- mån 02 okt 2017, 00:53
#1201348
Har du missat hur mycket det satsas på elbilar av de stora biltillverkarna?? Om man inte trodde att det var mer än en fluga hade man väl inte lagt miljarder på fabriker som i vissa fall står färdiga först om 4-5 år. Det faller ju på sin egen orimlighet. Nej då hade man kanske byggt stora vätgasanläggningar och puschat för gasbilen.. men det ser vi inte hända. Må vara så att du envist blundar för hur det ser ut, men jag står fast vid att det är märkligt hur alla agerar helt tvärtom mot siffrorna på den frågan i undersökningen. Känslan av att det ligger något annat bakom i datan vi inte ser är stor.
Ang Kina så länkade du till flera år gamla uppgifter. Dom leder utvecklingen just nu och hade som sagt 40% av världens elbilsförsäljning förra året, plus alla lättare elfordon så som mopeder och motorcyklar. Du hänger inte riktigt med här.. det går snabbt.
https://cleantechnica.com/2017/09/30/ch ... -ev-sales/
https://cleantechnica.com/2017/01/25/ch ... ean-sales/
Dom har också betydligt fler modeller på marknaden än vi har i Europa. Att som dig, påstå att dom släpar efter är en ren felaktighet, men förståeligt då dom verkligen ökat takten rejält senaste två åren.
Jag skrev 5% i snitt. Det betyder att vissa laddar mer andra mindre, men över lag så ligger det på ca 5%. Det är enligt uppgifter från hur det ser ut i t.ex Norge. Att man då, som i undersökningen, jämföra "refuling time" rakt av blir kraftigt missvisande då de flesta med elbilar som sagt spenderar mindre tid vid snabbladdare än vad bensin och dieselbilister gör vid pumpen. Att med ett sånt synsätt då också försöka bedömma hur infrastrukturen behöver se ut och att det är den som skulle vara akilleshälen blir lätt felaktigt.
Det är inte jag personligen som vare sig ser problem eller inte med det här utan det är elbilister... De som verkar ha mest räckviddsångest är de som aldrig kört elbil och det verkar som att kunskapsglappet om hur en elbil används och laddas ofta resulterar i just räckviddsångest.
Inom transportbranchen är det väldigt enkelt att gå över till elbilar. Man vet ganska bra hur långt bilarna går per dag och kan anpassa den del av flottan som rullar en viss mängd mil per dag till elbilar. Det har börjat ske nu, och kommer starkt närmsta åren i och med att alternativen blir fler och att räckvidden ökar. IKEA gick ut för nån vecka sen och de ska ha elbilar för alla sina leveranser. Transportföretagen är de som snabbast kommer kunna hämta in vinster av att ha elbilar rullande. Att direkt kunna minska bränslekostnaderna med runt 80% gör att deras totalekonomi för bilarna snabbt blir lönsamt.
Jag pratar här alltså om transporter inom städer och närområden. Transporter på över 25-30 mil kommer vi få vänta på elektrifiering av några år till.
Bra att du ändrade dig angående att vi är inpå förändringen redan. Men att du skriver att du inte antytt annat måste betyda att du redan glömt vad du skrev nyss:
Ang Kina så länkade du till flera år gamla uppgifter. Dom leder utvecklingen just nu och hade som sagt 40% av världens elbilsförsäljning förra året, plus alla lättare elfordon så som mopeder och motorcyklar. Du hänger inte riktigt med här.. det går snabbt.
https://cleantechnica.com/2017/09/30/ch ... -ev-sales/
https://cleantechnica.com/2017/01/25/ch ... ean-sales/
Overall, China’s plug-in market share rose to a record 1.45%, above the USA (0.8%) and Europe (1.3%).Hur du nu får det till att dom släpar efter får du förklara lite närmre.
Dom har också betydligt fler modeller på marknaden än vi har i Europa. Att som dig, påstå att dom släpar efter är en ren felaktighet, men förståeligt då dom verkligen ökat takten rejält senaste två åren.
Jag skrev 5% i snitt. Det betyder att vissa laddar mer andra mindre, men över lag så ligger det på ca 5%. Det är enligt uppgifter från hur det ser ut i t.ex Norge. Att man då, som i undersökningen, jämföra "refuling time" rakt av blir kraftigt missvisande då de flesta med elbilar som sagt spenderar mindre tid vid snabbladdare än vad bensin och dieselbilister gör vid pumpen. Att med ett sånt synsätt då också försöka bedömma hur infrastrukturen behöver se ut och att det är den som skulle vara akilleshälen blir lätt felaktigt.
Det är inte jag personligen som vare sig ser problem eller inte med det här utan det är elbilister... De som verkar ha mest räckviddsångest är de som aldrig kört elbil och det verkar som att kunskapsglappet om hur en elbil används och laddas ofta resulterar i just räckviddsångest.
Inom transportbranchen är det väldigt enkelt att gå över till elbilar. Man vet ganska bra hur långt bilarna går per dag och kan anpassa den del av flottan som rullar en viss mängd mil per dag till elbilar. Det har börjat ske nu, och kommer starkt närmsta åren i och med att alternativen blir fler och att räckvidden ökar. IKEA gick ut för nån vecka sen och de ska ha elbilar för alla sina leveranser. Transportföretagen är de som snabbast kommer kunna hämta in vinster av att ha elbilar rullande. Att direkt kunna minska bränslekostnaderna med runt 80% gör att deras totalekonomi för bilarna snabbt blir lönsamt.
Jag pratar här alltså om transporter inom städer och närområden. Transporter på över 25-30 mil kommer vi få vänta på elektrifiering av några år till.
Bra att du ändrade dig angående att vi är inpå förändringen redan. Men att du skriver att du inte antytt annat måste betyda att du redan glömt vad du skrev nyss:
Något om hur snabbt det kommer att gå nämns inte i det påstående om "disruption" som beslutsfattarna fick ta ställning till.Om vi är inne i den förändring som de i undersökningen svarar att det är troligt ger en "major business model disruption" bör man kunna säga att det kommer kunna gå snabbt och att det är en del av det påståendet
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13