Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Tyckte oldtimersmc utryckte det rätt bra.
oldtimersmc skrev:Alltid bäst däck bak, det är inget tyckande utan fakta och oomkullrunkeligt allt annat är brist på kunnande och överskott på tryckande.
Om inte annat så tydligt bevisat av VTI för den som tvivlar på att jorden är rund...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Tyckte oldtimersmc utryckte det rätt bra.
oldtimersmc skrev:Alltid bäst däck bak, det är inget tyckande utan fakta och oomkullrunkeligt allt annat är brist på kunnande och överskott på tryckande.
Om inte annat så tydligt bevisat av VTI för den som tvivlar på att jorden är rund...
Där håller jag överhuvudtaget inte med om alls. Gör du så på en framhjulsdriven bil får du sjukt stor slitageskillnad fram och bak. Det är inte alls bra för väghållningen. Är den dessutom AWD sliter du ut Haldexen i förtid.

Om man tänker efter lite och använder hjärnan inser man att man lätt att man runkar sönder den enfaldiga inställningen.
av oldtimersmc
VolvoB20 skrev:
Där håller jag överhuvudtaget inte med om alls. Gör du så på en framhjulsdriven bil får du sjukt stor slitageskillnad fram och bak. Det är inte alls bra för väghållningen. Är den dessutom AWD sliter du ut Haldexen i förtid.

Om man tänker efter lite och använder hjärnan inser man att man lätt att man runkar sönder den enfaldiga inställningen.

Invektiven till trotts så bankar du likväl panna blodig mot fakta, fiktionslagen bryter man inte mot ostraffat.
Bäst däck bak oaktat fram, bak, 1, 2, 3 eller fyrhjulsdriven även om du åker på ostar fram så testa inte med det bak.

Lätt att bevisa är det med för de som ändå tvivlar, men mot de som vägrar ta av sig foliehatten kämpar gudarna förjävels...

Jättelätt B20 du har fet fel, fan nu är det andra gången som du faller ur ramen...
av oldtimersmc
Vattenplaning...
Vad händer då? Jo först så plöjer framdäcken en fåra sen surfar de då blir det ingen fåra och oftast ingen fara heller för du har ju grepp bak om du har bra däck bak...
Vänd på läget, du kör tills det surfar fram... och även bak... Vad fan gör stabiliseringssystemet då???

Epilog du snurrar in i mötande bil.
Användarvisningsbild
av Derank
andersuw skrev:Även om jag vet att B20 och jag har lite olika uppfattning om vilka vinterdäck man skall köra på (dubbat kontra odubbat ;-) ) delar jag helt de uppfattningar han gett uttryck för i den här tråden.

När det gäller det här med bästa däcken bak är det en rekommendation som träffar hundraprocentigt rätt på äldre bilar med bakhjulsdrift och utan antisladdsystem. Då är risken för bakhjulssladd stor och den typen av sladd medför särskilt stor risk för allvarlig olycka. På den typen av bil är det heller inget som helst problem att följa regeln om bästa däcken bak eftersom bakdäcken slits mest. Sätter man varje säsong bästa däcken bak ger det också jämnt slitage så att alla fyra tar slut ungefär samtidigt.

På en modern bil med framhjulsdrift (eller AWD där bakhjulen bara undantagsvis driver) och antisladdsystem ser det enligt min mening lite annorlunda ut. Risken för bakhjulssladd, särskilt helt okontrollerad sådan, är då kraftigt reducerad. Samtidigt måste man varje säsong sätta bästa däcken fram om man vill att de skall slitas ut ungefär samtidigt. Det är heller inte oväsentligt att ha bra däck fram om man vill undvika vattenplaning, "framhjulssladd" (det vill säga att bilen fortsätter rakt fram istället för att svänga i den riktning man vill) och dålig bromsförmåga (framhjulen skall normalt svara för runt 2/3 av bromsverkan). Och att bakhjulssladd kanske är allra farligast innebär inte att andra ting är ofarliga.

Bästa däcken ska sitta bak för att behålla väggreppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid tex en undanmanöver. och gäller alla oavsett rwd fwd el awd, och ska du börja argumentera mot det ochså får du skaffa en egen tråd som heter " bästa däcken fram" och källa på det får du leta själv.
av oldtimersmc
Framhjulen via ratten och ryggen via sätet är de viktigaste informatörerna som du har när du kör på gränsen.
När det släpper fram så får du omedelbart info om det och kan agera, det blir ingen framhjuls sladd utan du fattar att nu har det gått för fort och tar lugnt ner farten för med greppet bak så har du ändå full kontroll (ingen slump att pilar har fjädrarna bak).
Vad är vitsen med att byta (slita ner) alla bäcken samtidigt? Har jag 2 dåliga däck så byter jag de sätter bakdäcken fram och de nya bak.

Stabiliseringssystemen höjer säkerheten avsevärt men ändrar inte på naturlagarna, de är bara goda advokater men det är jagen som dömer.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller helt med där oldtimersmc. Stabiliseringssystemen kan rädda de som sätter däcken fel i vissa (säkert rätt många) situationer, men det kommer till en punkt där inte systemen kan hjälpa längre, och den gränsen hamnar närmre om man har sämsta däcken bak.
av andersuw
oldtimersmc skrev:Alltid bäst däck bak, det är inget tyckande utan fakta och oomkullrunkeligt allt annat är brist på kunnande och överskott på tryckande. Om inte annat så tydligt bevisat av VTI för den som tvivlar på att jorden är rund...
Att bara upprepa ett påstående har aldrig hjälpt till att belägga det. Inte heller hjälper sådana upprepanden till att tillbakavisa de motargument som både jag och andra anfört. Om du eller någon annan som delar din uppfattning vill visa att ni har rätt får ni länka till den/de forskningsrapporter från VTI som visar att det alltid är signifikant bättre att ha bästa däcken bak än att, som B20, Malmstroem och jag, ha väsentligen lika bra däck runt om. Det vill säga forskningsresultaten bör visa att detta gäller

1) oavsett om bilen är framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven
2) oavsett om bilen har antisladdsystem eller inte
3) oavsett hur liten skillnad det är mellan fram och bak (det skiljer aldrig mer än 0,5 mm i mitt fall)
4) oavsett hur slitna däcken är (som Malmstroem byter jag vid ca 3 mm på sommardäcken och lyckas numera, när dubben håller rätt bra, sällan uppnå något slitage att tala om överhuvudtaget på vinterdäcken, som däremot med tiden kan få några år på nacken)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Derank skrev:Bästa däcken ska sitta bak för att behålla väggreppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid tex en undanmanöver. och gäller alla oavsett rwd fwd el awd, och ska du börja argumentera mot det ochså får du skaffa en egen tråd som heter " bästa däcken fram" och källa på det får du leta själv.
I sakfrågan, se mina båda föregående inlägg. Tilläggas kan att om du har dåliga däck fram blir det kanske överhuvudtaget ingen undanmanöver eftersom du inte har tillräckligt styrgrepp. Och nej, någon egen tråd i ämnet ser jag inget behov av. Tvärtom vore det direkt olämpligt med två trådar som handlar om samma frågeställning.
av andersuw
oldtimersmc skrev:Framhjulen via ratten och ryggen via sätet är de viktigaste informatörerna som du har när du kör på gränsen.
När det släpper fram så får du omedelbart info om det och kan agera, det blir ingen framhjuls sladd utan du fattar att nu har det gått för fort och tar lugnt ner farten för med greppet bak så har du ändå full kontroll (ingen slump att pilar har fjädrarna bak).
Det förutsätter att du både har tillräckligt väggrepp och tillräckligt med tid till förfogande för att ta ner farten innan det är för sent. Annars far du av vägen eller in på fel del av körbanan. Samma sak gäller vid vattenplaning eller "slaskplaning". Förutom det problemet innebär dåligt grepp fram att du har begränsade möjligheter till undanmanöver. Du har också sämre bromsverkan totalt sett eftersom viktfördelningen, lastförskjutningen vid inbromsning och bromsarnas dimensionering vanligen alla innebär att det mesta av bromsverkan bör ligga fram, inte bak.
oldtimersmc skrev:Vad är vitsen med att byta (slita ner) alla bäcken samtidigt? Har jag 2 dåliga däck så byter jag de sätter bakdäcken fram och de nya bak.
Den frågan har B20 och Malmstroem redan besvarat här och här. Tilläggas kan att jag inte ser det som någon praktisk fördel att behöva köpa nya däck dubbelt så ofta som jag behöver om jag roterar däcken. Kostnaden för däck och däckskifte blir visserligen ungefär densamma oavsett om man roterar eller inte men man spar lite tid och möda genom att ersätta alla fyra vid ett tillfälle istället för att ersätta två åt gången.
oldtimersmc skrev:Stabiliseringssystemen höjer säkerheten avsevärt men ändrar inte på naturlagarna, de är bara goda advokater men det är jagen som dömer.
Vad jag sett är det ingen som påstått att antisladdsystem ändrar på naturlagarna. De ändrar däremot på möjligheterna att hantera vissa (inte alla) av de krafter naturlagarna ger upphov till.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]