Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Varför skall det långsiktigt bli färre dieselbilar på vägarna om de i själva verket tillhör de mest miljövänliga alternativ vi för tillfället kan erbjuda? Däri ligger det kontraproduktiva med det nya danska förslaget. Man undviker negativa bieffekter för dem som redan äger dieselbilar men åstadkommer istället negativ miljöpåverkan som huvudeffekt. :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
För att alla vet att dieselbilar är ett stort miljöproblem och man vill bli av med dem. Behöver du ens fråga? Du vet väl att det är därför, även om du själv hävdar annorlunda och kanske tror det är en stor konspiration eller nått.

Därmed inte sagt att jag tycker Danmarks sätt att göra det på känns bäst.
Dieselbilen behöver inte förbjudas vid försäljning, den kommer självdö inom några år.
Säkert bättre att satsa på att försöka få bort de äldre så gott det går.
av andersuw
Konspirationsteorier är vanligen felaktiga. Teorier om snabba diffusionsprocesser där många dras med i en typ av masshysteri är inte sällan korrekta och blir alltmer relevanta i takt med att kommunikationen sker allt fortare och blir allt mindre lokal och allt mer global.

Somliga (inte alla) tror sig felaktigt veta att dieselmotorer per definition är ett stort miljöproblem. Istället för att sätta sig in i hur det tekniskt förhåller sig har de i likhet med dig dragits med i den hysteri som för tillfället råder. I själva verket är dieseln, med rätt avgasreningsteknik, det mest miljövänliga bilalternativ vi nu har att tillgå vid sidan av bränslecellen. Att så är fallet var känt för dem som hade ögon att se med redan innan VW-skandalen utbröt. Genom att ta bort de dieslar med bra avgasreningsteknik vi nu kan se fram emot gör man således mer skada än nytta.
Användarvisningsbild
av snepo
Hörde på radion,tyvärr hörde jag inte var han jobbade. Han trodde inte diiesel/bensin skulle dö ut. Kommer med bättre avgasrening,så de öeverlever. Ihop med elbilar.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev: Somliga (inte alla) tror sig felaktigt veta att dieselmotorer per definition är ett stort miljöproblem.
Här har du ett till exemple på det jag menar med ditt sätt att diskutera är destruktivt för diskussionen.
Som att du skulle ha alla svaren och vara allvetande, och typ 99,9% av alla andra felaktigt "tror sig veta".

Det är din helt egna personliga tolkning av den data du valt ut, där nästan alla andra har gjort en annan bedömning.
av andersuw
Så du menar att alla de som någon gång opponerat sig mot vad de flesta andra trodde, de som varit modiga nog att ifrågasätta det argument du anför (d.v.s. det här ökända argumentet) är destruktiva för diskussionen? I så fall varför? Och om du inte menar det, vad menar du istället?
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
snepo skrev:Hörde på radion,tyvärr hörde jag inte var han jobbade. Han trodde inte diiesel/bensin skulle dö ut. Kommer med bättre avgasrening,så de öeverlever. Ihop med elbilar.
Människor verkar generellt strunta i miljöaspekter när dom påverkas ekonomiskt av det, men om det blir billigare omfamnar man det.

Jag tror diesel, och även bensinbilen, kommer så gott som dö ut p.g.a priskonkurrens.

Inom 5-7 år säger man att elbilen är billigare i inköp även utan subventioner. "early to mid 20s" läste jag senast:
https://www.ecowatch.com/electric-vehic ... 84925.html

När det inträffar, och ev tidigare i länder med subventioner, tror jag det kommer gå rätt snabbt och att efterfrågan på elbilar blir enorm.
av andersuw
Elbilar har säkert en framtid. Dock får man av omsorg om miljön hoppas att det blir i form av bränslecellsbilar snarare än batteribilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är din egen uppfattning. Jag med många har uppfattningen att elbilar tillsammans med övergången till fossilfri energi är det som kommer att kunna förändra transportsektorn så att vi får en kraftig minskning av utsläppen, både de lokala och globala.

Hur tänkte du tanka bränslecellsbilen? Fossil gas? För el och electrolys lär du väl inte förorda? För det borde du väl jämföra med att köra på kol?
av andersuw
Elbilar har jag ju inte generellt uttalat mig emot. Bränslecellsbilen är ju en sådan och den skulle jag förstås tanka på förnyelsebart producerad vätgas, för övrigt den enda vätgas som erbjuds för fordonsbruk på den nordiska marknaden så vitt jag vet. Eller förnyelsebar metan när det kommer bränslecellsbilar som kan köras på det. Men besvara nu de sakligt berättigade frågor jag ställde rörande vår diskussion om dieselbilars miljöfarlighet. Här är de än en gång:

"Så du menar att alla de som någon gång opponerat sig mot vad de flesta andra trodde, de som varit modiga nog att ifrågasätta det argument du anför (d.v.s. det här ökända argumentet [som du för övrigt just upprepade: "Det är din egen uppfattning. Jag med många har uppfattningen att"]) är destruktiva för diskussionen? I så fall varför? Och om du inte menar det, vad menar du istället?"
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 164
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte