Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan. Jag Har en liten undran Ang min bil. Det är en v70 13 med awd. Hur känsligt är Haldex med mm djup på däcken?
Mina vinterdäck har ca nio på två och nästan sju på dom två andra. Funkar detta att sätta på bilen utan bekymmer?
Det är samma dimension och märke på alla fyra.
Mvh
Ja, det är inga problem. Styrenheten till kopplingen kollar ev. skillnad när du börjar köra och utgår från det sen. Så lite skillnad ger inga problem. Lägger du de bästa fram (finns en låååååång diskussion om det) så jämnar det snart ut sig också, eftersom det driver mer fram än bak.
Haldex kanske har löst det på annat sätt men på vissa andra AWD system är det viktigt att de bästa däcken sitter fram eftersom högre mönsterdjup ger större rullomkrets. Sätter man de däcken bak så tror systemet att framhjulen slirar hela tiden = drivningen kopplas på (i onödan).
Tack för svar. Jag var lite orolig där ett tag. Har ju läst det ena med det andra...och tydligen så var iaf viscokoppling känsligt för detta enligt vad jag läst. Så då blev jag osäker gällande Haldex med. Men skönt. Då behöver man inte ha det i snurrande s i huvet :)

Mvh
Viscokopplingen mäter hastighetsskillnaden mellan fram- och bakaxel rent mekaniskt. Skillnaden ger värme som ger drivning.

Haldex (numera Borg Warner) mäter numera skillnaden i hastighet elektroniskt. Det är helt separat från själva drivningen. När elektroniken tycker skillnaden blir för stor kopplar den in bakhjulsdrift. Men den kan lära sig, när du startat och kört iväg, att idag går framhjulen 3% fortare än bakhjulen, så då kopplar den in drivningen om skillnaden överstiger 5%. I morgon har du bytt däck och framhjulen ligger på -3% jämfört med bak. Då kommer drivningen bak vid -1%.

Siffrorna är bara exempel på principen. Exakta värden sätter varje fordonstillverkare efter hur han vill att hans bil ska upplevas.

Första generationerna av Haldex mätte också mekaniskt, men de har inte Volvo använt på ett bra tag. Även där kunde dock elektroniken koppla förbi bakhjulsinkopplingen, så resultatet blev detsamma som med dagens lösningar.
Undrar hur länge den mäter rullomkrets skillnaden? Annars blir det ju spännande resultat om man kör iväg med hjulspinn vid första start ;-)
Ja, exakt hur de gör hos Volvo vet jag inte. Det är ju upp till varje tillverkare.
Men utan att grotta ner sig för mycket i det här kan jag säga att jag har studerat haldexkopplingarnas möjligheter en del. Det finns ju en styrenhet på kopplingen, och den kan man samarbeta mer eller mindre intelligent med via bilens övriga system. Exakt hur man vill göra beror på vad biltillverkaren är ute efter. Alltså om han eftersträvar en förbättrad säkerhet för vardagskörning eller bästa möjliga banracingegenskaper, för att ta några ytterligheter.

Normalt gör man så, med generation 4 och 5, att vid start drar man åt kopplingen, åtminstone om framhjulen pekar någorlunda rakt fram. Det kan ju tänkas vara svårt att komma igång. När bilen har kommit på rull provar man att släppa på kopplingen. Händer inget är allt väl, då har man grepp tillräckligt fram. Men ökar skillnaden mellan hjulen så slirar det. Då får man dra åt kopplingen igen och prova att släppa lite senare.
Mäter dagsnoteringen på slirningen gör man inte förrän man har konstaterat att färden går lugnt och fint utan slirning. Innan dess kör man på samma värde som förra gången (det är ju rätt troligt att det gäller idag också) eller på grundvärdet, om man inte vet nåt bättre.

Just det här med att veta när fyrhjulsdriften ska kopplas från är ju lite trixigt. När den väl är åtdragen och det inte slirar är det omöjligt att veta om det beror på att greppet nu är bra, eller om det beror på just det faktum att kopplingen är åtdragen. Det kanske börjar slira omedelbart om man släpper kopplingen igen.
Dock kan man oftast lista ut detta genom att titta på om hjulen på samma axel har samma hastighet. Vill det slira mellan fram- och bakaxel vill det ofta slira på tvären också, alltså mellan vänster och höger hjul. Där finns ingen spärr på de här bilarna, utan man försöker stoppa den slirningen med färdbromsen. Så länge det finns behov av att göra det kan man på goda grunder anta att det är lika bra att låta bilen vara fyrhjulsdriven.
Lövet skrev:Haldex kanske har löst det på annat sätt men på vissa andra AWD system är det viktigt att de bästa däcken sitter fram eftersom högre mönsterdjup ger större rullomkrets. Sätter man de däcken bak så tror systemet att framhjulen slirar hela tiden = drivningen kopplas på (i onödan).
ochså börjas det igen med de där bästa däcken bak el fram..............
Derank skrev:
Lövet skrev:Haldex kanske har löst det på annat sätt men på vissa andra AWD system är det viktigt att de bästa däcken sitter fram eftersom högre mönsterdjup ger större rullomkrets. Sätter man de däcken bak så tror systemet att framhjulen slirar hela tiden = drivningen kopplas på (i onödan).
ochså börjas det igen med de där bästa däcken bak el fram..............
Haldexen lägger ju ingen värdering i om det är bra eller dåliga däck, bara ev. skillnad i hur fort hjulen snurrar vilket i sin tur kan bero på rullomkrets. Så nä, det är en helt separat fråga från vad som diskuteras i den andra tråden.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]