Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Momentum skrev:Dessvärre så tror jag vi kommer att se en ny omgång omfattande kärnkraft i världen, dock på bättre teknik, men ändå
På andra håll kanske. Kina bygger ju. Men inom EU ser jag inga tecken i den riktningen, inte heller i USA.
av andersuw
Trist att se att britterna anser det vara nödvändigt att gå den vägen. Tyskarna är ju på väg att göra sig av med sin och vi också. Fransmännen, som har mest i Europa, både relativt och i absoluta tal, har i alla fall som ambition att minska andelen ganska rejält.
Användarvisningsbild
av Derank
ni verkar ha bekymmer över allt här i livet, diesel, elbilar, kärnkraft, cycklister , snabbmat, jordem, kina, befolkningen-.......ta en toy
av andersuw
Det är tur för planeten att alla inte är som du Derank.
Användarvisningsbild
av Camel
Ett 50-tal kärnkraftsreaktorer är under uppbyggnad runt om i världen. Ytterligare planeras.

Kärnkraftsreaktorer under uppbyggnad med planerade startår:
Spoiler »
http://www.world-nuclear.org/informatio ... dwide.aspx
av andersuw
Tack. Alltid intressant att veta hur det egentligen ser ut. Att Finland hade något försenat kärnkraftsprojekt igång hade jag i bakhuvudet. Men det förvånar mig lite att fransmännen, som säger att de tänker dra ner ordentligt på sin kärnkraft, också har det. Ännu mer förvånande att Japan bygger en ny reaktor. Jag trodde kärnkraft var stendött där efter Fukushima. Ett par reaktorer på gång i USA dessutom. Men de brittiska projekt som Momentum pekade på såg inte ut att finnas med där.
Användarvisningsbild
av Camel
Listan visar pågående kärnkraftsutbyggnad och uppdaterades senast september 2017. En del projekt som varit på gång har avbrutits. Men samtidigt tillkommer andra projekt. Listan lever ständigt. Angående Japans pågående projekt så avbröts det efter Fukushima, men återupptogs igen.

440 kärnkraftsraktorer är i drift världen över.
Ca 50 kärnkraftsreaktorer är under pågående uppbyggnad
Ytterligare 160 kärnkraftsreaktorer är beställda/planerade
Ytterligare 300 kärnkraftsreaktorer är på förslag
av andersuw
Apropå kärnkraft och framtida energikällor: Har du någon uppfattning om fusionskraftens framtid? En hel del forskning pågår ju men det verkar ju vara rätt lång väg kvar till något praktiskt användbart, om man nu någonsin kommer dit. Själv tycker jag det är tacknämligt men den där jättefusionsreaktorn vi redan har på behörigt avstånd. ;-)
Användarvisningsbild
av Camel
Från samma källa som sammanställt tabellen över pågående kärnkraftsutbyggnad finns info om fusionskraft att läsa. Det har gjorts många experiment men det är långt kvar till kommersiellt utnyttjande. Flera testreaktorer för fusionskraft är under uppförande i några länder med planerade startår som varierar mellan 2020-2030. Dock finns det en del problem och faror även med fusionskraft som man reserverar sig mot.

http://www.world-nuclear.org/informatio ... power.aspx
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 164
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]