte ovanligt. Speciellt de 5-cylindriga dieslarna upplever iaf jag att de är av dålig kvalite. Av alla de V70 jag provkört på jobbet som har några år och tusentals mil på nacken så skulle jag säga att nästan var tredje bil har dåligt vakuum och tungtrampade bromsar. Tar man däremot fyrcylindriga 1,6 och 2.0 D eller bensinmodellerna så har jag aldrig provkört en V70 med tungtrampad broms. Min D3 från 2012 är lite tungtrampad nu, så reparation ligger nog inte långt borta i tiden...

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]