Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kollar bara på kameran nu för tiden. Det tar ett tag innan man litar på den. Någon enstaka gång använder jag speglarna om jag ska backa lite fortare.

Har inte kollat din spec, men ska du ha drag, så är kamera kanon när du ska backa till släpet.

Du kan också backa närmre andra bilar när du ska fickparkera än vad man vågar med bara sensorer. Ett par cm är inga problem.

Jag hade valt till det alla dagar i veckan.. :)
Ilduce77 skrev:Jag kollar bara på kameran nu för tiden. Det tar ett tag innan man litar på den. Någon enstaka gång använder jag speglarna om jag ska backa lite fortare.

Har inte kollat din spec, men ska du ha drag, så är kamera kanon när du ska backa till släpet.

Du kan också backa närmre andra bilar när du ska fickparkera än vad man vågar med bara sensorer. Ett par cm är inga problem.

Jag hade valt till det alla dagar i veckan.. :)
Ska inte ha drag.
Låtee ju iof smart man litar ju inte helt på pipet. Stannar ofta en bra bit innan.
XC90_Executive skrev:Välj till backkamera, alt 360-kamera. Enligt mig ett måste! Vanlig backkamera duger finfint.
Håller med. Har haft backkamera i mina två senaste bilar, och det är en fröjd. Provade köra en V90CC och använde mig endast av speglarna, det är oerhört svårt att bedöma avstånd bakåt, då bilen är så pass lång. Nu kommer jag visserligen från att ha kört Golf, så en klar storleksskillnad. Men tycker sikten bakåt i 90 serien, speciellt den lite högre CC'n är riktigt dålig. Som tur är beställde jag min med 360 kameran. Dock utan Park assist, då jag anser att om man inte kan parkera med 360kameran så ska man nog inte köra bil alls...
V90 CC är en stor bil och backkameran kostar bara 4900kr extra bara (utan rabatt). Ett extremt bra hjälpmedel. Dels för säkerhet, så man ser att det är fritt bakom (barn, djur osv), men sen är det väldigt smidigt vid parkering. Blir perfekt varje gång.

360-kameran är cool. Men på sistone har det blivit att jag slagit på bakåt-vyn istället för 360 då det är en stor bil och jag vill ha mer precision bakåt.

Att ha split-vision och kolla både i speglarna/runt om och i skärmen på kameran är en vanesak.
XC90_Executive skrev:V90 CC är en stor bil och backkameran kostar bara 4900kr extra bara (utan rabatt). Ett extremt bra hjälpmedel. Dels för säkerhet, så man ser att det är fritt bakom (barn, djur osv), men sen är det väldigt smidigt vid parkering. Blir perfekt varje gång.

360-kameran är cool. Men på sistone har det blivit att jag slagit på bakåt-vyn istället för 360 då det är en stor bil och jag vill ha mer precision bakåt.

Att ha split-vision och kolla både i speglarna/runt om och i skärmen på kameran är en vanesak.
Jag tycker 360 är riktigt skönt när man skall manövrera in i trånga fickor. DÅ har man bättre koll åt sidor och framåt när det skall knös in. Likaså är den som sagt mycket lång och det är sjukt smidigt att kunna kolla på p-rutan uppifrån och se så man hamnade hyfsat bra i allafall. Dessutom skönt att ha koll på den förhatliga trottoarkanten vid sidoparkering. Jag lyckas aldrig lära mig hur nära jag står, och vinkla ner speglarna är bara bökigt då. Här ser man direkt. Park assist har jag använt skarpt en gång. Oerhört skönt! Fickan var vääääldigt kort (sidoficka) och dessutom kom en stresspitt bakom och hade löjligt bråttom. Körde på, bilen sade att jag får plats, lägger i backen, den vevar in och han bakom klämde sig förbi, och ett par finjusteringar så stod den perfekt trots att bilen framför inte hade många rätt. Hade nog aldrig vågat chansa på den rutan annars för det var inte många dm till godo framåt och bakåt. Testade sedan även att den fick hjälpa mig ut vilket fungerade klockrent.
XC90_Executive skrev:V90 CC är en stor bil och backkameran kostar bara 4900kr extra bara (utan rabatt). Ett extremt bra hjälpmedel. Dels för säkerhet, så man ser att det är fritt bakom (barn, djur osv), men sen är det väldigt smidigt vid parkering. Blir perfekt varje gång.

Ja är man redan över 500 kanske inte 5000 gör så stor skillnad.

Ni har övertygat mig !

Vad mer har jag missat
CaptainOats skrev:
XC90_Executive skrev:Välj till backkamera, alt 360-kamera. Enligt mig ett måste! Vanlig backkamera duger finfint.
kan du utveckla?

Jag kör idag med varnare bak o funkar kanon
använder speglarna o huvet när jag backar
Kan tycka det är knepigt o titta på skärmen samtidigt.

Visst 360 är riktigt smart jag har testat men jag kan ju parkera utan den.
Det kanske du tycker om du provkör en bil, efter några år med kamera vill man inte va utan...
Jaha då har man beställt en S90 T8. Leverans är väl mars/april. Ska bli intressant att se hur många förändringar det hinner bli på S90 (laddning/kapacitet mm) innan "mitt" fordon levereras med dagens teknologi. Tror att jag landade på ett hyfsat avtal. Blev 10% rak av.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 56

Hej, Dom där två slangarna som löp[…]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]