Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upplever men problem ska man absolut inte acceptera vibrationerna utan vända sig till Säljare/Servicetekniker för att hitta en lösning.

Själv har jag ingen aning om hur stort det här problemet är, Volvo har ju levererat ett ganska stort antal V90, V90 CC vid det här laget
och tycker det är konstigt att man inte hört om problemet mer generellt, för mig betyder det två alternativ, antingen är inte problemet
så stort så att Volvo tar det som ett generellt problem även om jag verkligen lider med de som har problemet, eller så gör återförsäljarna
ett väldigt bra jobb att hålla det isolerat. Jag känner ett tiotal V90 ägare, ingen av de tio upplever vibrationer, men det räcker ju med att
1 på 1000 har problem blir det ju några bilar med tanke på hur många fabriken skickar ut dagligen....
av sweborn
Mekanik är ju inte mjukvara. Varje bil är sitt eget unika system vad gäller dämpning av svängningar.

Jag tror de flesta ägare som har dessa problem helt enkelt inte märker av dem då de har viktigare saker i livet att fundera på.
Användarvisningsbild
av Robbi
sweborn skrev:Mekanik är ju inte mjukvara. Varje bil är sitt eget unika system vad gäller dämpning av svängningar.

Jag tror de flesta ägare som har dessa problem helt enkelt inte märker av dem då de har viktigare saker i livet att fundera på.
Jo, det ligger nog något i det. Många moderna bilar, som BMW, har hårda chassin och de flesta accepterar det. Jag hade en XC70 sport innan och den var också lite hård och vägkänslig och jag blev inte förvånad över chassit i CC. Jag har inga onormala vibrationer utan mer vad man kan förvänta sig av chassit. Däremot är jag övertygad om att någon som går från en gunghästen standard V70 till V90 kommer att noja sig.

Sedan får vi poängtera att det finns bilar med problem, jag fick själv en V90 som lånebil när de skulle fixa återkallelsen med muttern. Den skakade rejält och på ett sätt som inte kändes som obalans i däcken för att det kom och gick och var inte konstant vid en specifik hastighet. Tyckte det verkade komma från drivknutarna eller nåt. Svårt att förklara. Jag sa till om det när jag lämnade tillbaks bilen och då sa de att fler hade påpekat detta. Varför de har kvar den som demobil är ju ett mysterium då den knappast gör "bra reklam".
Användarvisningsbild
av Robbi
Turbodanne skrev:Men hur kan man acceptera vibrationer öht på bilar för över 500 000:-?
Ja, varför köper folk Audi och BMW för en mille ,med sportchassin, och sitter och studsar på vägen? Frågan är om det är normalt eller ett fel på bilen. Så vibrationer uppstår det i alla bilar av vägen, och det finns inga helt perfekta vägar.
av ateam1234
Har haft en xc90 D5 -17 hemma i helgen för ev köp. 21tum däck
Jag upplever också att det finns småvibrationer över 120
Jag tycker att den även är lite "skakig" efter man kört över ex en målad linje....att bilen typ darrar till
men men
mycket bil är det i allafall till mycket pengar :D
av Turbodanne
Robbi skrev:
Turbodanne skrev:Men hur kan man acceptera vibrationer öht på bilar för över 500 000:-?
Ja, varför köper folk Audi och BMW för en mille ,med sportchassin, och sitter och studsar på vägen? Frågan är om det är normalt eller ett fel på bilen. Så vibrationer uppstår det i alla bilar av vägen, och det finns inga helt perfekta vägar.
Nog för att jag tycker att både BMW och AUDI är riktiga skräpmärken så har jag aldrig kört en tysk bil som vibrerade som min V90 gjorde.

Och om vi är inne på den linjen så borde ju min XC60 med 20” hjul och sportchassi vibrera då också ?

Det gör den inte.
av Nizzexc90
ateam1234 skrev:Har haft en xc90 D5 -17 hemma i helgen för ev köp. 21tum däck
Jag upplever också att det finns småvibrationer över 120
Jag tycker att den även är lite "skakig" efter man kört över ex en målad linje....att bilen typ darrar till
men men
mycket bil är det i allafall till mycket pengar :D
Hej.
Kan det vara så att du inte använde körriktningsvisaren när du bytte körfält?
Det vibrerar och håller emot i ratten om du inte använder körriktningsvisaren och det är helt normalt eftersom LKA – Körfältsassistans(Lane Keeping Aid) jobbar. :D
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 114

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]