Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Du svarar alltså på anklagelserna om Gish-galopp med mer Gish-galopp.

Där du eligt facit strutar i att se hela bilden som jag försöker ge dig, och fäster dig vid en detalj, där du försöker tolka en siffra så den stödjer dig och tror att det isåfall skulle säga emot hela agumentet. En retorik du använder hela tiden.
av andersuw
Tja vad var det jag sa:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1183022

Kommer som ett brev på posten, ett välkommet sådant dessutom med tanke på de miljöproblem batteribilar i praktiken medför. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Har jag missat något? Är det för att det skall vara billigt, man köper el-bil? Jag trodde det var för att "rädda jorden". Detta är precis lika det som hände på 80-talet när man kom på att, det då miljövänliga alternativa bränslet, LPG blev för populärt. Man tog bort den lägre bränsleskatten på LPG. "Rädda miljön" kan man göra, så länge det inte minskar skatteintäkterna. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Att man utreder det är väl ändå inte att det plötsligt blir dyrare?
Det är alltså väldigt långt från ett beslut och det här känns som att det kommer bli en rejäl långbänk.

Innan man utrett det här och fått fram något ska ni se att priserna på elbilar gått ner en bit under diesel och bensinbilar också. Sen skulle jag inte bli förvånad om en eventuell kilometerskatt även läggs på andra bilar... Alltså inte enbart elbilar. Eller vad tror ni?

Skulle dom I utredningen komma fram till att det ska skattas mer än ca 3-4kr per mil skulle det vara lite trist.. Fortfarande kommer totalekonomin för elbil bli bättre (speciellt om dom även lägger en sån skatt på andra fordon..) men skillnaden minskar lite och det krävs att det biltillverkare säger slår in kring prisnedången på elbilar.
Alltså att vi inom 4-5 år har billigare elbilar än bilar med andra drivmedel även utan subventioner.

SvenB
Folk skiter lite i att rädda jorden om det innebär att det blir dyrare för dem. Att elbilar nu börjar bli billigare att äga gör att fler köper.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är inte säker att jag tror riktigt på vad du skriver Joel. Att priserna går ner på el-bilar, ja det tror jag på. Men under fossilbilar, nja inte riktigt. Kilometerskatt på alla personbilar, nä det tror jag inte. Skatten från fossilbilarna får de ju, utan kontrollorgan, via bränslepumpen. Jag är så gammal att jag var med då alla dieselbilar hade kilometerräknare. Det var ett pyssel med det, och kostade samhället stora pengar i administration.
av andersuw
SvenB skrev:Har jag missat något? Är det för att det skall vara billigt, man köper el-bil? Jag trodde det var för att "rädda jorden". Detta är precis lika det som hände på 80-talet när man kom på att, det då miljövänliga alternativa bränslet, LPG blev för populärt. Man tog bort den lägre bränsleskatten på LPG. "Rädda miljön" kan man göra, så länge det inte minskar skatteintäkterna. :wink:
Beslutet om vilken bil man skall köpa beror nog vanligen på mer än faktor. Om nu någon skulle vilja rädda jorden genom att köpa batteribil kan ju vederbörande ändå se sig tvungen att avstå eftersom viljan att rädda jorden inte är tillräckligt stark för att motivera merkostnaden för att göra det. Det vore dessutom bra om det förhöll sig så eftersom batteribilar de facto inte räddar jorden utan tvärtom medför större CO2-utsläpp än en modern diesel i samma storleksklass.
SvenB skrev:Kilometerskatt på alla personbilar, nä det tror jag inte. Skatten från fossilbilarna får de ju, utan kontrollorgan, via bränslepumpen. Jag är så gammal att jag var med då alla dieselbilar hade kilometerräknare. Det var ett pyssel med det, och kostade samhället stora pengar i administration.
När kilometerskatten återinförs kommer kilometerräknandet säkert att baseras på modernare apparatur än den vi tidigare hade i dieslar. Exempelvis kommer ett VoC-liknande system kallat eCall att krävas på alla bilar som säljs i Europa fr.o.m. april nästa år. Det innebär att alla bilar måste ha någon form av mobiltelefon. Svenska myndigheter skulle helt enkelt kunna kräva att biltillverkarna via den rapporterar körsträckan till någon lämplig datorcental. Man kan också tänka sig att körsträckan läses av från bilens vägmätare en gång om året eller så. Det förutsätter förstås att man gör systemet fiffelsäkert. Men det är redan rätt svårt att fiffla med mätarställningen på moderna bilar utan att det märks vid noggrann avläsning via OBD-uttaget. Säkert går det också att göra fifflandet svårare än det nu är om man skulle vilja.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:Jag är inte säker att jag tror riktigt på vad du skriver Joel. Att priserna går ner på el-bilar, ja det tror jag på. Men under fossilbilar, nja inte riktigt. Kilometerskatt på alla personbilar, nä det tror jag inte. Skatten från fossilbilarna får de ju, utan kontrollorgan, via bränslepumpen. Jag är så gammal att jag var med då alla dieselbilar hade kilometerräknare. Det var ett pyssel med det, och kostade samhället stora pengar i administration.
Det är inte jag som ensam säger det. Vissa säger redan om 4-5 år, andra 7-8 år..
Volvo har utryckt att deras elbilar kommer kosta i nivå med en dieselbil.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... dieselbil/
Nu gör Volvochefen Håkan Samuelsson klart att de nya elbilarna ska kosta ungefär som dagens dieselmodeller. Exakt vad det innebär säger han inte, men det är i alla fall en tydlig indikation på att Volvo ska hålla en "rimlig" prisnivå på elbilarna för att locka många köpare.
https://m3.idg.se/2.1022/1.651610/analy ... bilar-2022

https://www.di.se/bil/elbilar-snart-bil ... nsinbilar/

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tteripris/
Ny forskning från Bloomberg New Energy Finance visar att elbilar blir billigare än fossilbilar redan 2025. Den främsta orsaken till det är att batteripriserna sjunker i snabb takt, tack vare allt mera kostnadseffektiv massproduktion.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, där får jag nog ge mig. En dieselbil från Volvo är så dyr redan i dag, att jag inte skulle förmå mig köpa en fabriksny. Tänkte inte på att man numera får räkna med uppemot 500.000, om man inte vill köpa en "tomhylsa". :wink:
av andersuw
Sedan får man också ta med i beräkningen att svenska myndigheter så småningom kan komma att inse att CO2-utsläppen för batteribilar bör beräknas på samma kloka sätt som den amerikanska miljöstyrelsen (EPA) redan tillämpar i sin växthusgaskalkylator, d.v.s. med utgångspunkt från hur mycket CO2 den marginalproduktion av el som laddningen ger upphov till genererar.

https://www.epa.gov/energy/greenhouse-g ... references

Genomsnittsvärdet för USA för den marginalproduktionen uppskattas till 744 g CO2 per kWh exklusive överföringsförluster. Med utgångspunkt från den siffran skulle en Tesla Model S med en officiell förbrukning enligt EUs NEDC-körcykel på 1,81 kWh per mil få ett officiellt utsläppsvärde på 135 g/km, d.v.s. lite sämre än för en Volvodiesel av motsvarande storlek. Nu ser det nordcentraleuropeiska elnät vi i praktiken kan ladda från här i Sverige lite värre ut när det gäller de CO2-utsläpp en viss marginalproduktion av el ger upphov till än det amerikanska, som använder en högre andel naturgas och en lägre andel kol i sin fossila elproduktion. Uppskattningsvis skulle därför den officiella siffran för Teslan här bli en bra bit högre än 135 g/km.
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 164
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]