Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
Hur verkar det för er andra som har automat och elektrisk handbroms....blir era fälgar ljumna och nästan lika smutsiga som fram-fälgarna??
Enligt verkstaden så verkade det normalt?
av Dieselvolvo
StefanN skrev:Numera används ju bakbromsarna mer än förr så det är helt naturligt.
Tack för svar! :)
Själv tycker ja de känns väldigt olustigt bara.....kör ja lugnt och bromsar försiktigt så är ju de bakre fälgarna ljumna, medans framfälgarna mer eller mindre är kalla. Men det kanske Ska ligga på lite hela tiden? Vet att VW har haft (har?) det så åtminstone när det regnar, och det sliter väldigt mycket belägg just bak.
Användarvisningsbild
av TommyP86
På de här bilarna är det extremt känsligt för rost. Byglarna ska vara helt metallrena där var beläggen ska löpa. Minsta lilla rost och så kärvar det.
Användarvisningsbild
av js1
Jag kände på mina hjul idag och båda bakhjulen känns aningen ljumma (inte varma) efter körning. Framhjulen upplevde jag som aningen varmare, dock ingen större skillnad. Nu var det efter lugn stadskörning. Mina bromsar är nyservade runt om och ligger inte an så det du upplever låter normalt. Ett hjul med anliggande broms blir som regel ganska varmt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lite rör ju beläggen alltid vid skivorna, men de ska inte trycka så det blir någon bromseffekt att tala om. Att det bromsar mer bak numera än förr beror på elektronisk bromskraftsfördelning. Man kan helt enkelt tillåta mer bromsning bak, när det finns ABS som ser till att den upphör om det blir för mycket. Förr fick man ligga mer på den säkra sidan, så att säga.
av oldtimersmc
Bromsarna ligger an helt klart alt att båda bakhjulslagren har lagt av vilket är möjligt men inte troligt.
av Dieselvolvo
oldtimersmc skrev:Bromsarna ligger an helt klart alt att båda bakhjulslagren har lagt av vilket är möjligt men inte troligt.
Ja tackar för alla svar.....de är relativt nyservade, och jag påpekade "problemet" ganska så omgående....då ja tyckte de blev Mer bromsdamm efter verkstadsbesöket....men det skulle som sagt inte vara något ja behövde fundera på. Ingen volvomek här som Vet? :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Eller så ser man det som min kusins pojk: "Har du bromsdamm på fälgarna är felet att du tvättar för sällan". Hans valspråk är nog "Man ska ha puts!", tror jag.

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]