Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av våldvo
#1200413
Har ett problem som jag inte kan lösa på min V70 manuell bensinare från -99.
Drivremmen gick av när min AC skar sig. Har inte möjlighet att byta ut ACn just nu och tänkte köra utan den tills vidare.
Vilken längd ska det vara på drivremmen om jag vill dra den utanför Acn?

Har hittat olika uppgifter bla:

För fordon utan AC till årsmodell 199901= 1825mm
För fordon utan AC från årsmodell 200001= 1838 mm
För fordon med AC till årsmodell 199901= 1838mm
För fordon med AC från årsmodell 200001= 1853mm

Dessa mått måste väl vara för modeller där komprssorn är ersatt med en stödrulle för remmen?
Måste jag inte ha en ganske mycket kortare rem för mitt problem? Och isåfall hur ska jag dra den?

Tacksam för svar!

Bifogar bild på hur min drivrem satt innan med AC.
Bilagor
IMG_5144.JPG
IMG_5144.JPG (48.48 KiB) Visad 3370 gånger
av MickeM
#1201068
våldvo skrev: Har hittat olika uppgifter bla:

För fordon utan AC till årsmodell 199901= 1825mm
För fordon utan AC från årsmodell 200001= 1838 mm
För fordon med AC till årsmodell 199901= 1838mm
För fordon med AC från årsmodell 200001= 1853mm

Dessa mått måste väl vara för modeller där komprssorn är ersatt med en stödrulle för remmen?
Skillnaden i längd 1999-2000 är nog att det blev annan servopump 2000.

Men har frigångslagret skurit då?
Själva kompressorn står stilla när AC är av.

Frigångslagret kan bytas relativt enkelt bakom magnetkoplingen, och kostar nån hundring max.
Shimsa samtidigt.
av våldvo
#1201198
Saibot skrev:https://www.ipdusa.com/uploads/images_p ... e_6592.jpg

Så här ser det ut på min -98 med skuren ac. Längden har jag inte i huvet men valfri reservdelsbutik borde kunna luska fram korrekt längd.

EDIT: enligt sidan där bilden kommer ifrån så ska längden vara 1253mm
Bilden du länkar ser ut att vara från senare modell än 98? Min drivrem sitter som på bilden jag länkade och det går inte dra remmen som på din bild.

Om jag försöker gå förbi ACn kommer den inte ligga rätt mot generatorn.
MickeM skrev:Skillnaden i längd 1999-2000 är nog att det blev annan servopump 2000.

Men har frigångslagret skurit då?
Själva kompressorn står stilla när AC är av.

Frigångslagret kan bytas relativt enkelt bakom magnetkoplingen, och kostar nån hundring max.
Shimsa samtidigt.
Jag har provat snurra på samtliga hjul och antog att det var ACn som skurit då den inte snurrade. Menar du att det går att köra med trasig AC om den är av, bara det inte är frigångslagret gått sönder?
av MickeM
#1201248
Hjulet som remmen driver på pumpen, skall gå lätt.

Med magnetkopplingen släppt drivs inte själva kompressorn med. Centrum står still, så att säga.
Men med remmen borta, skall ytterhjulet snurra lätt, annars är frigångslagret kass.

Med AC av, så är kompressorn bara som en löprulle.

Vad, exakt, sitter fast?
Centrumet går betydligt trögre än ytterhjulet, eftersom det driver runt kompressorn.
Men fast ska det inget alls sitta. Då är nått fel.

Fungerade generatorns frihjul som det skulle?

På bilden som det länkas till finns en extra remskiva mellan generatorn, och Ac som jag aldrig sett på en S/V70.
Alla har sett ut som på första bilden utan länk.
#1201693
MickeM skrev:Hjulet som remmen driver på pumpen, skall gå lätt.

Med magnetkopplingen släppt drivs inte själva kompressorn med. Centrum står still, så att säga.
Men med remmen borta, skall ytterhjulet snurra lätt, annars är frigångslagret kass.

Med AC av, så är kompressorn bara som en löprulle.

Vad, exakt, sitter fast?
Centrumet går betydligt trögre än ytterhjulet, eftersom det driver runt kompressorn.
Men fast ska det inget alls sitta. Då är nått fel.

Fungerade generatorns frihjul som det skulle?

På bilden som det länkas till finns en extra remskiva mellan generatorn, och Ac som jag aldrig sett på en S/V70.
Alla har sett ut som på första bilden utan länk.
Har nu kollat närmare nu.

Centrum på kompressorn snurrar (lite trögt) och ytterhjulet sitter helt fast. Generatorns frihjul snurrar bra.

Verkar som att det är frigångslagret som är problemet då? Hittar ingen info hur man byter det, men antar man måste ta bort hela kompressorn och ta isär den?
av MickeM
#1201702
Kolla på hur du shimsar kompressorn. När magnetkopplingen är borta, så är det en låsring och lagret kan dras loss.
Men det är förb, trångt på plats. Är ac'n ändå paj, så kan du ju ta loss pumpen utan tanke på återfyllning av media.
Det går att lossa den och flytta på den med slangarna kvar, också.
Släpp centrummmuttern och använd M5 skruv att pressa av centrumet.

Sök på Youtube fex : Volvo AC clutch removal eller Volvo AC compressor bearing.

Finns massor av filmer som visar hur man gör

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]