Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Okej, rättelse; man förordar nya däck,
Nej det gör man inte heller. Det skulle ju bli rätt ekonomiskt påfrestande att sätta på sprillans nya däck varje säsong. Vad man förordar är att man skall rotera däcken så att man undviker att få stora skillnader i däckslitage samt att man sedan skall byta alla fyra däcken vid ett och samma tillfälle istället för att byta två däck i taget.
joel80 skrev:men om man nu ska använda slitna däck så skriver dom bäst däck bak... absolut inte slitna däck bak och bättre fram.
Nej du har fel där också. Vad testet undersöker är inte betydelsen av den genomsnittliga slitagenivån i däcksuppsättningen som helhet utan betydelsen av skillnad i slitagenivå mellan fram- och bakdäck. När det gäller bilar utrustade med ESP där slitageskillnaden hunnit bli så stor som 2-3 mm säger testtabellen att bästa däck bak bara vinner på en punkt och en rent subjektiv sådan (hantering på våt väg grundat på "körkänsla"). Bästa däck fram vinner i det fallet på inte mindre än fyra punkter, dessutom mer objektiva sådana (vattenplaning, bromsning på våt väg, körning i kurva på våt väg och bromsning på torr väg). Sammanlagt blir poängställningen 6 - 2 till förmån för bästa däck fram.

Varför skall vi mot den bakgrunden tro på kommentarerna från en journalist som inte är bilexpert och heller inte utfört testet utan bara fått i uppdrag att skriva några klatschiga saker om siffrorna och därvid inte riktigt klarat av att på alla punkter tolka tabellen rätt?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Håller på med en massa annat så jag har inte tid egt.

Mitt råd är baserat på mina kunskaper i fysik som jag vill påstå stöds av ett antal tester är.
Att när man köper ex 2 nya däck så sätter man de bak och de sämre fram (köper mellan 2 och 4 nya till varje säsong, kör mycket med 2 bilar) nästa år så åker de i sopan vanligtvis sällan eller aldrig överlever ett däcks par mer är 3 år för mig.Är det ingen större skillnad på slitaget så växla,men jag skulle inte göra det
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tänk på att den absolut största delen av alla bilister med FWD lyckas inte slita framdäcken mer än 1,5 mm mer än bakdäcken på en sommar. Så nästa år är det bara att montera bästa däcken fram så håller man sig inom de 1,5 millimetrarna under däckens hela livsländ utan att någonsin behöva skifta en enda extra gång under säsongen.

Då håller man sig i vänstra delen av tabellen hela tiden, får bäst sammatagen prestanda, bäst ekonomi, mest miljövänlighet och slipper åka omkring med en mix av gamla och nya däck, ibland av olika fabrikat och modell på bilen.

Om man kör extremt mycket eller hårt kan man behöva lägga in ett extra skifte, men det ska grymt mycket till för det.
joel80 skrev:I den där sista länken får VolvoB20s sätt att hantera däcken medhåll.. Har man ESP och byter så pass ofta så att skillnaden bara är ca 1mm blir inte försämringen så stor.

Men oavsett ESP så menar dom att med större skillnad än 2mm ska man absolut inte sätta sämre däcken bak.
Skärmklipp 2017-10-09 18.49.17.png
av andersuw
@oldtimersmc

Uppriktigt sagt tror jag inte mina kunskaper i fysik är sämre än dina. Ändå är mina slutsatser åtminstone delvis annorlunda än dina. Vill du kan vi mer än gärna diskutera krafter, moment, energier och friktionskoefficienter. ;-)

Precis som B20 finner jag det vettigare ur både säkerhetssynpunkt och praktisk synpunkt att byta alla fyra däcken vid ett tillfälle och fram tills dess hålla dem jämnt slitna genom att rotera dem, i mitt fall säsongsvis. Att det är en bra strategi ur säkerhetssynpunkt får ju också fullt stöd av den rapport från Råd och Rön du länkade till.

Om man nu ändå av någon anledning står där med två däckspar där det ena är klart mindre slitet kan jag hålla med om att det är bäst att sätta de bästa däcken bak på en bakhjulsdriven bil, i alla fall om den saknar ESP. I andra fall, särskilt på en framhjulsdriven bil med ESP, är jag långt ifrån övertygad om att det är klokast att sätta bästa däcken bak även när det är rätt stor skillnad på mönsterdjupet.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Tänk på att den absolut största delen av alla bilister med FWD lyckas inte slita framdäcken mer än 1,5 mm mer än bakdäcken på en sommar. Så nästa år är det bara att montera bästa däcken fram så håller man sig inom de 1,5 millimetrarna under däckens hela livsländ utan att någonsin behöva skifta en enda extra gång under säsongen.

Då håller man sig i vänstra delen av tabellen hela tiden, får bäst sammatagen prestanda, bäst ekonomi, mest miljövänlighet och slipper åka omkring med en mix av gamla och nya däck, ibland av olika fabrikat och modell på bilen.

Om man kör extremt mycket eller hårt kan man behöva lägga in ett extra skifte, men det ska grymt mycket till för det.
joel80 skrev:I den där sista länken får VolvoB20s sätt att hantera däcken medhåll.. Har man ESP och byter så pass ofta så att skillnaden bara är ca 1mm blir inte försämringen så stor.

Men oavsett ESP så menar dom att med större skillnad än 2mm ska man absolut inte sätta sämre däcken bak.
Tror inte ens skillnaden är så stor som 1.5mm för de flesta.. Jag skiftar inte. Om jag skulle slita framdäcken från 8-5mm och bak från 8-6mm sätter jag dom bästa bak.. Nästa säsong kommer fram gå ner till 2mm fram o 4mm bak.. Då är däcken slut o jag köper 4 nya.

Nu brukar inte det bli sån skillnad I slitage ens.. Men ungefär så skulle jag göra. Bäst däck bak för att inte få ut bakvagnen vid sladd.. Om det nu släpper åker jag hellre framåt än sidledes in i ett hinder.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hur fort det här blir ett problem beror både på vilken bil man har, och hur man kör. När jag 1989 köpte en 744 GLT 16 valve, och dessutom var nästan 30 år yngre än nu, då slets däcken jämt runt om. Drivning bak och styrning fram konsumerade lika mycket däckmönster varje år.
1993 bytte jag till en 854 Turbo. Första gången den var på service hade den käkat upp 2 mm fram och 0,5 mm bak... Både drivning (dessutom ihärdig sådan) och styrning fram tog sin tribut.
Nu kör jag ju XC70 med AWD. Den tuggar mer på däcken fram än bak, fast den sliter inte däcken långt upp på sidorna som de andra bilarna gjorde. Eller rättare sagt som chauffören gjorde...
Jag får ingen jätteskillnad på däcken fram och bak, men sätter regelmässigt de bästa fram när de åker på vid respektive säsongs början. När säsongen är slut har det automatiskt blivit bästa däcken bak. För sommardäcken märks det speciellt om det blir flera hundra mil med husvagn efter bilen.

När det gäller antisladdsystem och naturlagar så kan man förstås inte ändra naturlagarna. Men det finns en sak som stabiliseringssystemen kan göra, som man inte kan göra med en bil utan sådana system, nämligen bromsa enbart det "rätta" hjulet för att motverka en viss situation. En begynnande sladd (överstyrning) kan motverkas genom att bromsa ytterhjulet fram, och enbart det hjulet. Bromsar man med färdbromsen taxerar man på friktionen även på de bakhjul som håller på att tappa greppet, något som inte självklart leder till att situationen blir bättre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Tänk på att den absolut största delen av alla bilister med FWD lyckas inte slita framdäcken mer än 1,5 mm mer än bakdäcken på en sommar. Så nästa år är det bara att montera bästa däcken fram så håller man sig inom de 1,5 millimetrarna under däckens hela livsländ utan att någonsin behöva skifta en enda extra gång under säsongen.

Tror inte ens skillnaden är så stor som 1.5mm för de flesta.. Jag skiftar inte. Om jag skulle slita framdäcken från 8-5mm och bak från 8-6mm sätter jag dom bästa bak.. Nästa säsong kommer fram gå ner till 2mm fram o 4mm bak.. Då är däcken slut o jag köper 4 nya.

Nu brukar inte det bli sån skillnad I slitage ens.. Men ungefär så skulle jag göra. Bäst däck bak för att inte få ut bakvagnen vid sladd.. Om det nu släpper åker jag hellre framåt än sidledes in i ett hinder.
Kan så vara, men du kommer att vattenplana och få släpp mycket tidigare med dina 2 mm fram, än om du hade roterat och haft 3 mm runt om.
av andersuw
Två mm fram mot en halv bak som Anders P hade vid första servicen på sin 854 Turbo vittnar kanske om lite extra gasglädje. ;-) Minns inte vad jag själv hade för slitage alldeles i början på den 855 T5 ("Turbo" om den varit svensksåld) av samma årsmodell (den första) som jag själv köpte vid likartad tidpunkt. Den kan ha varit en del på gasglädjekontot även för min del. ;-) Men vad jag är säker på är att både den bilen och dess efterträdare (V70 T5 -02) sliter/slet minst dubbelt så mycket fram som bak även vid synnerligen sansad körning. Med all sannolikhet är det samma sak på min "nya" V70 D4 -15.

Om man startar med fyra nya däck med 8 mm får man alltså finna sig i att stå där med 2 mm kontra 5 mm när det allra senast är dags för framdäcken att gå i graven. Köper man då två nya och sätter bak blir det än större skillnad innan det är dags att byta ut två av däcken nästa gång. Då har man 2 mm fram kontra 6,5 mm bak när det allra senast är dags att byta ut framdäcken igen. Inget jag vill hålla på med så det är klart jag roterar och byter alla fyra när det är dags.
Användarvisningsbild
av gooose
Vill inte kasta någon bensin på elden i frågan men det bortses från fakta..

Då du endast byter 2 däck och så sätter dom gärna bak av följande orsaker

Gummit åldras har du kört slut 2 däck på tex 3 år så kommer mao 2 däck vara runt 6 år när dom är slut(om du fortsätter köra som innan) = stor skillnad i väggrepp
Nya bak o gamla fram så kommer dom slitna fortare behöva bytas och du kommer ha en bil med 4 st bra däck

Oavsett undersökningar så undrar jag om förespråkarna om att sätta bästa fram har kört på halkbana och testat effekten av era teorier?
Då skall det tilläggas att vanlig vardagskörning så kan man ju köra med 4 st Säpo däck= hemligt mönster

Det vi/jag fick testa var undanmanöver blöt väg"älgtestet" och köra på torr väg och svänga av på en våt motorvägsavfart i 100Km/h Bromstester och liknande situationer

Jag har haft förmånen att testat detta och kört med följande set ups
(Testen med antisladd på/av och blött/torr vägbana)

Nya fram och 3 mm bak
Med 3 mm fram nya bak

Nya Friktionsdäck och 20 grader varm på blöt vägbana
Nya sommardäck och 20 grader varmt på blöt vägbana
Nya Europeiska friktionsdäck fram och nya Nordiska friktionsdäck bak även detta 20 grader varmt och blöt väg

Kan enkelt säga att Rätt däck gäller till rätt säsong ..Finns inget som heter Åretrunt däck Vill en däckhandlare sälja detta till dig så är det troligen ett Vinterdäck /friktionsdäck och han lurar dig

Att sedan köra med slitna gamla däck bak så går att antisladd går in mycket tidigare än det behöver Men vid kraftiga undanmanövrar så tappar däcket greppet och då hjälper inget antisladd i världen Du blir passagerare till bilen stannat..

Med dom slitna gamla fram så kommer du mycket tidigare känna att du har sämre väggrepp och kommer således inte upp i den fart som det andra testet och kommer även pga detta att få lättare att klara av en
undanmanöver + att bakdäcken fortfarande har kvar sitt väggrepp och ger dig kontroll över situationen

Att köra med Europeiska friktion fram och nordiska bak är att jämföras med Nya fram och slitna gamla bak Samma reaktion på bilen Det nordiska däcket är så mycket mjukare att det kasar på vägbanan vid en undan manöver medans Det Europeiska däcket har en väldigt bra styrrespons Kan ses som ett Sommardäck för vinterbruk
Detta är en Olaglig kombination som inte ger några fördelar

Problemet är att det inte är många som vet att det finns 2 st olika sorters friktionsdäck och det mest skrämmande är att många som säljer däck även dom är ovetande om att det finns 2 st olika Friktionsdäck

Så ha koll på vad ni köper när det skall handlas friktionsdäck Vi bor i Norden och skall således även köra på nordiska däcket
Det Europeiska kan ibland vara det enda alternativet när man klättrar upp i Dimensioner från 18" och uppåt och då har man inte samma vintervägs grepp

Helt klart är det alltid bäst att byta alla 4 samtidigt och rotera hjulens placering under däckets livstid som Flera förespråkar här men alla har inte den möjligheten och får då detta problem

Som sagt vill inte skapa diskussion (Jag lever efter att var och en är salig i sin tro) och det är inte endast 1 sak som är rätt allt är utifrån betraktarens förutsättningar
Det är endast informera medlemmar som har mindre koll på det här när det gäller däck

Och för att slutligen återkomma till TS fråga så kan man ha olika dubbdäck Men om du har det bör man välja däck som har likvärdig karaktär annars kan du få nya upplevelser vid tex en undanmanöver

//Gooose
Användarvisningsbild
av joel80
Tack Gooose, väldigt intressant läsning.
Jag skulle också vilja testa på något liknande på bana.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.