Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag skiftar så fort det skiljer mer än 0.5 mm och sätter hela tiden de bästa fram. Efter lite körning så har fram slitits mer än bak och vips sitter bästa däcken bak igen helt av sig själva.

På så sätt undviker jag att få två däck blankslitna när de andra är hälften kvar.

Min övertygelse somär att bilen har bäst väghållning om man har samma döckmodell, ålder och mönsterdjup runt om. Det kan du aldrig uppnå om du inte skiftar bäst däck till drivhjulen så fort det diffar mer än 0.5 mm.

Det gäller även mina bakhjulsdrivna bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det bara 0,5mm tror jag att det gör så lite att du aldrig kommer få problem av det.
Men slitet dom inte mer ojämnt under en säsong så att du får mer skillnad än 0,5mm? Med FWD kan det ju ibland skilja 2mm mellan fram och bak efter en säsong känns det som. I ett sånt läge hade jag fortsatt köra slut på däcken på framhjulen.

Jag är med på att det såklart är bäst att ha 4 bra däck. D
Det är just när man har 2st som är sämre som man alltså bör sätta dem bak... och om man t.ex köper bara 2 nya däck så ska dom sitta bak för bäst säkerhet.
av Malmstroem
Jag kör också med VolvoB20s modell. Jag ser till att det inte blir någon större skillnad mellan däcken, och sätter de bästa fram.

Jag håller dock fullständigt med om att om du köper bara 2 nya däck, så ska de slitna sitta fram och de nya bak. Jag har dock aldrig gjort det. Enda gången jag köpt två däck var vid en punktering som inte gick att laga. Då var det dryga 1 mm skillnad mellan de nya och gamla -- och då hamnade de nya fram.

Jag noterade inga problem med väghållningen med de däcken. Jag uppfattar väghållningen som mer förutsägbar med ungefär lika slitna däck av samma modell på alla fyra hjulen. Därför ser jag till att slita jämt på däcken och köpa fyra nya när det behövs, vilket brukar vara vid ca 3 mm kvar på sommardäcken. Jag har inget behov av att maximera livslängden och köra så länge de är lagliga.

Jag har faktiskt aldrig kört slut på ett par vinterdäck. Jag har alltid bytt bil innan...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu när vi är inne på praktiska prov, så testa så får ni se.

Det är sjukt svårt att få vattenplaning bak om däcken skiljer 0.5 mm. Prova så får ni se. Det brukar alltid börja plana fram först om man står på lite på motorvägen.

Framhjulen plogar ju ett spår i vattnet som bakhjulen rullar i. Och i de farter som behövs för att bilen ska lyftas upp och börja plana så går det ju inte att ligga i så små kurvradier, dvs svänga så grymt att bakhjulen genar så mycket att de går i ett spår bredvid spåren framhjulen plogat upp i vattnet.
Användarvisningsbild
av joel80
Vid vattenplaning har du säkert rätt i att "plogningen" hjälper bakhjulen en del, speciellt i högre farter då man svänger mindre. Går att få vattenplaning I längre hastigheter också. Jag har svaja till på vanlig stadsväg i max 50km/h.

Sen är ju inte riktigt samma sak om det är halt..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja ni kan i alla fall inte få mig att ändra uppfattning som är att en bil uppträder bäst om man har samma fabrikat, modell, ålder och mönsterdjup på alla fyra däcken så de ger samma grepp runt om.

Och detta kan endast uppnås genom att man skiftar däck innan mönsterdjupet skiljer mer än tex 0.5 mm och då placerar bästa mönstret på drivhjulen som så klart sliter mest. Då håller däcken lika länge , man har samma mönsterdjup runt om och greppet är lika bra runt om under hela deras livslängd.

Om man dessutom drar släp ofta/tungt/långt så att motorn får jobba lite märks det ju ännu mer att drivhjulen sliter mycket hårdare, ofta dubbelt så fort som de andra hjulen som bara rullar med.

De enda bilar som av sig själv sliter helt jämt trots att de får jobba lite är bilar med kontinuerlig drivning på alla 4:a som tex Subaru, Torsen Quattro osv.
Användarvisningsbild
av joel80
Ingen försöker övertyga dig om något annat.
Och att det är viktigt att inte ha sämre däck bak än framverkar inte vara något du säger emot heller...

Även de med kontinuerlig drivning skulle kunna få lite ojämnt slitage.. Vid bromsning slits framdäcken mest, vid vänstersväng (mycket rondell) slits höger hjul mest, och om man råkar ha lite för taskigt däcktryck i enstaka däck slits dom mer. :)
Användarvisningsbild
av Derank
Schmoyoho skrev:Hur kommer det sig att två däck är slut om du har AWD? På min bil, också med AWD, är både sommar- och vinterhjulen jämnt slitna.

Haldex gen V som du har i din bil sägs kunna göra skillnad på hjulspinn och diff i rullomkrets och ta det i beaktning när den (inte) drar åt kopplingen, något som varit/är ett problem på vissa AWD-system.
Inga problem att slita ut 2 däck . Mina framdäck är snart nere på slitage varnaren medans det bak är 6mm kvar efter ca 2000 sommarmil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev:
Schmoyoho skrev:Hur kommer det sig att två däck är slut om du har AWD? På min bil, också med AWD, är både sommar- och vinterhjulen jämnt slitna.

Haldex gen V som du har i din bil sägs kunna göra skillnad på hjulspinn och diff i rullomkrets och ta det i beaktning när den (inte) drar åt kopplingen, något som varit/är ett problem på vissa AWD-system.
Inga problem att slita ut 2 däck . Mina framdäck är snart nere på slitage varnaren medans det bak är 6mm kvar efter ca 2000 sommarmil
T.ex, Åker man mycket landsväg med tungt släp så får ju drivhjulen(fram) göra 90% av jobbet eftersom AWN inte är åtdragen då det inte spinner konstant... Då åker ju det andra hjulparet (bak) bara med och slits knappt alls.
av andersuw
Även om jag vet att B20 och jag har lite olika uppfattning om vilka vinterdäck man skall köra på (dubbat kontra odubbat ;-) ) delar jag helt de uppfattningar han gett uttryck för i den här tråden.

När det gäller det här med bästa däcken bak är det en rekommendation som träffar hundraprocentigt rätt på äldre bilar med bakhjulsdrift och utan antisladdsystem. Då är risken för bakhjulssladd stor och den typen av sladd medför särskilt stor risk för allvarlig olycka. På den typen av bil är det heller inget som helst problem att följa regeln om bästa däcken bak eftersom bakdäcken slits mest. Sätter man varje säsong bästa däcken bak ger det också jämnt slitage så att alla fyra tar slut ungefär samtidigt.

På en modern bil med framhjulsdrift (eller AWD där bakhjulen bara undantagsvis driver) och antisladdsystem ser det enligt min mening lite annorlunda ut. Risken för bakhjulssladd, särskilt helt okontrollerad sådan, är då kraftigt reducerad. Samtidigt måste man varje säsong sätta bästa däcken fram om man vill att de skall slitas ut ungefär samtidigt. Det är heller inte oväsentligt att ha bra däck fram om man vill undvika vattenplaning, "framhjulssladd" (det vill säga att bilen fortsätter rakt fram istället för att svänga i den riktning man vill) och dålig bromsförmåga (framhjulen skall normalt svara för runt 2/3 av bromsverkan). Och att bakhjulssladd kanske är allra farligast innebär inte att andra ting är ofarliga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]