Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Anders, du är bra på att producera meningslös textmassa. Men trots det kan du inte upphäva fysiska lagar. Du kan tycka annorlunda, men fysiken har du svårt att ända på hur många ord du än använder.
av andersuw
Joel, du är bra på att producera sakligt ounderbyggda personangrepp, vilket visar att du inte har något av sakligt värde att tillföra.

Du är också bra på att producera halmdockor, vilket visar exakt samma sak. Låt mig citera mitt närmast föregående inlägg:

"Vad jag sett är det ingen som påstått att antisladdsystem ändrar på naturlagarna. De ändrar däremot på möjligheterna att hantera vissa (inte alla) av de krafter naturlagarna ger upphov till."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När sakliga argument inte biter så sänker ni er alltid till att övergå till personangrepp...
oldtimersmc skrev:Har jag 2 dåliga däck så byter jag de sätter bakdäcken fram och de nya bak.
En samvetsfråga till er. Hur kommer ni till det läget att ni har två dålig däck.

Tänk er att ni äger en bakhjulsdriven bil, eller varför inte en båge kanske OldtimerMC, hur gör ni då?

Om ni har monterat spillans nya däck runt om och kör hem från gummverkstaden, då slits faktiskt bakdäcken mer än framdäcken på grund av att bilen är bakhjulsdriven. Skiftar ni däck direkt vid hemkomsten så att bakdäcken inte är mera slitna än fram. (för det är ju absolut livsfarligt att framför ett sådant fordon enligt er )

Jag gör det inte i alla fall, jag väntar till bakdäcken är 0.5 mm mer slitna än fram så skiftar jag. Jag kan leva med att bakdäcken är 0.5 mm mer slitna. Men ni kan ju inte göra detta utan jag antar att ni roterar däcken varje dag efter hemkomst.

Jag är nyfiken på hur ni löser detta, om bilen är ny, ber ni då att få den utrustad med slitna framdäck vid leveransen så bakdäcken har bättre mönster än fram första 2500 milen, eller ser ni till att framvagnsinställningen är tokfel så framhjulen slits lika fort som bak pga detta, eller ni vägrar kanske helt att färdas i bakhjulsdriva nya bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har inte haft märkbart mer slitage på bakdäcken på de rwd-bilar jag ägt. Dock har jag aldrig ägt någon sån bil som haft rejält stark motor.

Däck slits mycket av annat än acceleration också.

Om det nu slits mer bak under året så är det så att man har lite större risk för att spinna runt på slutet av säsongen. Då får man ta det försiktigare, och se till att sätta bäst däck bak till nästa säsong.

Jag har full förståelse för att du, om dina bakdäck slits fortare, i vissa fall kör med lite sämre däck bak. Så blir det ju. Det vi diskuterar är att när man väl byter däck eller köper enstaka nya, sätter bäst däck bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: Det vi diskuterar är att när man väl byter däck eller köper enstaka nya, sätter bäst däck bak.
Och jag säger att om man har det minsta bilintresse och inte är tokslö av sig så sätter man sig inte i det läget att man har två fräscha däck och två tokslut däck och bara byter två i taget.

Det är ju inte ens säkert att man kan få tag i samma märke/modell/ålder på de två man skiftar så de passar med som får sitta kvar på bilen. Därför skiftar jag runt så att alla däck slits i samma takt.

Ok, köper man en bil med två fina däck och två kass har man ju inget annat val än att sätta de kassa däcken fram och de bra bak om det redan är tokstor skillnad i mönsterdjup. Men jag vill inte hamna där.
Användarvisningsbild
av drbrain
Jag brukar bara skifta fram/bak när jag byter mellan sommar/vinterdäck.. knappast så att man håller på och byter mitt under säsongen bara för att dom ska vara helt jämna!?
Kör iofs knappt 1500mil/år så på 6-700mil hinner det ju inte slitas så mycket..

Sen ser jag inget problem i att alla fyra däcken inte är av samma märke/modell/år.. så länge det är samma per/axel.
av oldtimersmc
Med all respekt för B20 och Anders så...
Har haft en del att stå i men kolla denna länk så vi kan komma överens om att fysikens lagar gäller även i det här ämnet.
Kolla länken.
http://www.vibilagare.se/webb-tv/d%C3%A ... -sitta-bak
av oldtimersmc
Så nu förväntar jag mig att samtliga starkt rekommenderar alla att alltid sätta de bästa däcken bak!
av berrabus
oldtimersmc skrev:Så nu förväntar jag mig att samtliga starkt rekommenderar alla att alltid sätta de bästa däcken bak!
Förstår vad den filmen skall visa men är den relevant i fallet ni diskuterar?
I filmen använder de två olika fabrikat, ena som är det bästa i testen och det andra som är det sämsta i testen. Det ni diskuterar är väl mönsterdjupet eller är det vissa av er som blandar bästa o sämsta däcket på marknaden på olika axlar?

Om jag har 4st av bästa däcken på marknaden tror jag personligen inte att det är någon skillnad om det fram sitter däck med mönsterdjup 9mm o bak sitter det däck med 7mm mönsterdjup.

Skicka gärna länk med film eller undersökning som visar motsatsen.
Användarvisningsbild
av joel80
Mönsterdjup påverkar ju däckens förmåga rätt ordentligt. Så ett par mm gör skillnad, speciellt i högre hastigheter.
mönsterdjup däck.jpg
mönsterdjup däck.jpg (24.86 KiB) Visad 1027 gånger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?