Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde ett försök i helgen att dra in en grenledningssats till cupéuttag på bilen men gav upp efter några minuter trots Volvos egna handledningsmanual.

Hittade helt enkelt inte befintliga värmaren med tillhörande kablage på motorn, antar att biltypen levererades med en blockvärmare.

Provade följa kablaget från uttaget som sitter på vänster sida men tappade bort mig efter bara någon decimeter, kablaget
försvann tillsammans med en massa annat gömt i kabelspiral, och satans trång var det också, helt omöljigt se något.

Någon som sitter på lite bilder som enkelt förklarar hur det ser ut och hur kablaget är draget original ?
Jag tror inte den motortypen hade blockvärmare. Jag har för mig att den hade/har kontaktvärmare. En "kudde" som sitter klistrad mot motorn/oljetråget.
Jag skall göra ett försök, men är inte säker på att det blir rätt. Bilden, som är en utskrift från Vida, visar en 1.8F-motor. (Själv har jag en 2.0F, samma motorblock men större cylinderborrning)

Bild

Alltså under avgasgrenrören. Jag misstänker att det är någon kåpa över dom så man ser det inte i första ögonblicket.

Men, "Blockvärmare". På dom 5-cylindriga bensinmotorerna satte man något som benämndes blockvärmare. Det var en värmarkropp som fästes mot motorblocket utan någon kontakt med motorns kylvatten. Den hade dålig effekt och ännu dåligare värmeutbyte. Så dom värmare som sitter fabriksmonterade på alla F-motorer är insticksvärmare. Alltså med en liten värmeslinga inne i en kylvattenkanal.
Jag skriver detta eftersom jag har sett samma benämning på dom båda värmartyperna. Och om vi nu teoretiskt tänker oss att TS letar efter en anliggningsvärmare så lär han ju inte hitta någon sådan. Därmed inte sagt att TS menar fel. Du kan mycket väl säga rätt, blockvärmare om en insticksvärmare. När insticksvärmarna kom i skarven på 50 - 60-talet sa man blockvärmare. Men ett språk är dynamiskt. Det vill säga: Beviset på att ett språk är levande är att det kan förändras under tiden. Dock kan det ibland gå fel under "resans gång" som sedan blir ett fel som inte går att rätta till. Inte utan svårighet i alla fall.

Hursomhelst, bilden visar den 4-cylindriga F-motorn. Ni båda som har skrivit har väl den 5-cylindriga F-motorn? Men man kan nog på goda skäl anta att montaget av insticksvärmaren sitter på något liknande sätt? Alltså på den övre halvan av motorblocket, ganska nära skarven mellan blocket och topplocket. Sedan återstår det att hitta den nära ettans eller femmans cylinder. Och blir det på höger eller vänstersidan?

Jag hoppas att ni båda har fått något mer att gå på?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Men TS har ju en S80 2,5FT, hade inte den en "kontaktvärmare" som var klistrad på motorn?
Som jag har uppfattat det, jag har inga klara bevis, så hade man gått ifrån anliggningsvärmaren och tagit fram en insticksvärmare när 2,5 F-motorerna kom. Dom som kan visa solklara uppgifteter på det ena eller andra får gärna ge besked.
Okej. Så kan det givetvis vara eftersom kontaktvärmarna hade dålig effekt. Hade sådan på en Volvo V70, dock ingen FT.
När de införde de utanpåliggande värmarna sades det mig att det var dels för att de var snabbare att montera, dels för att de hade problem med galvanisk korrosion i motorerna med aluminiumblock när man satte in en kopparslinga att värma vattnet med. Men det kan ju ha lösts på annat sätt.
I de gamla rödblocksmotorerna brukade man montera värmaren i en frostplugg, alltså en sån där förmonterad plugg som ska tryckas ut om kylarvattnet har för lite glykol när det fryser.
Jag är inte expert på detta, men en kopparslinga som värmetråd låter för mig som helt fel. (Dock har jag lite elutbildning). Hur mycket motstånd är det i en sådan?
Jag skulle välja en Kanthaltråd, en legering till en motståndstråd. Dessutom ligger den isolerad i ett keramiskt material inne i ett rostfritt rör. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanthal

Min hypotes är att konstruktörerna hade prioritet på att minska på hekto och centimetrar när dom byggde motorn. Så något utrymme för insticksvärmare blev det inte. Jag tittar på min motorvärmare som reservdel (Skruvat) Det står även Calix på bilden, så vi utgår från att det stämmer. Den stämmer bra med bilden som jag har fått från Volvo. Man ser att värmaren sitter som på en liten rörstos och där skulle man ju i teorin kunna använda metaller och legeringar som är "snällare" mot aluminium i eventuella galvaniska övergångar mellan värmare och motorblock. Detta är min värmare, som sitter i en Ford-motor. Volvo V70 2.0F. Jag har inget aktuellt regnummer för en Volvo 2.5F-motor för att söka värmaren som reservdel. Men ni som har en 2.5F, sök efter värmaren som reservdel så får vi veta hur den ser ut. Är det en insticksvärmare eller en anliggningsvärmare? Jag kan ju tillägga att för några år sedan hittade jag en rapport från VTI, som betyder Väg och Trafikinstitutet (tror jag?) Dom hade gjort en utredning och kommit fram till att den bästa metoden att värma fordonsmotorer är att värma kylarvätskan. Inte oljan eller något annat. Visserligen kom den rapporten när Volvo hade lagt ner F-modellerna, 2015 ? Men rent faktamässigt torde det vara korrekt och effektivast att värma vattnet. Det gäller ju t.ex även i våra bostäder.

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]