Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgarn
#120321
tjena alla... körde hem idag från jobb så började bilen hacka... körde in på närmaste mack och kollade i motorummet... så att en slang gått av... vet inte hur jag ska förklara det riktigt men på min bil sitter en liten sak som det går in en slang från och en ut.. va jag har hört så är det den som styr co värdena så dom blir rätt imed att bilen är italy inport... men men... byta iallafall slangen och bilen gick fortförande hackigt.. så jag kollade över alla slangar på bilen men hitta ingen som va skadad.. sen kollade min polares fassa på bilen och han trodde det va tändstiften som inte va riktigt ok han tyckte den gick på 4cc bara... efter mkt pill med slangar och mög så byte vi tändstiften oxo bilen gick lite bättre plus att jag tog bort det öppna filter och satte ditt original... bilen gick sen lite bättre... efter 15 min lung körning så prova jag dra på och nu funkar bilen igen =) va som kan varit det stora orsaken till det hela har jag ingen aning om^^ men bilar är bilar.... tänkte beställa ett riktigt öppet filter med avskärmingar och allt.. efter som det jag hade på va inhandlat på micro för 299kr...... plus att bilen laddar 1.3 med öppetfilter 1.1 med original....


detta va nog det hela säkert missat ngt.... Ngn som vet var man kan köpa riktigt filter Kit?```?????


ha de bra alla MVh Edgarn
av *pettson*
#120347
Edgarn skrev:tjena alla... körde hem idag från jobb så började bilen hacka... körde in på närmaste mack och kollade i motorummet... så att en slang gått av... vet inte hur jag ska förklara det riktigt men på min bil sitter en liten sak som det går in en slang från och en ut.. va jag har hört så är det den som styr co värdena så dom blir rätt imed att bilen är italy inport... men men... byta iallafall slangen och bilen gick fortförande hackigt.. så jag kollade över alla slangar på bilen men hitta ingen som va skadad.. sen kollade min polares fassa på bilen och han trodde det va tändstiften som inte va riktigt ok han tyckte den gick på 4cc bara... efter mkt pill med slangar och mög så byte vi tändstiften oxo bilen gick lite bättre plus att jag tog bort det öppna filter och satte ditt original... bilen gick sen lite bättre... efter 15 min lung körning så prova jag dra på och nu funkar bilen igen =) va som kan varit det stora orsaken till det hela har jag ingen aning om^^ men bilar är bilar.... tänkte beställa ett riktigt öppet filter med avskärmingar och allt.. efter som det jag hade på va inhandlat på micro för 299kr...... plus att bilen laddar 1.3 med öppetfilter 1.1 med original....


detta va nog det hela säkert missat ngt.... Ngn som vet var man kan köpa riktigt filter Kit?```?????


ha de bra alla MVh Edgarn
ja varmluft mår den inte bra av hursomhelst..men om det var ditt problem vet jag inte..
Micros filter kan du slänga åt helv... särskilt det med dubbelkona..
Det klarar inte att leverera det din motor vill ha, det filtret är så kasst att det möjligen kan mata en 1,6 liters sugmotor utan förluster.. Det är för litet. Att det gör skillnad däremot på laddtrycket är samma som vi kommit fram till efter vårat filtertest.. Och det gör mycket på en del.. inget på andra..
Som sagt på med ett avskärmat kit eller bygg ett avskärmat kit.
av Edgarn
#120350
okok du vet inte var man köpa/beställa färdiga saker? till avskärmin och ett bra filter du har kasnke tips??? MVH Edgarn




*pettson* skrev:
Edgarn skrev:tjena alla... körde hem idag från jobb så började bilen hacka... körde in på närmaste mack och kollade i motorummet... så att en slang gått av... vet inte hur jag ska förklara det riktigt men på min bil sitter en liten sak som det går in en slang från och en ut.. va jag har hört så är det den som styr co värdena så dom blir rätt imed att bilen är italy inport... men men... byta iallafall slangen och bilen gick fortförande hackigt.. så jag kollade över alla slangar på bilen men hitta ingen som va skadad.. sen kollade min polares fassa på bilen och han trodde det va tändstiften som inte va riktigt ok han tyckte den gick på 4cc bara... efter mkt pill med slangar och mög så byte vi tändstiften oxo bilen gick lite bättre plus att jag tog bort det öppna filter och satte ditt original... bilen gick sen lite bättre... efter 15 min lung körning så prova jag dra på och nu funkar bilen igen =) va som kan varit det stora orsaken till det hela har jag ingen aning om^^ men bilar är bilar.... tänkte beställa ett riktigt öppet filter med avskärmingar och allt.. efter som det jag hade på va inhandlat på micro för 299kr...... plus att bilen laddar 1.3 med öppetfilter 1.1 med original....


detta va nog det hela säkert missat ngt.... Ngn som vet var man kan köpa riktigt filter Kit?```?????


ha de bra alla MVh Edgarn
ja varmluft mår den inte bra av hursomhelst..men om det var ditt problem vet jag inte..
Micros filter kan du slänga åt helv... särskilt det med dubbelkona..
Det klarar inte att leverera det din motor vill ha, det filtret är så kasst att det möjligen kan mata en 1,6 liters sugmotor utan förluster.. Det är för litet. Att det gör skillnad däremot på laddtrycket är samma som vi kommit fram till efter vårat filtertest.. Och det gör mycket på en del.. inget på andra..
Som sagt på med ett avskärmat kit eller bygg ett avskärmat kit.
Användarvisningsbild
av Nexus
#120359
http://sv.bsrab.se/products/4900701/

En följd fråga till*Pettson* :D Mitt k&n filter är ungefär samma st som det JR filtret på länken ovan. Men det har några år på nacken och är Dubbelkonat. Men jag tycker inte bilen går sämre än med orginal boxen och filter. Men skulle du rekomendera att sätta dit ett större filter som inte är dubbelkonat????? Har sett att de nya K&N filtren inte är dubbelkonade eller ska man sattsa på ett annat fabrikat?? Fick ni fram i testet vilket som gav "bäst" effekt ????
Svara om du orkar :wink: Mvh/ Magnus
av *pettson*
#120408
grammse skrev:http://sv.bsrab.se/products/4900701/

En följd fråga till*Pettson* :D Mitt k&n filter är ungefär samma st som det JR filtret på länken ovan. Men det har några år på nacken och är Dubbelkonat. Men jag tycker inte bilen går sämre än med orginal boxen och filter. Men skulle du rekomendera att sätta dit ett större filter som inte är dubbelkonat????? Har sett att de nya K&N filtren inte är dubbelkonade eller ska man sattsa på ett annat fabrikat?? Fick ni fram i testet vilket som gav "bäst" effekt ????
Svara om du orkar :wink: Mvh/ Magnus
Bäst effekt fick vi med green cotton faktiskt. Har nu inte modellnamnet i huvudet men.. det var ett STOORT filter. :wink:
Ni som känner att sportfilter är bluff kan läsa långt ned på denna sidan
http://www.dalhems.se/luftmeny.html#anchor23781832
Naturligtvis är det en försäljningsgrej med från Dalhems sida.. men fakta är inte fel.. och går att beställa i särtryck.
Gör för övrigt en väldigt enkel sak...
räkna fram original filterarea.. gör rulla detta till en kona enligt mattematikens regler och du får fram MINSTA filtret du ska använda. Använd gärna ett större.. Nu ser det där du hittat väldigt bra ut men.. filtret är det inga fakta om. Inte ens om du klickar på länken..
Avskärmingen köper jag direkt. Däremot.. inga fakta om filtret..
Såå jag gick till Dalhems istället för att få en överblick på storlekarna på filtren. Du måste inte köpa ett av dom.. men som sagt det ger en överblick över vad man bör ha i storlek.
Jag för min del kör just med skumfilter och tvättar vart 500 mil.
Filteroljan jag kör med är till motocross och kostar 100 spänn för en sprayburk som räcker längre än filtret kan tvättas.. Oljan är som en tunn spray och så fort den torkat nån minut är den inne i filtret och är klibbigare än bra klister..(för att ta upp smuts). Lätt att lägga på och inget rinn o kladd.
Filtret jag kör med heter CO182 Det passar dock inte på standard anslutning. Jag har gjort mej en helt annan anslutning nämligen. :wink: Men mät original anslutningsdiameter så ser du vad du har för alternativ
Länken till dom filtren finns här:http://www.dalhems.se/luftfiltersidor/pcrubneck.html
skulle tippa på att du ska ha ett filter som är runt samma storlek MINST som jag har.. Att ta ett större är inte dumt heller eftersom filtrets motstånd minskar med lufthastigheten igenom filtret. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
#120449
*pettson* skrev:
grammse skrev:http://sv.bsrab.se/products/4900701/

En följd fråga till*Pettson* :D Mitt k&n filter är ungefär samma st som det JR filtret på länken ovan. Men det har några år på nacken och är Dubbelkonat. Men jag tycker inte bilen går sämre än med orginal boxen och filter. Men skulle du rekomendera att sätta dit ett större filter som inte är dubbelkonat????? Har sett att de nya K&N filtren inte är dubbelkonade eller ska man sattsa på ett annat fabrikat?? Fick ni fram i testet vilket som gav "bäst" effekt ????
Svara om du orkar :wink: Mvh/ Magnus
Bäst effekt fick vi med green cotton faktiskt. Har nu inte modellnamnet i huvudet men.. det var ett STOORT filter. :wink:
Ni som känner att sportfilter är bluff kan läsa långt ned på denna sidan
http://www.dalhems.se/luftmeny.html#anchor23781832
Naturligtvis är det en försäljningsgrej med från Dalhems sida.. men fakta är inte fel.. och går att beställa i särtryck.
Gör för övrigt en väldigt enkel sak...
räkna fram original filterarea.. gör rulla detta till en kona enligt mattematikens regler och du får fram MINSTA filtret du ska använda. Använd gärna ett större.. Nu ser det där du hittat väldigt bra ut men.. filtret är det inga fakta om. Inte ens om du klickar på länken..
Avskärmingen köper jag direkt. Däremot.. inga fakta om filtret..
Såå jag gick till Dalhems istället för att få en överblick på storlekarna på filtren. Du måste inte köpa ett av dom.. men som sagt det ger en överblick över vad man bör ha i storlek.
Jag för min del kör just med skumfilter och tvättar vart 500 mil.
Filteroljan jag kör med är till motocross och kostar 100 spänn för en sprayburk som räcker längre än filtret kan tvättas.. Oljan är som en tunn spray och så fort den torkat nån minut är den inne i filtret och är klibbigare än bra klister..(för att ta upp smuts). Lätt att lägga på och inget rinn o kladd.
Filtret jag kör med heter CO182 Det passar dock inte på standard anslutning. Jag har gjort mej en helt annan anslutning nämligen. :wink: Men mät original anslutningsdiameter så ser du vad du har för alternativ
Länken till dom filtren finns här:http://www.dalhems.se/luftfiltersidor/pcrubneck.html
skulle tippa på att du ska ha ett filter som är runt samma storlek MINST som jag har.. Att ta ett större är inte dumt heller eftersom filtrets motstånd minskar med lufthastigheten igenom filtret. :wink:
Tack *pettson* för svaret :D Att jag la up den länken till Edgard var för att jag visste de hade komplett paket.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]