Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag förstår inte vad det skulle spela för roll var bilen mäter antal hjulvarv?
Användarvisningsbild
av CabBO
MartinS skrev:Jag förstår inte vad det skulle spela för roll var bilen mäter antal hjulvarv?
Inte du kanske. Men jag är det.

Frågan kom upp då någon påstod att kilometerräknaren visar 30 mil mer än verklig körning på 1000mil om man har däckval med mindre profil som skiljer ca 3% från registrerad profil. Hastighetsmätaren visar då mindre än den verkliga hastigheten och bilen rullar då också kortare än visad kilometerräknare.
Därför var jag intresserad av att veta var det styrs ifrån.
Användarvisningsbild
av Rillee
Det kvittar väl var du mäter ifrån kommer visa lika fel/rätt
Användarvisningsbild
av CabBO
Rillee skrev:Det kvittar väl var du mäter ifrån kommer visa lika fel/rätt
JAG är intresserad utav var man mäter ifrån. Sen om det kvittar eller ej för dig är inte relevant för mig. Du får tycka som du vill.
JAG undrar om det är någon som vet var det mäts ifrån. Jag skiter i era "kvittar väl" eller " vad det spelar för roll"
Kan ingen svara här, utan massa kommentarer, så får jag väl söka från annat håll. Trodde man kunde få svar här, men det finns tydligen personer som gillar skriva här utan att svara på frågan.
av mikebike
Jag är rätt övertygad om att ABS-styrdonet skapar en hastighetssignal utifrån (alla) hjulgivare.
Användarvisningsbild
av CabBO
mikebike skrev:Jag är rätt övertygad om att ABS-styrdonet skapar en hastighetssignal utifrån (alla) hjulgivare.
Tack för ett bra svar.
av ErikNilsson
CabBO skrev:
ErikNilsson skrev:
CabBO skrev:Var någonstans på bilen styrs hastighetsmätare och kilometerräknare. Är det från utgående axel från växellåda eller vid ett hjul? Intressant att veta då det tydligen påverkar en del på däckvalet.
Nej det gör det väl inte?
Isf får du gärna förklara hur :)

Vad är det jag skall förklara? Det är en fråga jag ställer om var hastighetsmätare/kilometerräknare styrs ifrån.
Undrar hur du menar med att det påverkar däckvalet om det är det ena eller det andra?

Effekten blir ju den samma med för stort eller för litet hjul

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av CabBO
Så är det ju. Lägre profil visar mer mil än verklig körsträcka. Högre profil visar mindre mil än verklig körsträcka. Registrerad profil visar verklig körsträcka. Det får ju fela +/- 3%
Det här innebär väl inte att man kan undra var hastighet/kilometerräknare mäts ifrån. Jag ville bara ha ett konkret svar. Det enda konkreta svar jag fått är från "mikebike"
av ErikNilsson
CabBO skrev:Så är det ju. Lägre profil visar mer mil än verklig körsträcka. Högre profil visar mindre mil än verklig körsträcka. Registrerad profil visar verklig körsträcka. Det får ju fela +/- 3%
Det här innebär väl inte att man kan undra var hastighet/kilometerräknare mäts ifrån. Jag ville bara ha ett konkret svar. Det enda konkreta svar jag fått är från "mikebike"
Ja men vad menar du med att det påverkar däckvalet då?

För att efterlysa tydliga svar är du dålig på att ge dom själv Bild
Användarvisningsbild
av CabBO
Ja, väljer du att det skall var eventuellt snyggt med lägre profil än registrerad profil så innebär det mer mil på mätaren och lägre hastighet än verkligheten. Tvärtom vid högre profil. Då påverkar ju däckvalet hur jag vill att det skall vara med eventuella + eller - mil i kilometermätaren, eller hur. Någon påstod sig att hellre ha högre profil än lägre. Så däckval påverkar. +/- 300 mil tydligen på 10000 mil.
Min fråga var varifrån hastigheten och kilometerräknaren styrdes ifrån.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]