Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har Premium Sound i min S80 -08 , märkte att ljudet va lågt när jag backade på mina backsensorer, ljudet kom ändats ur diskanterna bak.

Sen började jag testa varje högtalare i bilen med stereon Balance/Fader, så är det endast vänster fram som fungerar normalt alla andra högtalare så är det bara diskanterna som fungerar.

Har en baslåda kopplad från bakre högtalarkabeln och den fungerar, men endast diskanten fungerar i dörren.
Vänster fram = Fungerar normalt
Höger fram = Endast diskant
Vänster bak = Endast diskant
Höger bak = Endast diskant mellanbasen klipper av och på hela tiden eller helt död

Baslåda = kopplad från Högerbak mellanbas högtalaren fungerar, men inte basen i dörren ?

Va förbi volvo idag ock dom kopplade in datorn, men dom hittade inga felkoder!

dom säger att det är antagligen ICM eller slutsteget under sätet som är trasigt, men är ej 100% säkra

Är det någon annan som råkat ut för samma problem ?

Med vänlig hälsning

Mika
Jopp, jag och även simonhalmstad har även problem med dynaudio-anläggningen tyvärr. Jag har en MY07 och simonhalmstad (användare här alltså) tror jag har en MY08. I mitt fall spelar ingen av bashögtalarna bak utan endast diskanterna.

Gjorde lite enklare felsökning häromdagen och kom fram till att om jag kopplar 3 volt på polerna på en fungerande högtalare så reagerar den medan den bakre inte rör på sig alls, inga livstecken. Har försökt motionera kontakten samt försökt motionera högtalaren (tryckte på konen med stereon igång, någon pratade om att de hade "spelat" igång högtalaren genom att höja och sänka ljudet snabbt men det tror jag kan vara mer skadligt för de fungerande högtalarna än bra för de trasiga).

Edit: vad är ICM och hur kom de fram till att slutsteget är felkällan? Låter dyrare än att bara byta de trasiga högtalarna...
Beställde ett slutsteg igår från bildelsbasen, får se imorgon om det börjar fungera med den.

Ska testa högtalarna ikväll och se om dom fungerar med en mp3 spelare ock avklippt ljudkabel från kontakterna under sätet.

Mvh

Mika
Hej,

Lite uppdatering va som hänt !

Va förbi hos en kompis som är bilelektriker, han kopplade in datorn till bilen och vips alla högtalare fungerar igen på 10 min. Sa att det va glapp i bakdörrens el uttag mellan bil och dörr.

Den hade gått ner på felsäkert läge, därför fungerade bara vänster högtalare och alla diskanter.

Men mekaniker på Volvo vet nog inte hur datasystemet fungerar, efter 2 timmars jobb hittade han inte felet.

Dom sa att det är ICM eller Slutsteget som sönder.

Han hade stängt av alla saker i bilen som Bluetooth, rattknapparna till stereon, radion, equalizer till stereo farthållaren krockradarn mm .

Bilelektriker sa att stereon fungerar bara hälften så bra än den borde, måste ha ny uppdatering till systemet från Volvos VIDA.

Med vänlig hälsning

Mika
Kan det vara liknande problem jag (min bil) drabbats av, då högtalarna i framdörrarna fungerar "dåligt" dvs låter som bara diskanten kommer fram. Samma fenomen vare sig det är från stereon ljudet kommer eller telefonen (helintegrerad). Har också testat med fader för att isolera felet och det är helt klart "dåligt/svagt" ljud i enbart framdörrshögtalarna.
Volvoverkstan trodde det var uppdateringen av telefonen som skulle klara biffen, men (tidigare tråd) så sabbade man telefonmodulen och fick byta den utan att ljudet blev ett skvatt bättre.
Ska bli intressant att höra hur det fixas med din bil och vad orsaken verkligen är.
Toson
Har varit inne med min bil hos volvo och dom kunde inte få upp några felkoder och se vart det är trasigt, fick lite bättre ljud i bilen i 5 dagar sen efter det regnat/ vart fuktigt ute så börja dom fungerar sämre igen. Frågan är vart man ska vända sig någonstans nu? Känns som det är något glapp med elektroniken till alla högtalarna.

Detta börjar bli ett vanligt problem nu på volvo bilar med dynaudio att högtalarna krånglar.
Hej på er!

Finns det några nya idéer eller erfarneheter kring detta? Har köpt en C30 med Dynaudio och den spelar bak på båda sidorna men fram endast på vänster diskant? Fick tipset med lödningarna på högtalarna men tycker det låter märkligt att två dörrar, en center och en diskant skulle dött, låter mer som ett tveksamt steg. Vad gjorde han som kopplade en dator till bilen? var det Dice som har något läge eller?

//Mvh Per

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]