Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bernthsson
Hej

Är på jakt efter vinterdäck till min nya v60cc.
Frågan är har hittat nya hakkan R2 däck till bra pris men de är 235/50-17 och enligt papperna ska jag ha 235/55-17 går det lika bra eller funkar de inte alla?

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av MartinS
Funkar gör det, men det är en dålig ide eftersom du får fel rullomkrets och därmed visar hastighetsmätaren fel och km-räknaren snurrar fortare än den egentligen skall.
av chbg
Du håller dig inom de 5% som rullomkretsen får skilja i storlek, det är nämligen 3,52% skillnad mot de som du har original.
Så det är upp till dig hur du vill göra.
Användarvisningsbild
av CabBO
MartinS skrev:Funkar gör det, men det är en dålig ide eftersom du får fel rullomkrets och därmed visar hastighetsmätaren fel och km-räknaren snurrar fortare än den egentligen skall.
Det kan väl inte röra sig om så många meter per 1000 mil det handlar om eller gör det det? Någon som vet hur man räknar om det nu påverkar ?
Användarvisningsbild
av MartinS
3% är 30 mil på 1000.
Användarvisningsbild
av CabBO
Var någonstans på bilen styrs hastighetsmätare och kilometerräknare. Är det från utgående axel från växellåda eller vid ett hjul? Intressant att veta då det tydligen påverkar en del på däckvalet.
av mikebike
CabBO skrev:Var någonstans på bilen styrs hastighetsmätare och kilometerräknare. Är det från utgående axel från växellåda eller vid ett hjul? Intressant att veta då det tydligen påverkar en del på däckvalet.
Det är väl ABS-sensorerna på moderna bilar?
av ErikNilsson
CabBO skrev:Var någonstans på bilen styrs hastighetsmätare och kilometerräknare. Är det från utgående axel från växellåda eller vid ett hjul? Intressant att veta då det tydligen påverkar en del på däckvalet.
Nej det gör det väl inte?
Isf får du gärna förklara hur :)
Användarvisningsbild
av CabBO
ErikNilsson skrev:
Nej det gör det väl inte?
Isf får du gärna förklara hur :)

Vad är det jag skall förklara? Det är en fråga jag ställer om var hastighetsmätare/kilometerräknare styrs ifrån.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]