Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wanessa
#120069
så det stör..

Okej, jag ska ta det på en gång. Jag skulle hälla i motorolja idag i bilen och det blev lite mycket, alltså över MAX-strecket på stickan och nu undrar jag om jag måste tappa ur oljan eller hur jag ska göra?

Sen var jag på Volvo och skulle köpa ett luftfilter. Jag har en Volvo 240 med en motor B230E och fick ett luftfilter av dem som inte passade, på kartongen står det B230. Jag fattar ju att jag fått fel eftersom det inte passar men eftersom jag varit där tidigare och fått fel en gång innan så undrar jag om det finns luftfilter som ska heta B230E så jag kan säga till dem vad de missade? Eller kan de gå ut och titta i bilen och se vilket man ska ha?

Känns så onödigt att lämna in till verskatd för dessa grejer även om jag kanske måste göra det nu pga motoroljemisstaget. Snälla hjälp mig :)
Användarvisningsbild
av Fluffen
#120075
Tappa ut oljan i ett rent kärl och häll tillbaks den svårare är det inte. När det gäller luftfiltret så gå till volvo ge dem det gammla eller ge dem ditt reg nummer på bilen så ska det nog lösa sig. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
#120079
Wanessa skrev:så det stör..

Okej, jag ska ta det på en gång. Jag skulle hälla i motorolja idag i bilen och det blev lite mycket, alltså över MAX-strecket på stickan och nu undrar jag om jag måste tappa ur oljan eller hur jag ska göra?

Sen var jag på Volvo och skulle köpa ett luftfilter. Jag har en Volvo 240 med en motor B230E och fick ett luftfilter av dem som inte passade, på kartongen står det B230. Jag fattar ju att jag fått fel eftersom det inte passar men eftersom jag varit där tidigare och fått fel en gång innan så undrar jag om det finns luftfilter som ska heta B230E så jag kan säga till dem vad de missade? Eller kan de gå ut och titta i bilen och se vilket man ska ha?

Känns så onödigt att lämna in till verskatd för dessa grejer även om jag kanske måste göra det nu pga motoroljemisstaget. Snälla hjälp mig :)
Hur mycket över max är det på stickan??
av Wanessa
#120085
Okej, då får jag göra det med oljan ;) Måste man hissa upp bilen för det?

Jo jag angav mitt regnummer till volvo men eftersom det inte är orginaldelar i bilen så hjälper det ju föga, men däremot ska jag nog riva ut det och gå in med det så de får se det gamla :)
av Wanessa
#120087
Hmm, ja en centimeter är det iaf :oops:
Användarvisningsbild
av Fluffen
#120088
Jag vet inte hur smal du e men det bästa är nog att hissa upp bilen så du får släppt på pluggen.
Tänk på att det går i 3.85 liter olja i motorn med filter.
Användarvisningsbild
av Nexus
#120106
Wanessa skrev:Hmm, ja en centimeter är det iaf :oops:
oj det var kanske lite mycket :wink:
Men inte behöver du lämna in för det :) Gör som *Fluffen *sa bara lossa pluggen och tappa ur och sen fylla tillbaka men inte ALLT :wink: :wink:
av anp
#120131
Angående oljeöverskottet, så behöver du inte tappa ur all olja.
Lossa avtappningspluggen i oljetråget, och låt lite olja rinna ut i ett uppsamlingskärl. Kontrollera oljemängden på stickan, och upprepa om nödvändigt, alt, återfyll till korrekt nivå.
av Rådlös
#120184
Frågaren undrar om man måste hissa upp bilen för oljebyte.
Det finns enkla ramper att köra upp framhjulen på. Det räcker så att man kan hasa sig under bilen. Här ett exempel från Biltema:

/VERKSTADSTILLBEHÖR/LYFTVERKTYG/BILRAMP/
Bilramp
Uppkörningsramp av lackerat stål. Med hjulstopp. Längd: 800 mm, bredd: 200 mm, höjd: 208 mm. Max. belastning: 1000 kg/par. Säljs styckvis.


Art nr Pris Antal
15-802 119,00 kr

För just oljebyte kanske man skall vara medveten om att bilen kommer inte att stå vågrätt. Det kan ju ha inverkan på att få ur all olja. Men om man ställer sig i ett lätt utförslut, kanske det löser sig ändå. Glöm inte att säkra med stoppklossar bakom bakhjulen.
av Udenius
#121498
Jag skulle sifonera ut den överflödiga oljan, snabbare än att krypa under och riskera tappa ner pluggen i burken så all olja rinner ut :-)

Vill man vara hälsosam men samtidigt snål fixar man det enkelt med en slangbit som man sticker ner i motorn och en vanlig sprayflaska som man fixar på slangen, pumpa ur den överflödiga oljan. Är man inte snål skaffar man en riktig oljesug för några kronor hos biltema eller så ...

Tänk på att inte tappa ner nått i motorn bara ...

Jag vill minnas att jag monterat samma (lika) luftfilter på min B230A som morsans B230E, jag fick i min fantasi för mig att det är samma filter till alla B230 motorer, har jag fel?

Lycka till!

// Andreas
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]