Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har själv en sådan och jag gillar den skarpt. Klarar med lätthet av att hissa upp min V70 2,4 2006.

Jag har hittills använt den för ett oljebyte, ett däckbyte och stötdämparbyte bak. Men jag har bara haft den i ca 6 månader, så jag kan inte svara på hur den fungerar i det långa loppet.

Plus:
Snabblyftande
Höglyftande

Minus:
Lite på den dyra sidan.
Ganska tung att dra runt längre sträckor på dålig asfalt (och lite för tung för att lyfta länge)

Jag provade först att använda en 1,5-tons racingdomkraft från Jula, men den klarade inte av att lyfta fronten på bilen som jag behövde för att kunna byta oljan. Den gick väldigt tungt sista biten och nådde inte upp till den utlovade höjden vid belastning.

Kom bara ihåg att det bara är ett lyftverktyg. Du måste ställa bilen på pallbockar för att den ska stå kvar då hydraulik är dåligt på att behålla trycket en längre tid.
Även jag har denna domkraft i garaget.
Instämmer i att den är stabil men tung om man måste bära den, lite bökig om man har ojämna golv.
Är jättenöjd med den än så länge, byter sommar/vinter hjul på mina bilar, hustruns bil och svärfars bil dessutom kommer kidsen hem och byter på sina bilar så den har fått användas ordentligt.
Det enda jag har att klaga på är att gummimellanlägget lossnade första gången domkraften användes men det var ju bara att limma på.
Någonting skrev:Kom bara ihåg att det bara är ett lyftverktyg. Du måste ställa bilen på pallbockar för att den ska stå kvar då hydraulik är dåligt på att behålla trycket en längre tid.
Ja du. Jag sätter inte in ett finger under bilen om den inte står på pallbockar och hjulen är klossade.
Jag har faktiskt båda. De säljs under flera namn men mina råkar heta Big Red och kommer via Jula. Utomlands heter de ännu andra saker. Jula säljer ut dem via kampanjer ofta så håll ögonen öppna. Tror jag gav 899kr eller liknande för "Biltema" varianten.

Jämför man båda är "Mekonomen" varianten mycket stabilare, men också ett fruktansvärt åbäke att bära. Funkar om man har den i garaget där det går att rulla men inget man bär omkring på. Aluminiumvarianten är inga problem att ta under armen och bära en bit. Båda lyfter alla bilar jag har utan nämnvärda problem. Krävs mer muskelstyrka i aluminiumvarianten.
Lövet skrev:Jag har faktiskt båda. De säljs under flera namn men mina råkar heta Big Red och kommer via Jula. Utomlands heter de ännu andra saker. Jula säljer ut dem via kampanjer ofta så håll ögonen öppna. Tror jag gav 899kr eller liknande för "Biltema" varianten.

Jämför man båda är "Mekonomen" varianten mycket stabilare, men också ett fruktansvärt åbäke att bära. Funkar om man har den i garaget där det går att rulla men inget man bär omkring på. Aluminiumvarianten är inga problem att ta under armen och bära en bit. Båda lyfter alla bilar jag har utan nämnvärda problem. Krävs mer muskelstyrka i aluminiumvarianten.
Vilken avser du med "aluminiumvarianten"?
Den förstnämnda från Biltema

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]