Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1201606
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:
joel80 skrev:Fast man kan (tyvärr) inte bötfälla nån för att den inte har sunt förnuft. Och har man alltså bara skylten om elbilsplats är det tyvärr inte så att det kräver att man ska ha ha sladden i. Med parkeringsförbud och tilläggsskylt typ "gäller ej elbilar som laddar" finns det inga frågetecken om vad som gäller. Sitter inte sladden i är det bot direkt, oavsett om man har en laddbar bil eller inte.
Har läst på ett par ställen här i Sthlm att det står "endast bilar med pågående laddning" på tilläggsskyltarna. Det känns föredömligt tydligt.
Jag tror fortfarande att det behövs en flagga i bilregistret. Två helt anonyma V60 bredvid varandra på laddplatserna, den ena med motorvärmarsladden i och den andra med laddsladden i. Klart det kan bli lite känsligt för parkeingsvakten.
Har svårt att se att motorvärmarsladden ska passa i typ2-uttaget.
Men man kan förfalska handikapp-lappar och komma undan och vissa kommer säkert förfalska laddsladdar... men tror att det ändå är rätt få som kommer att orka med det bara för att kunna felparkera så.

Men det är väl inte otänkbart att man redan idag använder registrerad drivning när man bötfäller på platser där det inte finnskrav på pågående laddning.
#1201661
Det är väl superlätt att lösa. Utrusta ladduttaget med en strömmätare. Så fort laddningen är klar och strömmen går under 2 kW har man 10 minuter på sig att flytta bilen, annars blir det böter.

Då maximerar man funktionen och tillgängligheten.
#1201675
Det skulle funka bra på en snabbladdare, men på platser där man parkerar över dagen (för att t.ex jobba) funkar det dåligt med 10 minutersregel.)

Det är 3h parkeringstid på laddgatorna i Stockholm dagtid.. så jag kommer inte kunna parkera där när jag jobbar heldagar i Stockholm..
Det är lite synd. De som bor i närheten kan dock nattparkera för efter 17 är det ingen tidsgräns.
#1201678
Om nu alla med tiden ska gå över till elbilar och tänker sig stå över hela dagen på samma plats måste ju alla platser vara laddplatser. Annars funkar det ju inte.
#1201679
Hur tänker du nu?

Om vi tänker att bilar idag har 20-40 mils räckvidd, och om några år 30-50mil..
Hur många tror du behöver ladda varje dag/natt? Eller ens varje vecka?

För de abslolut flesta räcker det säkert med att hitta en laddplats för natten en gång i veckan, eller t.o.m varannan vecka.
#1201687
Det går ju inte att använda laddplatser som ställplatser och långtidsparkering.

Om vi ska lyckas med elektrifieringen får vi se till att få rotation så vi kan utnyttja de laddplatser som finns effektivt.

Det är 850 pers här där jag jobbar, och två laddplatser :-O) , förmodligen köper folk laddbara bilar ohyggligt mycket snabbare är laddplatserna byggs ut. Här gäller det att få rotation.

Ladda var 14:e dag .... I belive it when I see it...
#1201708
Klart vi måste ha långsamladdning som ställplatser där man får stå under dagen/natten. Själva grejen med elbil är att man "tankar" när man ändå står parkerad vettu.

Det finns enligt elbilsstatistik.se ca 1 publik laddplats per 10 laddbara bilar idag. Då räknas inte personliga laddplatser (som väldigt många har idag då det troligen är en viss övervikt av typ villaägare som har elbil idag.).
Skärmklipp 2017-10-03 17.27.48.png
Skärmklipp 2017-10-03 17.27.48.png (414.05 KiB) Visad 729 gånger
(CPEV-siffran är alltså antal laddare per fordon.)

I sitt kör svensken 1250mil per år. Det är ca 24 mil per vecka.

Vissa kör mer och vissa mindre... många kör kanske större delen under semester och jul/nyår. Så att det finns folk som inte kör mer än kanske 30 mil på en tvåveckorsperiod kan du väl kunna vara med på?

Och de som då kör "normalt" och har det jämt utspritt kommer som sagt inte behöva ladda mer än en gång i veckan.
#1201828
Personliga bilar är väl snart övergående, så då behövs det inga laddplatser, utan all transporter sker med publika bilar som hela tiden kan gå till sina centraler och ladda i närheten av ett vindkraftverk
#1201834
Ström går att transportera skapligt långa stäckor (många mil i allafall) utan så stora överföringsförluster. Så dom behöver inte parkera bredvid vindkraftverket. ;)

Men jag tror faktiskt att vi är på väg dit... i allafall som ett slags ägande, som troligen kommer bli störst av de som bor i storstad och även har tillgång till kollektivtrafik som funkar.
Hur autonoma bussar kommer förändra kollektivtrafikresandet blir också intressant. Man kommer kunna sätta in mindre bussar, som går oftare, på sträckor där det idag inte finns täckning nog för att det ska vara lönsamt. Kanske kollektivtrafik med minibussar som plockar upp folkberoende på var dom är och vill resa. Alltså längst med rutten för en annan kund som redan sitter i eller "bokat" färden.

Waze har ju lanserat Waze Carpool i flera större städer, och jag tror det var i San Francisco man hade fått så pass många användare att man kunde se skillnader i trafikflöde och kötid i rusning. Tänk samma princip men med autonoma bilar... Skulle kunna förändra rätt mycket. Kan det vara 5 år bort? Vissa tror att det inte ens är det...
[youtube]OiCRM2c4T84[/youtube]
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... 2966693827
#1201895
Överföringsförlusterna i stamnätet var ju "bara" 3 TWh 2016. Sen tillkommer Vattenfall, E.ON, Ellevio och alla andra 184 elnätsägares överföringsförluster.

En luftledning har generellt omkring 6 % i rena överföringsförluster, beror dock helt och hållet på ledningens längd. Likspänning har lägre förluster, men är så otroligt mycket dyrare och komplexare så det används bara vid mycket stora överföringar tex sydvästlänken (om ännu inte är i drift) eller kablarna till/från polen, tyskland, danmark osv.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

AC & kylfläkt

Den jag fick av aeromotors var öppnad den me[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]