Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Psyko skrev:
Robbi skrev:Psyko: Märk väl att jag inte har påstått något, jag ställde frågor. Om du går tillbaks i denna tråd så förefaller det vara ett modellspecifikt problem som debatterades flitigt ett tag. Nu har debatten lagt sig och jag frågade då varför, på ett provokativt sätt. Det är ju så man ibland får respons.
Ok, jag uppfattade det som att du "visste" att bilar stod kvar på bandet pga av detta. Vilket det förstås inte gör då det inte är något genomgående problem på dessa modeller.

Det jag menar är att alla inlägg i denna tråd inte nödvändigtvis säger att dom har ett fel på sin bil. Vissa har det säkert men när man läser om vibrationer så börjar man analysera sönder sin egna bil och märker helt plötsligt att man har vibrationer. Fast egentligen kanske det inte är ett fel utan det är vägen man känner.

Jag vill inte på något sätt förminska problemen med vibrationer som vissa säkert har och jag hoppas verkligen att dom som är drabbade får en lösning på det.

Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
Nej, jag har hört nämnas på denna tråd att bilar står kvar, att ÅF har fått i uppdrag att leta fel och lägga mycket resurser på det och att det kan handla om motorkuddar och icke härdade drivknutar och att det är ett genomgående problem med dessa modeller. Jag vill gärna veta om det stämmer. De som har skrivit om detta är plötsligt tysta om det? Därav min undran.

Eftersom du säkert vet att det inte är modellrelaterat, jobbar du på Volvo?
av filippb
Jag lämnade in min bil för service idag och påpekade om vibrationer som jag upplevde under danmarksemestern i somras.

Teknikern ringde upp och sa att de observerade vissa vibrationer och ville behålla bilen åtminstone till imorgon.

Får se vad de kommer fram till, upplever inte samma fenomen på E4 här hemma men kände av väldigt tydligt på släta danska motorvägar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb skrev:Jag lämnade in min bil för service idag och påpekade om vibrationer som jag upplevde under danmarksemestern i somras.

Teknikern ringde upp och sa att de observerade vissa vibrationer och ville behålla bilen åtminstone till imorgon.

Får se vad de kommer fram till, upplever inte samma fenomen på E4 här hemma men kände av väldigt tydligt på släta danska motorvägar.

Roligt att de Observerat och inte bara avvisat dig!
av filippb
Har nu fått tillbaka bilen, det blir ett återbesök för däckbyte och belastningstest. Känns som standardåtgärd som flera här har gått igenom. Återstår att se om det hjälper.

Tycker ändå det är intressant att jag inte uppmärksammat vibrationer förrän bilsemestern utomlands och då har jag haft bilen i ett helt år nu. Har verkligen försökt att provocera fram det utan resultat. I Danmark däremot var det konstant skallrande från mugghållaren bak och fladdrande solskydd fram så fort man kom upp i 130.

Användarvisningsbild
av Robbi
filippb skrev:Har nu fått tillbaka bilen, det blir ett återbesök för däckbyte och belastningstest. Känns som standardåtgärd som flera här har gått igenom. Återstår att se om det hjälper.

Tycker ändå det är intressant att jag inte uppmärksammat vibrationer förrän bilsemestern utomlands och då har jag haft bilen i ett helt år nu. Har verkligen försökt att provocera fram det utan resultat. I Danmark däremot var det konstant skallrande från mugghållaren bak och fladdrande solskydd fram så fort man kom upp i 130.

Jag vet inte om det är något konstigt med en hårt satt bil att det skapas vibrationer i Danmark med tanke på att de har grövre asfalt och jag känner alltid skillnad just i Danmark. Sist jag åkte av färjan i Rödby och körde till Köpenhamn trodde jag att balanseringen gått åt skogen. På svensk mark var det borta.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Hej hopp jag beställde en V90e D3, men innan så provkörde jag en sådan. Detta för nån månad sedan, innan jag läste in mig i denna tråd. Jo för från en tidigare V60e erfarenhet, hade den en självresonas strax ovan 130. Trodde väl det berodde på svag motor. Så kollade jag efter detta, bilen V90 - fick grönt ljus. Ska nu lånar jag en V90 D4 AWD över helgen. Testar av den för självresonans. Återkommer.

Cheers
av Elektrikern84
Robbi skrev:
filippb skrev:Har nu fått tillbaka bilen, det blir ett återbesök för däckbyte och belastningstest. Känns som standardåtgärd som flera här har gått igenom. Återstår att se om det hjälper.

Jag vet inte om det är något konstigt med en hårt satt bil att det skapas vibrationer i Danmark med tanke på att de har grövre asfalt och jag känner alltid skillnad just i Danmark. Sist jag åkte av färjan i Rödby och körde till Köpenhamn trodde jag att balanseringen gått åt skogen. På svensk mark var det borta.
Egentligen bara bevis på vägkänsligheten. Annars skulle den ju vibba jämt.
Användarvisningsbild
av Robbi
Bara en undran, detta är ju första modellen på länge med bladfjädring som standard. Är det någon som har luftfjädring som upplever vibrationer eller är det helt enkelt kopplat till bladfjädring?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Robbi skrev:Bara en undran, detta är ju första modellen på länge med bladfjädring som standard. Är det någon som har luftfjädring som upplever vibrationer eller är det helt enkelt kopplat till bladfjädring?
Har luftfjädring och, ja jag har tyvärr vibrationsproblem..
Användarvisningsbild
av Robbi
Krollspell skrev:
Robbi skrev:Bara en undran, detta är ju första modellen på länge med bladfjädring som standard. Är det någon som har luftfjädring som upplever vibrationer eller är det helt enkelt kopplat till bladfjädring?
Har luftfjädring och, ja jag har tyvärr vibrationsproblem..
Okay, har alla med luftfjädring problem och de med bladfjädring är ok?
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 114
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]