- fre 27 okt 2017, 01:33
Hade min V70 D4 -15 FWD VEA aut. inne på reguljär basservice igår och noterade med viss förvåning att jag fått uppdaterad mjukvara till inte mindre än åtta styrenheter: BCM (Brake Control Module), CCM (Climate Control Module), CEM (Central Electronic Module, CPM (Combustion Preheater Module), DIM (Driver Information, Module, jag har den digitala varianten), FSM (Forward Sensing Module), PAM (Parking Assistance Module) och SRS (Supplementary Restraint System). Sedan jag köpte bilen för två år sedan har jag dessutom tidigare fått uppdateringar på ytterligare tre styrenheter: IHU (Infotainment Head Unit), AUD (Audio Module) och ECM (Engine Control Module). I de två förstnämnda fallen fick jag det på grund av problem med ljudbortfall i infotainmentsystemet vid start i kyla samt problem med telefonljudet i kombination med en iPhone 6s, i det sistnämnda utan att jag haft något problem med motorn som krävde uppdatering men kanske för att Volvo fann det angeläget att göra just den uppdateringen utan fördröjning.
Ingen av uppdateringarna medför vad jag vet någon ny funktionalitet. Sannolikt handlar det således om buggfixar. Att det finns buggar i mjukvaran är förstås inte så bra men kanske svårt att helt undvika. Och det är i alla fall glädjande att se att Volvo är på alerten när det gäller att fixa dem. För dem som har problem med någon av alla de styrenheter jag nämner kan det kanske också vara en poäng att veta att relativt färska mjukvaruuppdateringar finns att tillgå.
Ingen av uppdateringarna medför vad jag vet någon ny funktionalitet. Sannolikt handlar det således om buggfixar. Att det finns buggar i mjukvaran är förstås inte så bra men kanske svårt att helt undvika. Och det är i alla fall glädjande att se att Volvo är på alerten när det gäller att fixa dem. För dem som har problem med någon av alla de styrenheter jag nämner kan det kanske också vara en poäng att veta att relativt färska mjukvaruuppdateringar finns att tillgå.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By pv-johnson