- sön 08 okt 2017, 15:10
#1202930
Försöker jag få rullning på skivan så rullar den lite så fast e den ju inte även om det rasslar lite.
Moderator: Moderatorer
snowman skrev:De e alltid enkelt att döma ut.Så du kan smörja upp tvivelaktiga bromsok, men tycker att det värsta var Biltema bromsklossar?
Iallafall så har bromsok en extremt simpel konstruktion vilket gör att det ska ganska mycket till innan de rasar. Jag antar att det är därför det är så vanligt att man renoverar och säljer ok som nya i utbyta mot den gamla.
Det vanligaste problemet är att kolven som puttar ut innersta bromsklossen går trögare och trögare och tillslut sätter sig. Förutom sämre bromsvärden på besiktningen så är det vanligt att bromsskivorna blir ojämnt slita och samlar på sig rost så min erfarenhet är att man brukar kunna som på skivorna om ett ok är kastt. Anledningen till att cylinder slutar fungera beror främst på att tätningen ger med sig på ett eller annat vis, kanske rostar en del av cylindern som då blir ojämn mot tätningen eller så råkar det komma fel typ av olja eller fet på den(tydligen väldigt känslig), eller så går det hål i den av andra anledningar. De yttre stavarna verkar kunna klara sig ganska länge utan någon fett konstigt nog, har än så länge inte stött på något ok där dessa varit grundproblemet.
I mitt fall så gick båda oken relativt enkelt att motionera och ännu enklare blev det när jag sprutat in lite bromsolja under tätningen till cylindern. De yttre stavarna var ganska torra som de så gott som alltid är så där öste jag på med fett som klarar av höga temperaturer. Bromsbeläggen var ganska slitna, faktiskt så passa att det gått ner till metallen på ena sidan(inte problem sidan), båda byttes ut men tyvärr kunde jag bara få tag på Biltema(de hade iallafall vibrationsplattor :))
Jag skulle kontrollera handbromsbeläggen med men fick inte av bromsskivorna utan att va på inställningarna till handbromsen vilket jag ville undvika, dessutom hade jag inte tillgång till några belägg vilket jag gärna vill ha innan jag börjar skruva ner det. Jag kunde ju höra att de rasslade emot bromsskivan när man rullade på hjulen så troligen har de inte gått sönder men det är omöjligt att veta utan att ta av allt vilket jag får göra om jag fortsätter att ha problem. Visst kan beläggen lossna från hållarna, det har jag varit med om på tidigare bilar och man tycker ju att det borde vara en överhängande risk att de sätter sig så att hjulet tvärbromsar men ändå verkar detta fenomen väldigt ovanligt, har själv aldrig hört någon som råkat ut för det. Iallafall fungerar handbromsen utmärkt även efter bromsbelägg bytet.
Bromsskivorna var spårade ca 1 mm och det finns egentligen ganska mycket gods kvar. Dessutom var inte anläggningsytorna rostiga så jag ser ingen anledning till att byta ut dem än. Att det blir spår på skivorna är vad jag vet standard och jag har varit med om bra mycket värre än detta utan att det varit problem.
Jag har varit ute en sväng med bilen och kan ju höra att handbromsbeläggen ligger på ganska mycket men nu verkar inte detaljerna bli särskilt varma längre förutom då själva skivorna ;)
Vi får se hur bra denna "hotfix" löser problemet. Om inte annat får jag på det igen och byta ut handbromsbeläggen och då får jag lossa och kalibrera om handbromsen för den verkar vara ganska hår in justerad just nu.
MickeM skrev: Så du kan smörja upp tvivelaktiga bromsok, men tycker att det värsta var Biltema bromsklossar?Varför är oket tvivelaktigt? För att det har lite rost? Vi vet ju inte med säkerhet än vad som genererade värmen. Oket är ett original som fungerat bra i många år, det läcker inte och kolven sitter inte fast, skivorna har ingen ytrost på anläggningsytan.
Verkligen??.
MickeM skrev: Hursomhelst så HAR DU INGEN JUSTERING för handbromsen på V70N.Jo jag vet att det är så, har haft bilar med justeringshjul i trummorna förr och för mig var det mycket svårare att få rätt på det än det system V70N har men så är jag ju inte direkt ett proffs på det. Men oavsett så har jag läst i flera trådar att man ändå kan behöva släppa på skruven i kupén på V70 och jag har en viss aning om att jag faktiskt fått göra det vid tidigare reparationer. Jag är inte insatt i exakt hur det fungerar men kanske kan man hamna i ett läge där neutral läge på handbromsen ändå har vajern spänd till viss grad? Har ju för mig att instruktionerna egentligen bara sa att bromsen skulle nypa åt rejält på steg 2 eller 3.
Muttern inne vid handbromsen är bara en spännare för att ta upp handbromsvirarnas utsträckning.
Skall endast justeras så att man känner ett litet glapp innan själva viren rör sig.
Det är allt den gör.
MickeM skrev: När du upptäcker att bromsoksuppsmörjning med olja funkar en månad eller två, så kan du köpa nya grejer, och följa min instruktion om hur man hanterar handbromsen.Det är bromsolja jag lägger innanför tätningen och det är givetvis inte jag som kommit på det. Volvo verkstad gjorde detta på fram oket på V70in för säkert 6-7 år sen då kolven låste sig, det har fungerat perfekt sen dess. Jag gjorde samma procedur på bak oken på vår S60 för 2 år sen och de bromsarna tar riktigt bra fortfarande. Så visst kan det lösa problem även långsiktigt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=129179
Då köper du också eftermarknadsjusterare och sätter ute vid hjulen.
Ska man promt smörja bromskolvar, ska man använda bromsoksfett.
Oljan (petrolium) är väck efter en vecka, och i sämsta fall fått också packningen att svälla.
Bromsvätska (inte olja) kan lossa tillfälligt, men kärvandet är kvar.
Men det är konstgjord andning, lämplig på bil med månader till skrot, tex....
MickeM skrev: Bättre då att ta isär och putsa upp kolven och loppet ordentligt.Jo jag var lite inne på det en gång i tiden men kom fram till att det var mycket bättre att köpa ett inbytes OK för 800-900 kr istället.
Packningssats brukar inte vara dyrt, men det är mycket lätt att kvadda bromskolvspackningen om man klämmer in det minsta snett.
Köp en packningsats extra, är min rekomendation, om en går åt HE. Bromsoksfett är nästan ett måste.
MickeM skrev: Jag vill dock höja varningens finger till alla för Brembo's bromsok!Bra att veta, har än så länge inte haft något ok som läckt som tur är.
Jag har bytt tre stycken på två olika personers bilar, vars ok varit drygt tre år gamla, och läckt bromsvätska förbi kolven.
Riktigt allvarligt! Jag vet inte vart det ena var köpt, men två var Autoexperten. Inte för att jag anklagar dom, men det var inte från nån obskyr internetsida.
Dom var för gamla för garantin på 2 år i alla fall, men såg fortfarande fina ut.
Men farligt skräp!
Dom har varit väldigt bra förr, men nått allvarligt har hänt....
Inga synpunkter på Brembo skivor eller klossar dock.
snowman skrev:Du är lite "märklig". Du argumenterar emot, men ändå har du vid tidigare tillfälle gjort som du rekommenderas här
Jo jag var lite inne på det en gång i tiden men kom fram till att det var mycket bättre att köpa ett inbytes OK för 800-900 kr istället.
Blir nog billigare att köpa ett diagnoskitt f[…]