Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
By NorskT8
#1204814
chezENGH skrev:Min lader også ganske fort. Sist helg kjørte jeg fra Sunnmøre til Fredrikstad, 655 km og 10 timer.

Turen gikk over to fjelloverganger med største høyde på 1342 moh. Jeg startet med fullt batteri, men valgte SAVE når det var 20 km restverdi.
Når jeg likevel måtte bruke mye bensin i stigninger byttet jeg til CHARGE. Da ladet jeg uten at jeg brukte mer bensin. Merket meg også at jeg ikke fikk momentanforbruket til å gå over 25 l/100 km, selv i kraftige stigninger.
Og nedover ladet jeg med «B». Totalt regenererte jeg 17,5 kWh de siste 460 km av turen som gikk over den siste fjellovergangen (Valdresflya).
Jeg har også god erfaring med å kjøre i CHARGE på motorvei i 110 km/t.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
Som andre skriver er det fysisk umulig å lade vha CHARGE uten å bruke mer bensin.

Ang 25 l/100 km så oppfatter jeg det som den maksimale verdien måleren kan vise (av en eller annen grunn), snarere enn det maksimale forbruket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
By barcusmrandt
#1204847
Ok ska försöka styra den här tråden tillbaks on track :) Ni som faktiskt har en T8: hur hög bensinförbrukning upplever ni när ni kör på charge?
By phantomblot
#1204895
Det er vel en grei måte å teste dette på:

1. Kjør ut all el på batteriet (så langt det går da).
2. Dra på en bensinstasjon ved en landevei med lite stigninger, kryss og trafikk.
3. Fyll tanken, sett bilen i charge og kjør med cruisekontroll satt til fartsgrensen. Kjør til batteriet er fulladet.
4. Snu og kjør tilbake til bensinstasjonen.
5. Fyll tanken og noter ned hvor mye bensin du har brukt.
6. Sett bilen i Hold og kjørt nøyaktig samme strekningen frem og tilbake.
7. Fyll tanken og noter ned hvor mye bensin du har brukt.

Differansen skal da være ChargeRun-HoldRun+Noise = Forbrukt for å lade batteriet (jeg tipper 5l) (Noise vil da være situasjoner hvor du har satt bilen i Hold, men den allikvel kjører på el, forskjeller i kjøring, vind, topologi etc. )

(Edit: Ser at det ikke blir like lett nei. Man får jo regen inn ved ChargeRun. Altså bør turen være en lang oppoverbakke)
By barcusmrandt
#1204926
Ja om nån orkar göra allt det så hade ju det varit fint :) Under tiden har jag varit ute och testat lite. 80km/h på cruise control, helt flat motorväg. Momentanförbrukningen visar 7,8l/100km utan charge, och mellan 12,8 och 13,3l/100km med charge. Jag laddar fullt på ca 50km vilket ger en förbrukning på ca 6,1l/100km sen när batteriet är fulladdat och jag slår över på ren el. Inte mycket vinst med andra ord men kanske lite grann iaf. Det verkar iaf inte som om förbrukningen drar iväg på det här sättet.
Användarvisningsbild
By XC90_Executive
#1205018
Testade igår. 110km/h på farthållaren och slog på charge. Då ökade förbrukningen till 1,2-1,3. Laddade faktiskt ganska snabbt.

Jag upplevde att den drog mer tidigare, med charge aktiverat.

Gäller XC90 T8.
By barcusmrandt
#1205041
XC90_Executive skrev:Testade igår. 110km/h på farthållaren och slog på charge. Då ökade förbrukningen till 1,2-1,3. Laddade faktiskt ganska snabbt.

Jag upplevde att den drog mer tidigare, med charge aktiverat.

Gäller XC90 T8.
Vad drog den innan du slog på charge?
By chezENGH
#1206168
chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?
Jeg er ikke uenig i at CHARGE bruker ekstra drivstoff i utgangspunktet. Dette temaet er såpass nytt for de fleste at jeg mener det er viktig å dele på erfaringene våre.
Jeg stusser over å aldri kunne lese av et høyere momentanforbruk enn 25,0 l/100km, selv ved CHARGE.
Et annet spørsmål er hvordan charge faktisk fungerer? Er det en egen «lademotor» eller økes turtallet på hovedmotor?
Användarvisningsbild
By Funk
#1206187
Et annet spørsmål er hvordan charge faktisk fungerer? Er det en egen «lademotor» eller økes turtallet på hovedmotor?
Din ISG (Integrated Starter/Generator) jobbar på max och ger ett högre motstånd på vevaxeln och därmed också högre förbrukning. ISG kallas ibland även C-ISG och då står C för "crankshaftmounted"

Om jag minns rätt så kan man aldrig vinna på att använda "Charge" vare sig ekonomiskt eller miljömässigt, det är en ren nödlösning. Strömmen som generas är både dyrare och smutsigare än vad som finns i stort sett alla vägguttag världen över..
Behöver man ha ström i batteriet i slutet på en resa bör man använda "save/hold" istället.

/Thomas
By Xanthopteryx
#1206192
Funk skrev:
Et annet spørsmål er hvordan charge faktisk fungerer? Er det en egen «lademotor» eller økes turtallet på hovedmotor?
Din ISG (Integrated Starter/Generator) jobbar på max och ger ett högre motstånd på vevaxeln och därmed också högre förbrukning. ISG kallas ibland även C-ISG och då står C för "crankshaftmounted"

Om jag minns rätt så kan man aldrig vinna på att använda "Charge" vare sig ekonomiskt eller miljömässigt, det är en ren nödlösning. Strömmen som generas är både dyrare och smutsigare än vad som finns i stort sett alla vägguttag världen över..
Behöver man ha ström i batteriet i slutet på en resa bör man använda "save/hold" istället.

/Thomas
Den frågan är nog rät komplex.
Låt oss anta två ytterligheter:

1. Du står på tomgång och laddar batteriet. Sedan använder du elen till att köra i normalfart, 70 typ, på planmark.

2. Du kör i ett för motorn helt optimalt varvtal och laddar och nyttjar då motorns effekt optimalt (en motor är som snålat vid en viss belastning vid ett visst varvtal). Sedan använder du elen för den tröstlösa stadstrafiken, typ Essingeleden klockan 16:30. Det kryper fram. Stopp, start, lite acceleration, stopp, kryp, ...

Alternativ 1 = definitivt inte optimalt ur någon synvinkel.

Alternativ 2 = Definitivt potentiellt effektivt. Du plockar el från förbränningsmotorn under optimala förhållanden och nyttjar el i tillfällen då förbränningsmotorn är rent ut sagt värdelös.

Ekonomiskt jämfört med ladda i eluttag? Sannolikt inte med dagens elpriser.
Miljömässigt bättre? Tja, det beror på var din el kommer ifrån. Orenade kolkraftverk i europa eller optimerad solkraft?
Nya V60?

Det är antingen Michellin Primacy 3 eller m&o[…]

Jättebra att du skriver hur det gjordes. Jag […]

Schyst historia. Det där med att inte veta om[…]

Vågar man köpa Diesel?

Skulle du vilja lita på en batteridriven […]