Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
VolvoBM skrev:
Honke skrev:Köp hos din volvohandlare, så får du bra däck o slipper kolla runt o jaga priser.
Köper man ändå en helt ny bil så känns det kanske säreget att spara in på vinterhjul, är ju bara kaffepengar i sammanhanget.
Och om du tar det däcket som de erbjuder och sedan köper det hos någon annan så har du råd med en schysst middag för att fira den nya bilen, med Volvo som däckslev så är det bra prylar men du har bara råd med en korv med bröd.... :lol:
Skämt åsido, ett par minuters arbete ger dig ett par tusen i fickan.
Jo helt klart, :lol: vad jag menade var bara att skulle jag gå in o köpa en helt ny bil, då skulle jag köpt rubbet där på en gång. Så slipper man bry sig sen. Då är det liksom klart.
Köper man bil för 300.000:- så tycker jag kanske att 2000:- mer eller mindre kan kvitta. Räknar du sen tiden man får lägga ner, frakten på "kitet" om man köper via nätet o sen kanske köra en bit till sitt utlämningsställe. Nja då köper jag nog som sagt med bilen så e de klart när man hämtar den o allt e frid o fröjd.

Bara min tanke....
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Honke skrev: Jo helt klart, :lol: vad jag menade var bara att skulle jag gå in o köpa en helt ny bil, då skulle jag köpt rubbet där på en gång. Så slipper man bry sig sen. Då är det liksom klart.
Köper man bil för 300.000:- så tycker jag kanske att 2000:- mer eller mindre kan kvitta. Räknar du sen tiden man får lägga ner, frakten på "kitet" om man köper via nätet o sen kanske köra en bit till sitt utlämningsställe. Nja då köper jag nog som sagt med bilen så e de klart när man hämtar den o allt e frid o fröjd.

Bara min tanke....
Inte så viktigt kanske men de flesta nätfirmor har fraktfritt vid köp av två eller fler däck/hjul. För mig är det av principiell natur, (att köpa däck från en firma som har mage att debitera extra för gummimattor eller liknande... :o ) sedan så tror jag att man får färskare däck hos en lev som säljer mycket än från den lokale Volvo-handlaren. (vilket i mitt fall lite talar emot mig själv då vi har Rejmes här, men alla firmor är ju inte "drak-stora"..)
Användarvisningsbild
av ER
Är det bara HP av Volvohandlarna som numer kör 20% rabatt rakt av året runt?
Visserligen bara nokian dom har men när det gäller vinterdäck är det absolut ingen nackdel direkt, tvärt om. Gav 1068kr/st för hakka 4 i 195/65-15 senast det begav sig och att jaga dessa 400kr som gummihuset är billigare på dessa känns inte lönt besväret, brukar även handla till andra bilar vi har där pga priset.

Givetvis kör man fetare och större hjul sommartid för med 225-245 or vintertid blir det bambi på hal is när man kommer in i det av slöa VV skapade snömodden bara för att nämna ett väglag där bredare däck är sämre än smala vintertid.
I dessa förhållanden är våra bilar för lätta för att kunna trycka ner 225-245 or på samma sätt som dom orkar göra med 195 or.
Tycker du skall köra på 195/65-15 om du kan för dessa är även billiagre än 16" are.
av Floyd
lexus skrev:Vad sägs om denna annars? 16 tum och allt.
http://www.molway.com/shop_show_vara2.asp?ID=3585

Eller denna som verkar vara originalfälg.
http://www.molway.com/shop_show_vara2.asp?ID=3538

Ett par tusen under Volvos så kallade nettopris vid samtidigt köp av bil.
Är det någon som har erfarenhet av däck från denna firma? Leveranstid? Håller vad de lovar etc?

De kan ju vara ett alternativ till Bilia...ska köpa vintertofflor till min classic. :lol:
Användarvisningsbild
av Larse
När jag köpte min V70 -06 så beställde jag vinterhjul med, Michelin Maxi Ice North med plåtfälg och kapslar. Jag vet det är inte det snyggaste men det fungerar för mig.

Nu till det tråkiga.
Jag har alltid haft stort förtroende till Michelin och deras däck, både sommar och vinter. När jag så monterade på dessa så tog jag en provtur och efter ca 2km började bilen vibrera, inte i ratten utan hela bilen. Dagen efter ringde jag till Volvo och jag fick åka direkt till verksta'n där de kollade upp hjulen och de var helt ur balans, mellan 15 och 25g fel. Efter balansering återvänder jag hem och tro det eller ej efter ca 5km denna gång så börjar eländet igen. Vänder och verksta'n kollar balansen och nu felar det mellan 10 och 30g. Balanserar en gång till, övertid för killen, och vänder hemåt. Dagen efter ringer min sambo till mig på jobbet och undrar varför bilen skakar, vad i hela ......... säger hon. Nu ringer jag till Volvo igen och det är bara att komma in så ska de kolla upp detta ingående. Väl hos verksta'n så kollar de balansen och just det alla fyra hjulen är i oblans 10 - 25g. Nu kollar de rundheten väldigt noga, det kollades de andragångerna också, och nu ser man en upphöjning på ett av däcken. Efter lite munhuggning med verkar'n så beställer han ETT nytt däck, okej ett var uppenbart skadat men det gick ju inte att balansera nå't av däcken. Det nya däcket kommer efter ca tre dagar, som bilen skakade fram och det nya monterades och alla fyra balanserades igen. Tror ni att bilen blev skakfri? NEJ nu åkte jag till verkstaden och lämnade bilen på morgonen och sade till verkar'n att "Jag skiter fullständigt i hur ni gör men kl 16:00 hämtar jag en bil som inte skakar" drog igen dörren bakom mig och gick därifrån. Vid lunch ringer jag min personliga mekaniker som berättar att han kommer och hämtar mig när jag slutar jobbet. Han hade pratat med säljaren som sålde bilen till mig och berättat läget och att mina hjul nu satt på hans bil och hans hjul på min, detta tills de fick fyra nya Gislaved NF5.

På det hela så har Volvo skött det till min belåtenhet, lite besvärligt med vad de kan och inte kan göra pga interna debiteringsrutiner etc, men de löste det så gott de kunde. Däremot är Michelin inte mitt direkta favoritmärke längre. Jag har Michelin på sommarhjulen och de fungerar mycket bra men förtroendet har fått sig en törn. När jag frågat Michelin vad som var fel eller vad som hänt säger de att det är upp till min verkstad att förklara det, det är bara det att Michelin inte talar om för verksta'n heller. Snyggt jobbat Michelin men en kund mindre plus att de som jobbat med ärendet inte vill rekommendera Michelin vinterdäck, de vill ju ha nöjda kunder. Till saken hör att jag var väldigt bestämd på att det var Michelin jag ville ha på vinterhjulen, men där lärde man sig att ibland ska lyssna på säljaren som tyckte att Gislaved fungerar bra. Det hade han rätt i, de varken skakar, väsnas, eller tappar greppet.

Nu kanske detta inte riktigt hör hemma i denna tråd men en varning till de som ska handla vinterdäck är det i alla fall.

// Larse
Användarvisningsbild
av Funk
Ett köptips vad det gäller vinterdäck kan vara detta:

Fälg ACE Diva
6,5x15 med Pirelli Carving 195-65-15 5800:-
7,0x16 med Pirelli Carving 205-55-16 6500:-

Från http://ralphsdack.jetshop.se/default.aspx
En snygg och lättskött fälg, och ganska prisvärt däck IMO..

/Thomas

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]