Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40CC
Vi har en Emmaljunga Double Viking 735 och den går in i bagaget på V60in. Vi har tvillingar därav stor vagn men allt går in, dock får man ju ta bort sittdelarna och lägga in dem separat i bagaget, men det finns plats för väskor utöver det också.
Vi har en T3 2017 är jättenöjd, den är pigg men inte jättesnabb (lagom snabb kanske man kan uttrycka det) i alla fall i jämförelse med V40 CC D2 vi hade innan. Dessutom går den ganska snålt, 0,59 långfärd och ca 0,8 stadstrafik.
av Beskow
Tack för all info gällande plats för barnvagn, vi kommer skaffa v60 och hunden får åka med i baksätet med hundsäkerhetsbälte - alternativt hundbur tills barnvagn skall in.

Är det nån här som kan rekommendera vilken av alla v60 man ska ta?

Av den information så rekommenderar många bensinarna, och om man ska ha diesel är d2 något man inte bör ta (dyrare service osv) men de är ju dem de finns flest av och har sjysst pris. Har provkört en d2a och prestandan duger för oss.

Men i övrigt så parkeringsvärmare / motorvärmare är ju ett krav men man vill ju ha en del finesser i övrigt som bluetooth, keyless, digitala displayen (-14 o frammåt).

När jag kikar nu så vill man ju inte att bilen snittat mer än 3000 mil per år, dvs en 2014 skall ej gått mer än 9000 mil men de kanske inte man ska tänka på så lnge service utförts korrekt?
av Lövet
Sedan D2 fick 115hk (vilken den alltid haft i V60) är inte servicekostnaderna nämnvärt högre än övriga motorer eftersom partikelfilter inte längre behöver bytas. Dock blir det lite mer i service på 115hk bilar med automatlåda eftersom dessa har ett oljebyte (var 8000e mil?) som inte behövs på övriga. Efter att D2 blev 120hk försvann det oljebytet och servicekostnaderna sjönk.

Dock blir ju kapitalkostnaderna högre ju nyare bilen är så det skulle inte förvåna mig om totalkostnaden ändå blir lägre på en lite äldre trots fler servicemoment.
av V602014
Beskow skrev:Tack för all info gällande plats för barnvagn, vi kommer skaffa v60 och hunden får åka med i baksätet med hundsäkerhetsbälte - alternativt hundbur tills barnvagn skall in.

Är det nån här som kan rekommendera vilken av alla v60 man ska ta?

Av den information så rekommenderar många bensinarna, och om man ska ha diesel är d2 något man inte bör ta (dyrare service osv) men de är ju dem de finns flest av och har sjysst pris. Har provkört en d2a och prestandan duger för oss.

Men i övrigt så parkeringsvärmare / motorvärmare är ju ett krav men man vill ju ha en del finesser i övrigt som bluetooth, keyless, digitala displayen (-14 o frammåt).

När jag kikar nu så vill man ju inte att bilen snittat mer än 3000 mil per år, dvs en 2014 skall ej gått mer än 9000 mil men de kanske inte man ska tänka på så lnge service utförts korrekt?

Hej! Jag köpte mig en V60 D3 2014 på 9000 mil nu i februari. Den har det i mitt tycke bra utrustning. Automat,sollucka,navigator,backkamera,eluppvärmd ratt,sensorer bak/fram,xenonljus,dragkrok,bluetooth.Gav 170,000 kronor privat. Lycka till med ditt köp...
av Rådlös
Du skrev att elektrisk motorvärmare var effektivast, eller något liknande (?) I verkligheten och i siffrornas värld är det tvärtom. En elektrisk motorvärmare är på ca ½ kW. Till det kan man i och för sig koppla en kupévärmarfläkt, om det inte finns redan. Den drar minst 1 kW. (Det finns motorvärmare som drar omkring 1 kW, men dom är lite "överkurs. Man behöver tillräckligt stor säkring i uttaget om man vill köra en kupéfläkt också. Det finns mer tillbehör som man kan "luras att köpa på sig". Men kolla först vad säkringen tål.

En bränsledriven värmare har helt andra effektsiffror. Den ger ca 4 - 5 kW! Det finns nog dom som ger ännu mer? Förr i tiden värmde dom både motorn och kupén. Numera finns det värmare som bara värmer motorn, men några har lite extra elektronik så dom kör samtidigt bilens ordinarie kupévärme. Kylarvätskan är ju redan uppvärmd. Allt detta tar batterikraft. Det finns en tumregel: Så länge som den bränsledrivna värmaren har varit igång "på natten", lika länge skall du köra med bilen påföljande morgon för att återladda batteriet. Att hålla på och alltid ligga på "minuskonto i batterikapaciteten" (alltså att ha ett underladdat batteri) förkortar batteriets livstid ganska markant.

Så man får helt enkelt fundera och kalkylera (beräkna) vilket som är bäst. Många som jobbar har tillgång även till värmaruttag på arbetsplatsen. Då är ju elvärme bäst. Man kanske parkerar i ett stängt garage. Där går det inte att köra någon bränsledriven värmare. Har man ett rörligt jobb och kanske bor på olika platser då och då och ställer bilen utomhus så är ju en bränsledriven värmare bäst. Jag har jobbat så under en tid, så jag talar lite av erfarenhet, men jag hade en extra fördel. Det var både bränsledriven värmare och elektrisk värmare i min dåvarande bil. Bara att välja det lämpligaste.
av athena
Jag har en tråd här när det gäller köpråd V60 2014 hoppas det är okej om jag lånar denna tråd. Någon som har koll på om det skiljer något om bilen är tidigt tillverkad 2014. Har jag förstått rätt om 2014 finns både med "gamla" 5-cyl motor på 163hk och även med den nya 4 cyl motor på 181hk?
av Lövet
Är bilen framhjulsdriven och har 181hk så är det nya 4-cyl motorn. 163hk = gamla.
Kolla med regnumret här exempelvis: biluppgifter.se/
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]