Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nurrdaniel
Hej har försökt hjälpa en som har en 740 -88. Men har gått bet.

Här är problemet.

Batteriet mäter 12,5V om man mäter utan belastning på!

Vrider man på tändningen och vrider så startmotorn drar går volttalet ner till ca 1,5-2 V.

Startar jag bilen med startkablar går den tills spänningen understiger ca 12V. (Men jag har heller ingen laddning under tiden som bilen går då).

Bytt kol i generatorn och den kopparfärgade yta som kolen glider emot kändes en hel del nött. Kan det bli nån form av kortis om dessa blir mycket slitna?? :?: :?: :(

Vill hitta felet snart!! Snälla hjälp!!
av classic
hade samma problem med min 940...i mitt fall så var det jordkabeln till generatorn som ärgat av i kabelskon. Märkte det inte förrän jag tog i kabeln och fick den i handen.Har en gummiupphängd generator som inte blir jordad utan kabeln..hoppas det hjälper.
av nurrdaniel
tack för tipset men jag har ohm mätt mellan -polen på batteriet och höljet på generatorn och det var i det närmaste noll.

Kom med mer förslag!!

Finns inga dåliga förslag de vet ni!!

Daniel
av Lesjö
Sjunker spänningen på det sätt du beskriver är felet i batteriet. Pröva med att byta batteriet och mät på samma sätt som du mätt tidigare.
av nurrdaniel
Japp ska testa det. Återkommer inom kort när jag provat lite till!!
av nurrdaniel
Provade att sätta startkablar från -polen på batteriet till motorn. Då funkade det bättre!! =Dålig jord.

+Att generatorn verkar ha strejkat!!

Nån som vet nått finurligt sätt att prova om en generator är slut??
av nurrdaniel
Problemet löst! Var generatorn som givit upp.

Tack för hjälpen!!
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]