Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Startmotorn sitter under grenröret och bytes lättast underifrån du kommer att få plocka bort en hel del kringutrustning för att komma åt alla skruvar, på en 460 kan du ev. komma åt alltihop uppifrån men jag är lite tveksam där, trångt och lite bökigt skulle rekommendera att du skaffar Haynes reparationshandbok det kan ju underlätta en hel del. Har själv bara bytt på en 480 turbo som dessutom har AC och där är det trångt. Det sitter en värmeplåt över startmotorn som kan vara lite bökig att få bort men sen brukar det ge sej om du är någotsånär van att meka, att tänka på är att den bla. sitter men två genomgående bultar från växellådssidan som man kanske inte tänker på men ut och kolla så ger det sej säkert och annars har du ju alltid oss här på forumet :shock: Lycka till :)
av hasselblad
tack! Men att göra det ovanifrån har jag försökt men bultarna sitter ju som gjutet!!! (rost) Jag tänkte om man tar det underifrån, behöver man då ta bort drivaxlarna? är det ett stort ingrepp?
Användarvisningsbild
av vetten
Nej du behöver inte ta bort nån axel vad du däremot måste ta bort om du tar den underifrån är röret mellan turbon och katalysatorn då kommer du åt ganska bra :shock: du kan också ta bort höger framhjul och serviceluckan innanför då kommer du nåt några bultar med en förlängare. Bra att tänka på innan man börjar att skruva är att skaffa nya bultar till fästet mellan röret och katten ev. packningar också och så klart en burk 5-56 eller liknande sen bör du också ha ett bra tålamod :wink: då fixar du det helt säkert. Jo en sak till om du har motorvärmare så kan den sitta fästad i ett litet fästjärn som man kan få lossa risken finns då att man rubbar motorvärmaren med läckage som följd :cry: det hände mej på 480:in så man fick sej ett extraskruv :oops: hehe :lol:

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]