- tor 19 okt 2017, 14:50
#1205544
Den förnyelsebara vätgasen kan göras med hjälp av el från sol- eller vindkraft som inte är ansluten till något nät. Man producerar gas när solen skiner och/eller det blåser bra och kan sedan lagra den till den behövs. Allra bäst är att producera vätgasen i direkt anslutning till vätgasmacken så att man slipper transportera gasen. Så här kan det se ut när man gör det. Bilden kommer från ett företag som bygger sådana här kombinerade anläggningar för vätgasproduktion och vätgastankning i Kalifornien. I Sandviken finns redan en anläggning som bygger på samma tanke. Vätgasen går i det fallet i pipeline från AGAs vätgasfabrik till macken.
https://www.hygen.com/
En batteridriven elbil måste däremot kunna få ström närhelst den behöver. En batteridriven elbil tar också tid att ladda och det är av det skälet opraktiskt att göra det på särskilda laddstationer. Man vill helst kunna ladda hemma eller på bilens ordinarie P-plats. Av båda skälen är därför elnätet det främsta alternativet. Då blir den merproduktion som batteribilen ger upphov till fossil av skäl som framgår av mitt tidigare inlägg här.
superpin skrev:Det är helt OK att ställa den frågan. Och ja, jag menar att det i praktiken är så gott som omöjligt att ladda en batterdriven elbil fossilfritt men att det däremot går utmärkt att göra vätgas helt och hållet med förnyelsebar el.andersuw skrev:Vill man köra en elbil på icke-fossilt bränsle får man välja en bränslecellsbil. Då kan man tanka vätgas gjord med hjälp av förnyelsebar el.Inte för att vara sån, men du menar alltså att det är omöjligt att ladda en elbil fossilfritt men inga problem att göra vätgas med förnyelsebar el?
Den förnyelsebara vätgasen kan göras med hjälp av el från sol- eller vindkraft som inte är ansluten till något nät. Man producerar gas när solen skiner och/eller det blåser bra och kan sedan lagra den till den behövs. Allra bäst är att producera vätgasen i direkt anslutning till vätgasmacken så att man slipper transportera gasen. Så här kan det se ut när man gör det. Bilden kommer från ett företag som bygger sådana här kombinerade anläggningar för vätgasproduktion och vätgastankning i Kalifornien. I Sandviken finns redan en anläggning som bygger på samma tanke. Vätgasen går i det fallet i pipeline från AGAs vätgasfabrik till macken.
https://www.hygen.com/
En batteridriven elbil måste däremot kunna få ström närhelst den behöver. En batteridriven elbil tar också tid att ladda och det är av det skälet opraktiskt att göra det på särskilda laddstationer. Man vill helst kunna ladda hemma eller på bilens ordinarie P-plats. Av båda skälen är därför elnätet det främsta alternativet. Då blir den merproduktion som batteribilen ger upphov till fossil av skäl som framgår av mitt tidigare inlägg här.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut