- lör 14 okt 2017, 18:36
#1204489
Felberäknade tydligen electrolys ett par inlägg upp. Tydligen går det år mer per kilo.. ca 40-50kwh först vid elektrolys och sen ytterligare 15kwh vid komprimering.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroly ... Efficiency
Jag har svårt att se att det här i längden skulle kunna konkurrera med elbilar. Kanske kommer det något stort genombrott som förändrar det ovan, men samtidigt kan det ju komma genombrott på elbilssidan/batterisidan som gör vanliga elbilar ännu mer effektiva. Som det ser ut nu har jag i allafall svårt att se hur en vätgasbil skulle kunna konkurrera med elbilen. Fördelen att ha ett "tankbart" bränsle kan inte vara så stort, när de flesta dagsresor ändå är långt under vad dagens elbilar klarar av.
"Man kallar det "rusningstrafik", men inte har det mycket mer rusning att göra."
:)
Barnstolenoch "bältet" vid 5:36! Haha.. ujuj...
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroly ... Efficiency
Efficiency of modern hydrogen generators is measured by energy consumed per standard volume of hydrogen (MJ/m3), assuming standard temperature and pressure of the H2. The lower the energy used by a generator, the higher would be its efficiency; a 100%-efficient electrolyser would consume 39.4 kilowatt-hours per kilogram (142 MJ/kg) of hydrogen,[20] 12,749 joules per litre (12.75 MJ/m3). Practical electrolysis (using a rotating electrolyser at 15 bar pressure) may consume 50 kilowatt-hours per kilogram (180 MJ/kg), and a further 15 kilowatt-hours (54 MJ) if the hydrogen is compressed for use in hydrogen cars.[21]I bästa fall alltså ca 50-65kwh per kilo.. 50-65kwh för att köra 10 mil. Med elbil kommer du 25-30 mil på samma mängd energi. Ännu mer i bilarna som inte är så stora.
Jag har svårt att se att det här i längden skulle kunna konkurrera med elbilar. Kanske kommer det något stort genombrott som förändrar det ovan, men samtidigt kan det ju komma genombrott på elbilssidan/batterisidan som gör vanliga elbilar ännu mer effektiva. Som det ser ut nu har jag i allafall svårt att se hur en vätgasbil skulle kunna konkurrera med elbilen. Fördelen att ha ett "tankbart" bränsle kan inte vara så stort, när de flesta dagsresor ändå är långt under vad dagens elbilar klarar av.
Mwi skrev:Biltrafiken har varit ett problem i storstäderna i många år, denna filmen från 1957 är lika aktuell idag :lol: Sedan kanske den inte är helt objektiv då det är Svenska Lokaltrafikföreningen som ligger bakom den, men passa på att njut över alla miljöer.Fantastiskt film Mwi!
http://www.filmarkivet.se/movies/forlorade-melodien/
"Man kallar det "rusningstrafik", men inte har det mycket mer rusning att göra."
:)
Barnstolenoch "bältet" vid 5:36! Haha.. ujuj...
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13