NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lukr
Läste någonstans att det första oljebytet på en ny bil skall göras efter ca 100 mil. Detta för att få bort partiklar och "smuts" från motorn. Stämmer detta? Finns denna service med i serviceboken?

Tankar och åsikter tas gärna emot!

Vänligen
/lukr

----------------------------
V50 2.0d momentum -08
av dali
Det finns inte i serviceboken på moderna svenssonbilar, möjligen på extrema prestandabilar typ Ferrari, Lamborghini etc.

Det är däremot inte ovanligt att första ägaren gör ett extra oljebyte (inkl nytt filter) innan första service, jag har sett allt från 50 mil till 500 mil. Det kostar inte så mycket och rensar säkert bort en del metallpartiklar.
Användarvisningsbild
av Nexus
lukr skrev:Läste någonstans att det första oljebytet på en ny bil skall göras efter ca 100 mil. Detta för att få bort partiklar och "smuts" från motorn. Stämmer detta? Finns denna service med i serviceboken?

Tankar och åsikter tas gärna emot!

Vänligen
/lukr

----------------------------
V50 2.0d momentum -08
För några år sedan när jag jobba på bilverkstad gjorde man alltid 150 mila service. Men det gör man inte längre. Om jag inte minns helt galet så stod tillverkaren för den servicen. Vilket nog blev en ganska omfattande kostnad som man gärna drog in på.
av LJN
-Precis som övriga svar i tråden anger så är detta oljebyte upp till kunden. Då jag också snart ska få en ny dieselvolvo så tänker jag göra ett oljebyte vid runt 100 mil. Det kanske är lite "overkill" men jag vill vara säker på att motorn är "ren" då jag ska behålla bilen under en lång tid (minst 6 år)

Vi kanske har någon ifrån Skövdefabriken här på forumet som berätta om dom nytillverkade motorerna köres rena i provbänk eller? Intressant fråga hursomhelst.

Sen kommer jag att byta olja med maxintervall på 1500 mil. Vad jag förstår så har Volvo en bytesintervall på 3000 mil då dom använder en "longlife-olja" likt VW och Audi mfl.

Men jag är lite skeptisk till 3000 mil och framförallt då vi kommer att nyttja bilen med mycket "kortkörningar" typ en knapp mil var gång.
Användarvisningsbild
av Jensen
LJN skrev:-
Sen kommer jag att byta olja med maxintervall på 1500 mil. Vad jag förstår så har Volvo en bytesintervall på 3000 mil då dom använder en "longlife-olja" likt VW och Audi mfl.

Men jag är lite skeptisk till 3000 mil och framförallt då vi kommer att nyttja bilen med mycket "kortkörningar" typ en knapp mil var gång.
Viktigt att poängtera är att Volvo serviceintervall är 3000mil/eller 1 gång per år
och inte som VW 3000mil/24mån.
av lukr
Tack för hjälpen! Ska nog satsa på ett olje- och filterbyte efter 100 mil. Tidigare har jag använt Mobil-1, finns det någon anledning att byta?
Behövs något särskilt verktyg för att lossa oljefiltret?

Vänligen
(lukr
Användarvisningsbild
av Nexus
lukr skrev:Tack för hjälpen! Ska nog satsa på ett olje- och filterbyte efter 100 mil. Tidigare har jag använt Mobil-1, finns det någon anledning att byta?
Behövs något särskilt verktyg för att lossa oljefiltret?

Vänligen
(lukr
Jag skulle använda samma olja som de har på verkstaden när du ska göra den "riktiga service".Jag har använt mobil1 i alla mina bilar. Men det är som att välja mellan SAAB eller VOLVO d v s en smaksak. :wink:
av LJN
-Någon som vet vilka oljekvalitér som Volvoverkstäderna använder till D5:orna efter 2004- ?

Sen tror jag att oljefilterhuset lossas med en "vanlig" 36 mm hylsa.
Användarvisningsbild
av C.W.
Har bytt olja förra veckan.
(Bensinare dock)
36 hylsa passar men det är trångt. Ta bort luftfinsuget och röret till luftfiltret(sitter med två skruvar) så kommer du åt bättre.
På mitt olje lock står det att Volvo rekommenderar Castrol, så det blev Castrol EDGE Formula RS 0W-40
Se till att du får med packningen till oljefilterhuset.. :wink:
Lycka till
av LJN
C.W.

-Vad har du för bensinmotor som har samma filterhus som D5:orna?

Sen är jag nästan säker på att det inte samma typ av olja till bensin versus diesel, till dieslarna använder Volvo en "long-life" olja - dvs. den är avsedd att klara 3000 mil utan problem.
Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&ari[…]

AdBlue i slutröret är aldrig bra. Den sp[…]