Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som rubriken ovan lyder så fungerar min dieselvärmare endast när bilen har motorn igång.
Bilen är en 2009 V70 2,4D med vad jag förstått en Webasto. (Evo V?). Gått blygsamma 29xxx mil.

Felet upptäcktes först när bilen ej hade startat värmaren på utsatt tid. Provade då direktstart vilket drog igång värmaren men hoppade rätt så snabbt in i avkylningsläge och var avstängd inom kort.

Provade sedan att starta bilen och sedan direktstarta värmaren, vilket då fungerade kanon och kördes i åtminstone 30 minuter.

-Min teori: Något som motorn hjälper till med krånglar på värmaren:
*Spänning från batteri,
*Flöde på kylvätskepumpen,
*Hjälpflöde för diesel(lite osäker på denna, vet ej hur bränsleledningarna är dragna, gissar dock på att värmare och bils matning är frånskiljda?)

Kopplade då in VIDA för att kontrollera felkoder, inga såklart funna...

Provade då teori 1.
Satte bilen i tändläge 0 med vida inkopplat, väntade ca 20 min till motortemp gått under 50 grader och batterispänning blivit någorlunda stabiliserad (12,6 V)
Körde då direktstart av värmare med motor avstängd, värmaren gjorde som brukligt ett försök och var inom några minuter avstängd. Lägsta spänning vid högsta belastning var ca 11,5V. Efter test vandrade spänningen upp till ca 12,1 volt igen.
-Slutsats, batteriet verkar inte vara helt slut och vad jag läst mig till så ska värmaren stänga av sig först vid 10,5 volt?

Provade sen teori 2.
Startade Avkylningstest i VIDA, vilket gav mig något av en storm inne i kupén och massa varmluft sprutades ut, pump verkar fungera.

Provade såhär ett par gånger, körde även alla test jag hittade i VIDA där jag tillslut lyckades provocera fram en felkod CPM-B1D2993.
Dock så när jag nollställde denna felkod så kunde jag köra igen, en gång lyckades jag till och med starta värmaren utan att bilen var på utan att se några egentliga skillnader på mina mätvärden.

Hur går jag vidare? Vad skulle kunna krångla enl teori 3 när värmaren startar ibland?
Batteriet ger för lite effekt, hur stor "smartladdare typ CTEK" krävs för att kompensera för värmarens belastning?
Sot i systemet?
Glödstift slitet och fungerar bättre med högre spännning?
Trasig brännkopp, sprucket porslin?
Skit bakom spakarna någonstans och något som jag har missat?
Jag tror "boven" är batteriet eftersom värmaren fungerar när bilen laddar.
Hade liknade trams med min brännare, bytte ut den och efter det lirar allt som det ska. Har inte dissekerat den gamla för att kontrollera vad som felar med den. Hade tur och hittade en med samma serienummer på skroten som gått ca 3000 mil
Har man inte samma nummer som den gamla måste man ladda ny mjukvara.
Utifrån dina teorier är det följande fel på din värmare.

Till värmaren är det en cirkulationspump för kylarvätskan. Om den inte fungerar blir vattnet i värmaren genast för varm och den slår av, Kyler av och stannar. När motorn är på cirkulerar vätskan av motorns vattenpump. och då spinner din värmare fint. Byt vattenpumpen till värmaren och ditt problem är löst...

Skriv gärna här hur det gick... Gillar att ha rätt.... Och det har jag alltid utom när jag har fel.... :D :wink:

Ha de så varmt o gött. Tomas
Hej! Tackar för era teorier och funderingar.
Jag har nu provat lite i helgen, kände att batteriet kändes lättast att prova. Så kopplade in en 7 A Ctek och laddade batteriet fullt, satte sedan denna på Supply och satte en tid på tiduret. Detta resulterade i samma resultat som tidigare, avstängd inom 2 minuter. Således borde batteriet vara ute ur leken.

Så frågan är, hur bökigt är det att byta eller testa pumpen? Behöver jag plocka ur dieselvärmaren helt? Och isåfall, borde jag plocka upp och sota ur den?

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]