Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jacobsson skrev:Jag har nu haft min T8 i lite drygt halvåret.
Har under den tiden hittat en del bra ställen för laddning av el i diverse gallerior, uteparkeringar och andra ställen.
Jag har många sträckor som vi ofta åker som är riktigt bra planerade så jag jan köra långt på bara el vilket blivit lite av en utmaning.
Något som stör mig riktigt mycket är när det är fullt med bilar på el platserna men ingen av dessa är elbilar!
Jag själv parkerar inte på platser som är tänkta för annan än mig så därav stör det mig lite extra.

Sist ställde jag mig på tvären bakom tre bilar och drog sladden mellan, det gick kanon men det var två mindre nöjda förare som blev inparkerade.
Inte helt rätt av mig men efter lite snack kommer i alla fall inte dessa herrar stå där igen.

Kan man få böter om man parkerat på elplats utan elbil eller är det även andra bilar som får stå där?
Det står att enbart bilar med pågående laddning men frågan är då om man kan få böter om man inte har elbil alternativt inte har kabeln i?
Visst kan de få böter
Coop stormarknad Göteborg har några el-platser som övervakas av ett privat P bolag som jag ringde och frågade de tar 900 kr i kontrollavgift om man inte laddar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hittade en kul lapp på marken när jag parkerade min bil i morse.
Nån som jag som tröttnat på att elbilsparkeringen är upptagen med ”fossiler” :-)
Ska försöka ladda upp bilden
1 gång av tio har jag sett en bil stå på laddning utanför ica här. Och ärligt vem orkar trycka i laddsladden för att gå in på affären i 10min. Och dem där ABB v90 verkar fortfarande tro att han är en elbil.
Beror på vad det är för laddare.. I p-huset I Sollentuna centrum finns det 22kw-laddare. Om man är där på en lunch med en elbil som klarar 22kw får man i 10-15mil på en timme.
Kan ju vara värt att trycka i sladden då..

Med hybriden letar jag laddning var jag än kommer.. Eftersom man alltid har så lite kvar. Med en riktig elbil kommer jag inte behöva ladda lika ofta.

På Ica Maxi i Gävle har dom tänkt så jävla snett.. Enda sättet man kan få igång laddaren är om man hämtar laddtagg I informationen. Det orkar ingen göra... Gå in o stå i kö till posten/information för att sen gå ut o starta laddning.. Och göra om allt sen när man handlat klart.

På Ikea är det bara att koppla i.. Och på vissa ställen har dom det nu så man ska ha ett laddkort eller tagg. Dom laddarna funkar också oftast att sätta igång via mobilen via sms eller en app.

Jag laddade på en av laddgatorna dom fått upp i Stockholm i förra veckan. (Kungsgatan på Kungsholmssidan) Då startade jag det via deras app (Incharge) som jag redan hade.

Dag två var tyvärr alla platser upptagna (2st av laddade bilar och resten fossiler.. När jag kom tillbaka hade en av de fossiler som då stod där en p-bot. Folk kommer nog lära sig att inte stå där om det lappas bra!
Ja det är en ruskigt stor skillnad beroende på var man står.
Eskilstuna energi och miljö AB bjöd alla sina kunder på en gratis dag på Eskilstuna zoo i helgen. Det var helt galet mycket folk där, mer än den värsta dagen i grönalunds liv! Det finns enbart EN laddplats där.... och den var ledig! Men det var å andra sidan det enda roliga den dagen med tanke på alla som var där var det ett kort besök.. vi får gå tillbaka nån dag när man får betala så det blir lite mer att se och göra..

Utanför mellan-grabbens tennis träning finns det 7 platser och oftast är bara elbilar där
Ikea har bara elbilar på sina
Ica kungens kurva har ofta fossiler på sina
Simhallen i västertorp är enbart fossiler och ofta med böter
Det finns ju bara en vettig lösning. Transporstyrelsen får se till att det finns en definition och klassning i bilregistret vilken typ av fordon som är reggat.

Sen kan man sätta upp skyltar som korresponderar till detta. Nu är det ju en extremt luddig situation. Läs bara rubriken till hela tråden.. "Parkering för laddning men ingen elbil". "Elbil", innebär det att man tex inte får stå där med en V60 D6 tex. för det är ju ingen el-bil. En kille här i stan har moddat sin Prius med större batterier och rejäl laddare så han kommer en bra bit på el. Får han stå där tex ??? Får man stå där med en tesla om man inte satt i sladden osv. Får man stå där om bilen redan är fulladdad?

Husbilar har ju tex olika klasser i registret och man kan styra parkeringar därefter.
VolvoB20 skrev:Det finns ju bara en vettig lösning. Transporstyrelsen får se till att det finns en definition och klassning i bilregistret vilken typ av fordon som är reggat.

Sen kan man sätta upp skyltar som korresponderar till detta. Nu är det ju en extremt luddig situation. Läs bara rubriken till hela tråden.. "Parkering för laddning men ingen elbil". "Elbil", innebär det att man tex inte får stå där med en V60 D6 tex. för det är ju ingen el-bil. En kille här i stan har moddat sin Prius med större batterier och rejäl laddare så han kommer en bra bit på el. Får han stå där tex ???

Husbilar har ju tex olika klasser i registret och man kan styra parkeringar därefter.
De flesta vet nog vad skylten och texten innebär. Den är ganska lätttolkat i min värld iaf men personligen struntar jag i vilka som står där . Hade jag en elbil skulle jag iaf inte orka ställa den på laddning för 10 min på affären.
Derank skrev:
VolvoB20 skrev:Det finns ju bara en vettig lösning. Transporstyrelsen får se till att det finns en definition och klassning i bilregistret vilken typ av fordon som är reggat.

Sen kan man sätta upp skyltar som korresponderar till detta. Nu är det ju en extremt luddig situation. Läs bara rubriken till hela tråden.. "Parkering för laddning men ingen elbil". "Elbil", innebär det att man tex inte får stå där med en V60 D6 tex. för det är ju ingen el-bil. En kille här i stan har moddat sin Prius med större batterier och rejäl laddare så han kommer en bra bit på el. Får han stå där tex ???

De flesta vet nog vad skylten och texten innebär. Den är ganska lätttolkat i min värld iaf men personligen struntar jag i vilka som står där . Hade jag en elbil skulle jag iaf inte orka ställa den på laddning för 10 min på affären.
Du kan ju inte börja utfärda böter som bara refererar till en "allmän uppfattning" det behövs klara regler om man ska börja lappa folk.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Sedan kommer frågan om man verkligen beh&ou[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]